1 819 läst · 24 svar
2k läst
24 svar
Kan man bygga egen eldriven vev till poolen?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 157 inlägg
"Rörmotorn" har garanterat en växellåda i sig, de måste ju få ner varvtal och upp vridet..SandmanNet skrev:Jag förstår inte varför jag måste ha en växellåda om motorn är i linje med det som rullas? I länken du skickade är det ju en växellåda för en markis med manuell vev, eller hur? Då är ju växellådan till för att föra över kraften från den manuella vertikala vevningen till det horisontella rotationen. Om man köpr en rörmotor till markis så har dom ju ingen växellåda: [länk]
Men dom passar ju inte mitt behov alls för dom rullar upp en markis, medan jag ska rulla "ihop" ett överdrag. Och nej, den ska inte vara fast monterad, utan den tas fram när jag ska rulla ihop överdraget och stoppas sedan undan igen.
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Ja men inte en växellåda för att byta riktning på rotationen, som utsätts för slitage av den anledningen. Det är den typen av växellåda jag vill undvika, som man måste ha när man manuellt vevar i en riktning men rotationen är perpendikulärt till den riktningen. Alla vevar till poolöverdrag har den typen av växellåda och alla går sönder med mitt poolöverdrag.Dan_Johansson skrev:
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Den här motorn till exempel: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07T3...0IBL3IB0&psc=1&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_itDan_Johansson skrev:
230v, med växellåda för reducering ned till 90rpm, men framgår inte vilken styrka den har vid 90 rpm, och jag vet ändå inte vilken styrka jag behöver. Men den monterad på en platta med hjul, sedan en stav med kontrollpanelen på.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 157 inlägg
Den där motorn ser väl helt rimlig ut? Räkna på vad 90 rpm betyder i hastighet för att snurra in eller ut skyddet, jämfört med hur lång tid det tar med den manuella veven....
Om du har en vev som funkar, och en bagagevåg, kan du bara använda bagagevågen för att dra i veven. Mäter du längden på vevarmen och hur många kilo det krävs för att flytta poolskyddet, så är det enkelt att konvertera till NM.
Att de manuella vevarna behöver vända riktning handlar ju bara om att man ska slippa ligga på marken och veva... Det finns inget syfte att ha det så med en elmotor...
Om du har en vev som funkar, och en bagagevåg, kan du bara använda bagagevågen för att dra i veven. Mäter du längden på vevarmen och hur många kilo det krävs för att flytta poolskyddet, så är det enkelt att konvertera till NM.
Att de manuella vevarna behöver vända riktning handlar ju bara om att man ska slippa ligga på marken och veva... Det finns inget syfte att ha det så med en elmotor...
Hobbysnickare
· Västmanland
· 209 inlägg
Min nuvarande manuella vev är trasig, därav denna tråden, den hoppar kugg när belastningen blir för hög.Dan_Johansson skrev:Den där motorn ser väl helt rimlig ut? Räkna på vad 90 rpm betyder i hastighet för att snurra in eller ut skyddet, jämfört med hur lång tid det tar med den manuella veven....
90 rpm är nog egentligen på tok för snabbt, men då man kan sätta på/av den så kan man nog anpassa det rätt så bra, hmmm.
Då har du ingen aning om vad en växellåda gör. Att ändra riktningen på kraften är inte vad en växellåda gör. Det är vad en vinkelväxel gör.SandmanNet skrev:
Du behöver något form av snäckväxel för att ändra utväxlingen mellan motorns rotation och röret. Du vill ha lågt rpm och hög kraft. De flesta motorer i lämplig storlek har sannolikt för högt varvtal så du kommer behöva växla ner det och få mer kraft.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 980 inlägg
Rörmotorer för markiser är inte för snabba för ett poolöverdrag. Behövs ingen växellåda eller annat, rörmotorn sitter inne i röret och man fixerar änden av motorn i däcket, den andra med duken ska givetvis rulla fritt.
De är dessutom sjukt starka så tror inte det heller är ett problem.
Mvh
Hargjortdettaiverkligheten
De är dessutom sjukt starka så tror inte det heller är ett problem.
Mvh
Hargjortdettaiverkligheten
En 1-fas rörmotor kan fungera bra i sammanhanget men jag hade undersökt en rörmotor avsedd för en jalusi istället för en markis eftersom du framförallt behöver vridmomentet. Ofta använder dock en rörmotor markisen eller jalusins vikt när den skall gå ner och drar sedan upp med kraft. I horisontellt läge som ett poolskydd finns det ingen nedåtsträvande vikt att nyttja så då kan det "stocka sig" när du ska köra ut motorn. För att den ska dra rakt sätts en medbringare i motsatt sida av valsrröret, för att passa ditt valsrör väljs ett drivhjul på motorsidan som finns i en upptänklig mängd dimensioner.
Kontakta någon support hos motortillverkare med svenska distributörer så du vet vad du väljer; Somfy, Elero eller Sommer.
/TMC
Kontakta någon support hos motortillverkare med svenska distributörer så du vet vad du väljer; Somfy, Elero eller Sommer.
/TMC
Medlem
· Västra Götaland
· 2 980 inlägg
Jag använde en sådan här på ca 30 nm, den drog med lätthet ett 6 m x 3.5 m pooltäcke. Böjde också alla skruvarna och slet sig helt när täcket fastnade en gång.
https://www.conrad.se/sv/p/kaiser-n...m-30-nm-646383.html?searchType=SearchRedirect
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.conrad.se/sv/p/kaiser-n...m-30-nm-646383.html?searchType=SearchRedirect
Det finns rörmotorer med autostoppfunktion där du kan reglera den maximala dragkraften så att den inte drar sönder saker när det fastnar. Det finns hos bland annat Somfy, Becker och Selve.I InsidersUnited skrev:
/TMC
Liknande trådar
-
Bygga egen lekstuga - steg för steg, kostnad, bygglov
Artikelkommentarer -
Bygga egen grill | Gasolgrill
Altan & Uteplats -
Bygga egen verktygstavla – Vilka krokar ska man ha?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bygga egen kaffehörna?
Kök -
Bygga egen hängande takhylla över köksö
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide