7 038 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Kan man frekvensstyra enfasmotor med hjälplindning?
Jag fick nyligen en mindre spånsug med 230V AC-motor på 0,75 kW som jag skulle vilja varvtalsreglera, på så sätt tänker jag att den kan bli användbar till mindre maskiner och kanske till och med kan dubbla som temporärt ventilationsutblås i min lilla snickarverkstad.
Tittade närmare på motorn ikväll och ser att den har en huvudlindning, en hjälplindning, kondensator och startswitch av centrifugaltyp.
Jag undrar om en sådan motor tar skada av att styras med frekvensomriktare som går konstant på ett lägre varvtal? Jag tänker att hjälplindningen inte kopplas ur så länge som man inte kör upp den i varv, men är det ett problem i praktiken?
Tittade närmare på motorn ikväll och ser att den har en huvudlindning, en hjälplindning, kondensator och startswitch av centrifugaltyp.
Jag undrar om en sådan motor tar skada av att styras med frekvensomriktare som går konstant på ett lägre varvtal? Jag tänker att hjälplindningen inte kopplas ur så länge som man inte kör upp den i varv, men är det ett problem i praktiken?
Nu har jag själv inte (än) installerat nån omriktare. Men har läst på lite om NFOs saker.
Ett lägre varvtal är i sig inte ett problem. Det som händer är spänningen sjunker med frekvensen. Och med bibehållen effekt så måste strömmen öka, med ökade problem med spänningsfall eller varmgång på kabeln som följd. Så långa eller tunna kablar kan vara dåligt vid kontinuerlig drift vid lägre frekvenser. Sen kan du få problem som är mer motorspecifika, typ resonanser vid en specifik frekvens.
Nu har jag aldrig sett en omriktare för enfas, men det finns säkert.
Hjälplindningen bör väl vara kvar? Annars får du startproblem. Misstänker oxå att omriktaren behöver den för "läsa" av motorn.
Ett lägre varvtal är i sig inte ett problem. Det som händer är spänningen sjunker med frekvensen. Och med bibehållen effekt så måste strömmen öka, med ökade problem med spänningsfall eller varmgång på kabeln som följd. Så långa eller tunna kablar kan vara dåligt vid kontinuerlig drift vid lägre frekvenser. Sen kan du få problem som är mer motorspecifika, typ resonanser vid en specifik frekvens.
Nu har jag aldrig sett en omriktare för enfas, men det finns säkert.
Hjälplindningen bör väl vara kvar? Annars får du startproblem. Misstänker oxå att omriktaren behöver den för "läsa" av motorn.
Poängen med att sänka spänningen proportionellt med frekvensen är att slippa att järnet mättas. När det gäller en spånsug kommer minskade frekvens inte innebära konstant effekt, utan en kubiskt avtagande effektförbrukning. Strömmen kommer därför att minska när frekvensen och spänningen sjunker.
Börja med att prova en vanlig triac-styrning som bara sänker spänningen, denna kommer funka relativt bra inom ett mindre intervall, vilket sannolikt är tillräckligt för dina ändamål. Det bör finnas såna upp till dessa effekter också, även om jag inte sett dem användas någonstans.
Annars bör en frekvensomriktare med V/f-styrning funka alldeles utmärkt, om den går att lura till att vara heldum så att den inte behöver några motordata. Jag vill minnas att ABB ACS600 har denna funktion, men dessa finns inte att tillgå längre, och var sannolikt dyrare än nödvändigt för ditt driftfall.
Börja med att prova en vanlig triac-styrning som bara sänker spänningen, denna kommer funka relativt bra inom ett mindre intervall, vilket sannolikt är tillräckligt för dina ändamål. Det bör finnas såna upp till dessa effekter också, även om jag inte sett dem användas någonstans.
Annars bör en frekvensomriktare med V/f-styrning funka alldeles utmärkt, om den går att lura till att vara heldum så att den inte behöver några motordata. Jag vill minnas att ABB ACS600 har denna funktion, men dessa finns inte att tillgå längre, och var sannolikt dyrare än nödvändigt för ditt driftfall.
Återstår dock TS berättigade fråga om centrifugalswitchen. Jag skulle kunna tänka mig att startlindningen är underdimensionerad för kontinuerlig drift och att motorn alltså bör köras upp i sådant varv att den kopplas bort.
Var det verkligen en enfasmotor med hjälplindning?N niblom skrev:
Ja precis. Hade en svag förhoppning om en vfd som med lite mjukvarumagi till och med kunde köra hjälplindningen med 90 grader, och koppla ur den vid behov. Alla trefas-vfd borde klara detta i teorin... tror jag.Pen skrev:
Byt motorn till en 3-fas istället, betydligt smärtfriare än att försöka få till något vettigt med den du har. En så liten motor kostar inte många kronor.
Det är ju inte direkt någon lösning bara att köra både omformaren och motorn felaktigt. Men det ger säkert bättre resultat än att koppla in den med kondingarna mot styrningen och bara försöka styra frekvensen. Hittar du bara en omformare som Millox skrev möjlig att ställa "heldum" är det bra, den han nämnde ABB ACS hade den moden tillgänglig sk skalär styrning.H henkepenk skrev:
Hm. Hjälplindningen kopplas inte bort med ökande varv. Tror nog att funktionen finns, får leta vidare. Dokumentationen är inte bra...
Kopplade tillbaks konding och centrifugalbrytare och kör enfasläge. Har ingen bra metod att testa laster, håll till godo.
Kopplade tillbaks konding och centrifugalbrytare och kör enfasläge. Har ingen bra metod att testa laster, håll till godo.
Ja det går. Men jag vill helst ta bort centrifugalbrytaren.Den bryter vid ganska högt rpm, typ 45Hz, och sluter igen vid ganska lågt, typ 20 Hz.
Om jag inte hittar en parameterstyrd fix, så funderar jag på att köra hjälplindningens ström genom brytaren på ett (NC-kopplat) relä, och låta reläet styras av motorspänningen. Lite omständligt men det känns värt ett försök!
Om jag inte hittar en parameterstyrd fix, så funderar jag på att köra hjälplindningens ström genom brytaren på ett (NC-kopplat) relä, och låta reläet styras av motorspänningen. Lite omständligt men det känns värt ett försök!