Har försökt förstå det här med pantbrev och själva vitsen med att ha dom vilket inte är det lättaste. Om man inte längre har nåt lån på huset så behövs ju inte pantbreven så jag undrar om man då kan ta bort pantbreven och få tillbaks pengarna?

Man skapar pantbrev för att kunna bevisa att banken har rätt till en del av värdet i huset om du inte kan betala lånet. Man kan döda pantbreven men du får inga pengar tillbaks. Dessutom handlar det ju bara om några tusenlappar.

Det är mer än bara några tusenlappar. Prova att köpa ett hus för över 3 Mkr som inte har några pantbrev. Då är det många tiotusenlappar för att någon ska knappa in några rader i ett register...

Mikael_L
Pantbrev är liksom en slags smygskatt.

Så det är väl lika troligt att få igen pengarna för pantbreven som att få igen fordonsskatten när man sålt bilen. :)

Jag åkte på samma nöt - Hus över 3mil, pantbrev på ca 400.000:- det rök en del av renoveringskassan minst sagt - Pengarna ser man inte röken av igen tyvärr.
Se det som en tröst - Den dagen du säljer så kanske köparna tycker att det är värt en slant extra i budgivningen då du har pantbrev för en mycket större del av köpeskillingen!

Det är trist att slanta ut ca 100.000 bara för lagfart och pantbrev - Smygskatter är helt klart rätt definition. (Drar igång "Staten Och Kapitalet" med Ebba Grön bara för att... )

Pantbrev på 400.000? 2% av summan på pantbreven kostar det plus en administrativ avgift på cirka 1000:-. Om du betalade så mycket kostade ditt hus 20 miljoner.

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Pantbrev på 400.000? 2% av summan på pantbreven kostar det plus en administrativ avgift på cirka 1000:-. Om du betalade så mycket kostade ditt hus 20 miljoner.
Förlåt för att det var oklart - Måste få en kopp kaffe - Det FANNS bara pantbrev på 400.000:- mao jag fick handlat till det som behövdes upp till totala lånebeloppet.

Joodu skrev:
Har försökt förstå det här med pantbrev och själva vitsen med att ha dom vilket inte är det lättaste. Om man inte längre har nåt lån på huset så behövs ju inte pantbreven så jag undrar om man då kan ta bort pantbreven och få tillbaks pengarna?
Egentligen lika bra att låta pantbreven finnas kvar även om du inte har någon belåning kvar. De kan väl användas av en ny eventuell ägare.

Ja, man dödar bara pantbrev om de är på vift. Men det gäller bara de äldre. Med nuvarande datapantbrev finns ingen anledning...

Den så kallade straffskatten är väl ett sätt att försöka leta upp pengarna där de finns. Köper man hus är man inte hemlös, alltså kan man betala lite extra skatt och om man dessutom har en procentsats och inte en fast avgift kan man ta lite extra av de som har råd att köpa dyra hus.

Men nu blir jag väl lynchad för att vara en j**la vänstertomte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fast det blir ju tvärt om. Är man rik behöver man inte låna, och inga pantbrev. :)

• Gilla
OSTRUNE och 2 till
  • Laddar…
Kan man låna 3 mille så har man det förmodligen hyfsat ställt. Men helt riktigt så missar man de största drakarna.

• Gilla
undine
  • Laddar…
Tja, om du med hyfsat ställt menar två medelinkomsttagare, så visst.

Precis vad jag menar; två medelinkomsttagare i Sverige har det definitivt hyfsat ställt (nu menar jag hyfsat i den äldre bemärkelsen och inte i någon halvsarkastisk bemärkelse där "hyfsat" betyder "jättebra"). Jag har svårt att tro att någon skulle säga annat. Jag jämför med de som exempelvis betalar mer skatt än vad jag gör trots att de inte har något jobb (ja just ja, det är ju för att de inte har något jobb som de betalar mer skatt). Sedan får ju även den sjukt rike som köper en villa för 10 miljoner utan lån betala lagfarten.

Jag släpper detta nu. Någon annan kan få sista ordet. TS har redan fått svar på sin fråga: Man får inte tillbaka pengarna när man betalat av lånet. Det är en smygskatt. Personligen tycker jag det är OK, men inte fantastiskt bra, det borde gå att få in pengarna på något bättre sätt.

Om det är ett försök att leta upp pengar där det finns, så är det ett misslyckande. Man letar upp skulder istället, och inte inkomster, förmögenheter eller ens likvida medel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.