Regelfel enligt mig om man inte får börja med en lovfri parkering. Om reglerna är sånna borde de ändras, då varken jag eller TS lär kunna ändra de orimliga reglerna nu skulle iaf jag skita fullständigt i dem och beställa ett lass grus direkt i morgon bitti.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Så korkat är det tyvärr, lagstiftaren hade nog en dålig dag 😳

Var får parkeringsplatsen anordnas?
Parkeringsplatsen får bara anordnas utan bygglov på fastigheter där det finns en- eller tvåbostadshus. Det får endast finnas 1 eller 2 enbostadshus eller 1 tvåbostadshus på fastigheten. Finns det inget en- eller tvåbostadshus på fastigheten får alltså inte någon parkeringsplats anordnas utan bygglov. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 692)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så korkat är det tyvärr, lagstiftaren hade nog en dålig dag 😳

Var får parkeringsplatsen anordnas?
Parkeringsplatsen får bara anordnas utan bygglov på fastigheter där det finns en- eller tvåbostadshus. Det får endast finnas 1 eller 2 enbostadshus eller 1 tvåbostadshus på fastigheten. Finns det inget en- eller tvåbostadshus på fastigheten får alltså inte någon parkeringsplats anordnas utan bygglov. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 692)
Tack!

Läge för civil olydnad.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Köp en husvagn om du vill ha nånstans att bo på marken du äger istället för en byggbod.

Har du grannar som det sticker i ögonen på så ska du nog dra undan den då och då.
Ligger den avskild så kan den säkert stå någon månad sen bör du flytta den.
Kan du ordna med vinterförvaring så är det nog bra.
En bekant hade en liknande bod som han ställde på sin mark, det stack så klart i ögonen på nån surk*k så han fick lov att flytta den, oklart om han fick något vite eller liknande.

Bygg för allt i världen inte trall och grejer runt, ordna istället en plätt där du kan ha bord och stolar, gärna att det ligger en bit ifrån där du ställer vagnen.
Ta en tur med vagnen då och då och ställ den lite olika varje gång, ta nån bild på omgivningarna och "råka" få med vagnen där det syns att den inte står lika.

Så skulle jag ha gjort om jag skulle ha en vagn på våran plätt där det enl byggnadsnämnden är omöjligt att få bygglov
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tack!

Läge för civil olydnad.
Tja, man får knappt göra något med/på det man äger utan överhetens tillstånd.


I andra länder kan man leta skatt på stranden men inte här, här får man inte ens leta efter sina borttappade nycklar med detektor.

Leta efter gränspinnar på din egen fastighet med metalldetektor?

Absolut förbjudet utan länsstyrelsens tillstånd.
Man riktigt känner hur frihetens vingslag sveper över landet....not.🙁
 
  • Gilla
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Regelfel enligt mig om man inte får börja med en lovfri parkering. Om reglerna är sånna borde de ändras, då varken jag eller TS lär kunna ändra de orimliga reglerna nu skulle iaf jag skita fullständigt i dem och beställa ett lass grus direkt i morgon bitti.
I bygglovet som man sökt, och fått beviljat, för att bebygga sin tomt med ett hus, ingår att man naturligtvis får parkera fordon, och/eller ställa upp en byggbod under byggtiden. Detta brukar anges i ansökan.

Har man sökt bygglov, och fått det beviljat, för att anlägga en parkering, eller för den delen uppställningsplats för husvagnar som ingen ska bo i, så får man ställa upp sådana fordon som bygglovet medger.

Vill man ställa upp husvagnar som det ska bo i på den obebyggda tomten, så blir det knepigt: är det en camping som ska byggas?

Har man inte sökt bygglov för vare sig att bygga hus eller parkering, eller fått avslag, så får man inte ställa upp fordon.

Man kan också söka lov för tillfällig (korttids-)uppställning av fordon eller något annat, t.ex. containrar för att slänga skräp i.

Egentligen är det här logiskt: det är inte meningen att ska gå att köpa en "tomt" för att sedan dumpa uttjänta bilvrak, gamla skrymmande möbler, eller skruttiga byggbodar och annat junk var som helst och hur som helst.

