Vi skall gjuta en stödmur i trädgården som högst blir runt 150 cm. Dock sluttar berget så vi undrar om det skulle kunna gå att gjuta stödmuren som ett L-stöd, fast i två steg.
Första steget skulle då vara att gjuta en betongplatta så att botten på L:t blir horisontellt, men att man då drar upp armeringsjärn x-cm ovanför betongplattan lodrätt. Nästa steg skulle då vara att bygga en ny gjutformen över dessa uppskjutande armeringsjärn och sedan gjuta själva murväggen.
Går det att göra så här, eller MÅSTE man försöka konstruera en hängande gjutform för att funktionen och stabiliteten i själv L-konstruktionen skall bli tillräcklig?
Första steget skulle då vara att gjuta en betongplatta så att botten på L:t blir horisontellt, men att man då drar upp armeringsjärn x-cm ovanför betongplattan lodrätt. Nästa steg skulle då vara att bygga en ny gjutformen över dessa uppskjutande armeringsjärn och sedan gjuta själva murväggen.
Går det att göra så här, eller MÅSTE man försöka konstruera en hängande gjutform för att funktionen och stabiliteten i själv L-konstruktionen skall bli tillräcklig?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt högt med 150 cm, det jordtrycket kommer säkerligen få muren att ge sig efter en tid. Jag skulle i så fall föreslå att utveckla idén lite till så muren får en eller flera klackar (beroende på längden stödmuren ska utgöra), som också armeras och gjuts samtidigt som högdelen gjuts. Klackar behöver inte vara 150 cm höga, 120 cm räcker gott, så de döljs under jordmassor sedan.
Inga problem att gjuta i två steg. Jag hade gjort följande, bocka 12 mm armering till L. Armeringen ska sluta minst 20 mm in från formsidorna. Placera dina L med cc 300 mm. Tvärs L'n najar du fast armering på 10 mm, behöver du skarva så kör 1 m överlapp. Cc 100 mm mellan "tvärstagen".
Försök få dina L så nära mitten som möjligt.
Försök få dina L så nära mitten som möjligt.
Inga problem att gjuta i etapper som du tänkt dig, men 150 cm är som sagt högt så du behöver en rejält djup platta och du kan inte bara armera som ett L längst ner utan måste ha snedstag som tar upp draglasten.
Du kan tex utgå från finjas anvisningar för en murad stödmur för dimensionering av snedstagen. Viktigt att dessa antingen täcks med betong eller är i rostfritt stål om de är exponerade mot jorden.
http://h24-files.s3.amazonaws.com/109117/644872-PUFhP.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan tex utgå från finjas anvisningar för en murad stödmur för dimensionering av snedstagen. Viktigt att dessa antingen täcks med betong eller är i rostfritt stål om de är exponerade mot jorden.
http://h24-files.s3.amazonaws.com/109117/644872-PUFhP.pdf
Stort tack @Lenza , @Diablito och @mexitegel för inspel!
Om jag förstod det hela rätt så bör jag lägga till armeringsjärn i 45 graders vinkel nere vid foten som najas fast överlappande i det L-bockade armeringsjärnet.
Hur bred bör själva foten vara? Antar att tjockleken på muren kan vara 15 cm?
Om jag förstod det hela rätt så bör jag lägga till armeringsjärn i 45 graders vinkel nere vid foten som najas fast överlappande i det L-bockade armeringsjärnet.
Hur bred bör själva foten vara? Antar att tjockleken på muren kan vara 15 cm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips. Jag hade lagt till att gjuta sulan med fall in mot berget och glöm inte dränera så du inte får vatten stående bakom muren eller på sulan.
du borde klara dig utan tvärstag om du istället dubbelarmerar väggen. Det du förlorar i armering tar du nog igen i formarbete….?!
du borde klara dig utan tvärstag om du istället dubbelarmerar väggen. Det du förlorar i armering tar du nog igen i formarbete….?!
B BORNER skrev:Stort tack @Lenza , @Diablito och @mexitegel för inspel!
Om jag förstod det hela rätt så bör jag lägga till armeringsjärn i 45 graders vinkel nere vid foten som najas fast överlappande i det L-bockade armeringsjärnet.
Hur bred bör själva foten vara? Antar att tjockleken på muren kan vara 15 cm?
[bild]
kolla bredden på foten på nåt kommersiellt L-stöd och kör på samma.B BORNER skrev:Stort tack @Lenza , @Diablito och @mexitegel för inspel!
Om jag förstod det hela rätt så bör jag lägga till armeringsjärn i 45 graders vinkel nere vid foten som najas fast överlappande i det L-bockade armeringsjärnet.
Hur bred bör själva foten vara? Antar att tjockleken på muren kan vara 15 cm?
[bild]
Hur lång sträcka är det totalt? Det går rätt smidigt att gjuta i ett steg faktiskt om man offrar lite mer formmaterial och bygger ett lock för foten. Då gjuter du sulan/foten i hela sin längd först (är det för jävla långt så måste det delas i flera längder), sen snabbt på med locket som skruvas dit sen gjuter man vertikala muren. Det kan löna sig om det är så att du skall ha betongleverans och inte blandar själv. Då slipper du troligtvis dubbla bilkostnader.
När det är så högt som 150cm så hade jag också gett den vertikala delen ett ”bakfall” på 1-2cm.
Hittade bara en bild från byggmax men den visar ganska bra hur ett högre L-stöd eller stödmur vanligen armeras.
Du rengör berget ordentligt och dubbar det (alltså slår i armeringsjärn som du sedan najar fast övrig armerig i) - viktigast i bakkant av foten. Utan förankring i berget behöver foten vara 80 cm djup, så du borde kunna minska det något.
Överlapp av armeringjärn görs med minst 600 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du rengör berget ordentligt och dubbar det (alltså slår i armeringsjärn som du sedan najar fast övrig armerig i) - viktigast i bakkant av foten. Utan förankring i berget behöver foten vara 80 cm djup, så du borde kunna minska det något.
Överlapp av armeringjärn görs med minst 600 mm.
Suverän bild! Väldigt instruktiv! Tack!mexitegel skrev:Hittade bara en bild från byggmax men den visar ganska bra hur ett högre L-stöd eller stödmur vanligen armeras.
[bild]
Du rengör berget ordentligt och dubbar det (alltså slår i armeringsjärn som du sedan najar fast övrig armerig i) - viktigast i bakkant av foten. Utan förankring i berget behöver foten vara 80 cm djup, så du borde kunna minska det något.
Överlapp av armeringjärn görs med minst 600 mm.
Jo, vi gjöt i två steg. Först en bas där vi lät armeringsjärnen sticka upp och sedan själva muren. Vi använde 2 meters rostfri gängad stav om 20 mm som vi borrade ned i berget och förankrade med ankarmassa som lodrät armeringC cykelbud skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Gjorde ni snedgående armering i vinkeln också?B BORNER skrev:
Jag har inte något berg att fästa i så det får kanske bli lite bredare platta, hur djup gjorde du din? Min mur blir också ca 150cm hög, kanske lite mer på nåt ställe.
Sen funderar jag över hur formen ska byggas, det blir ju rejält tryck på nedre delarna. Tänkte mig att använda genomgående bultar som håller formsidorna ihop, hur gjorde du din form?
En bild säger kanske allt...
Tyvärr ingen bild. Mellan de gängade stavarna som vi satte varje meter hade vi vanliga armeringsjärn bockade som L och som också stack upp ur betongsulan och som sedan gjöts in i själva muren efter det att horisontella armeringsjärn najats fast med cc 150 mmC cykelbud skrev:Gjorde ni snedgående armering i vinkeln också?
Jag har inte något berg att fästa i så det får kanske bli lite bredare platta, hur djup gjorde du din? Min mur blir också ca 150cm hög, kanske lite mer på nåt ställe.
Sen funderar jag över hur formen ska byggas, det blir ju rejält tryck på nedre delarna. Tänkte mig att använda genomgående bultar som håller formsidorna ihop, hur gjorde du din form?
En bild säger kanske allt...
Hej hur hög kommer din mur att bli ? Har du inget berg att ankra i så måste du få ett fäste bakåt.. Måste du gjuta då , kan även muras med leca.C cykelbud skrev:Gjorde ni snedgående armering i vinkeln också?
Jag har inte något berg att fästa i så det får kanske bli lite bredare platta, hur djup gjorde du din? Min mur blir också ca 150cm hög, kanske lite mer på nåt ställe.
Sen funderar jag över hur formen ska byggas, det blir ju rejält tryck på nedre delarna. Tänkte mig att använda genomgående bultar som håller formsidorna ihop, hur gjorde du din form?
En bild säger kanske allt...
Det kommer bli ca 150cm ovan mark.J jonaserik skrev:
Jag har förstått det som att lecamur inte pallar så högt. men funkar det och är enklare och billigare än att gjuta så är det också ok. har sett att man kan mura in nån slags nät som man lägger bakåt som ankare när det gäller murblock, det kanske går med leca också? Grannen gjorde en liten stödmur med leca men den vek sig en aning när de la emot gjordmassor, den var typ 50cm hög.
När jag räknade lite på gjutningen så tror jag formen drar iväg på minst 500kr/löpmeter bara i virke. jag ska ha 30m mur så man vill ju tänka lite på kostnaden för sånt med.
Min ide är att göra som @BORNER motsvarande gjutet L. Gjuta plattan direkt på marken mellan två 145 reglar för fram/baksida. Och sedan fästa främre formsidan (osb) mot framregeln och bakre formsidan ned i plattan (kanske återanvända bakre regeln för plattan att fästa i). Och hålla ihop formsidorna med bult rakt igenom (det blir väl en del reglar på sidorna där med). Sen även gjuta in nån slags bakre stag/klackar varje meter, enligt tidigare post.
Vad tror ni om det? Klarar det sig utan jord/berg-ankare?