Har du funderat på att starta ett åkeri? Hugaligen vad tillstånd det ska till...
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
"Uppställning tillfälligt under kortare tid" står det bara finns ingen fastslagen tid mig veterligen så du kan ju tolka det som du vill. Problemet är att kommunens tjänstemän kan tolka det som dom vill och har ni inte samma tolkning blir det upp till domstolen att bestämma.
M.a.o. bevisläget är svårt. Ska nog mycket till för en kommun att riskera att driva detta. Speciellt om vagnen flyttas vid ”upptäckt”.
 
S Styrman_jansson skrev:
M.a.o. bevisläget är svårt. Ska nog mycket till för en kommun att riskera att driva detta. Speciellt om vagnen flyttas vid ”upptäckt”.
... och det finns spår av tidigare förflyttningar ;)
 
S skogaliten skrev:
I bygglovet som man sökt, och fått beviljat, för att bebygga sin tomt med ett hus, ingår att man naturligtvis får parkera fordon, och/eller ställa upp en byggbod under byggtiden. Detta brukar anges i ansökan.
Nu har väl TS inte sökt och fått nått bygglov, att likafullt förbereda tomten med ett lass grus tycker jag bör göras likafullt även om reglerna inte formellt tillåter det.
 
F fribygg skrev:
Nu har väl TS inte sökt och fått nått bygglov, att likafullt förbereda tomten med ett lass grus tycker jag bör göras likafullt även om reglerna inte formellt tillåter det.
Fast lite grus behöver i den meningen inte utgöra något problem det får man ju göra så länge det inte krävs marklov. Det är ju avsikten att parkera något på den mer än tillfälligt på den som är problemet. Parkering räknas väl oavsett om du grusar eller inte. Så vill man grusa bör det vara fritt fram. Vad strandskyddet säger om detta har jag dock ingen aning om.
 
  • Gilla
sarsag och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Allemansrätten tillåter inte uppställning av byggbodar ute i skogen.

Inte heller Husvagnar och husbilar.

Terrängkörningslagen förbjuder dessutom att köra med motordrivna fordon i naturen, så därför är det ännu svårare att lyckas ställa upp någon byggbod, husvagn eller husbil.
Man får heller inte köra motordrivna fordon på enskilda vägar som ej är avsedda för allmän trafik.

Tälta enstaka nätter är OK.

Så visst skiljer det sig vad man får göra i skogen beroende på om man är markägare eller om man vill åberopa allemansrätten.
Exakt, det är ju det jag säger. Att man inte får ställa upp en byggbod hur som helst på en obebyggd fastighet även om det är din egen byggbod och din egen fastighet. En obebyggd fastighet är detsamma som "#ute i skogen". Om det är en skogsfastighet får man ju ha en enklare byggnad för syftet att kunna sköta om skogen. Men inte sätta upp en byggbod för att använda som sommarstuga.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag trodde du jobbade i din kommuns byggnadsnämnd och därför är jag väldigt förvånad över detta inlägg.
Varför?
Vi diskuterar om man får ställa upp en byggbod och använda som sommarstuga utan att det behövs något bygglov. Och det går inte.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det måste vara fel på reglerna om TS inte får anlägga en parkeringsplats för eget behov på tomten, annars blir det väl terrängkörning när TS far dit och planerar och drömmer om sina framtida byggen. Var ska brunnsborraren och avloppsentreprenören parkera om inte TS får börja med att bygga en parkering?
Men då har han ju bygglov.
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Regelfel enligt mig om man inte får börja med en lovfri parkering. Om reglerna är sånna borde de ändras, då varken jag eller TS lär kunna ändra de orimliga reglerna nu skulle iaf jag skita fullständigt i dem och beställa ett lass grus direkt i morgon bitti.
Du börjar med att söka bygglov. När du har bygglovet kan du bygga en parkering. Det är dock dumt, för din parkering kommer förmodligen att bli mer eller mindre förstörd under byggtiden. bättre att färdigställa den och trädgården på slutet.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nu har väl TS inte sökt och fått nått bygglov, att likafullt förbereda tomten med ett lass grus tycker jag bör göras likafullt även om reglerna inte formellt tillåter det.
Risken finns dock att det är ett miljöbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.