Jag skulle inte tveka att ställa upp någon form av bod på hjul på mark som jag ägde. Gnäller någon får man väl flytta den lite. Vad regelverket sedan säger skulle jag i detta fall högaktningsfullt ignorera.

Det var väl snack för några år sedan att man skulle behöva bygglov för husvagn som t.o.m. stod på egen tomt mer än 6 månader. Vilket jäkla larv att lägga tid på. Jag hade husvagn mer eller mindre permanent hos morsan och farsans sommarstuga med undantag för någon veckas semester på sommaren. Inte fan gick jag och sökte bygglov för det. Sunt förnuft säger att det vore helt orimligt.
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 8 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det gäller även markägaren, man ska inte inbilla sig att bara för att man äger något får man använda det som man vill i detta landet.
Som markägare har man bara skyldigheter men knappt några rättigheter.😳

Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark.
Nåja, om jag ska hämta ett vindfälle eller sätta ut saltsten behöver jag köra i terrängen. Har man bara tillräckliga skäl får man köra på egen mark.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag skulle inte tveka att ställa upp någon form av bod på hjul på mark som jag ägde. Gnäller någon får man väl flytta den lite. Vad regelverket sedan säger skulle jag i detta fall högaktningsfullt ignorera.

Det var väl snack för några år sedan att man skulle behöva bygglov för husvagn som t.o.m. stod på egen tomt mer än 6 månader. Vilket jäkla larv att lägga tid på. Jag hade husvagn mer eller mindre permanent hos morsan och farsans sommarstuga med undantag för någon veckas semester på sommaren. Inte fan gick jag och sökte bygglov för det. Sunt förnuft säger att det vore helt orimligt.
Det har blivit dyrt, mycket dyrt för dem som ignorerat regelverk, och med hänvisning till att "boden har hjul, den går att flytta" hävdat att det varit OK att ställa upp den.

Ibland, när boden ställts upp på annans mark (med eller utan markägarens tillåtelse), så har även markägaren drabbats av sanktionsavgifter och böter.

Här ställdes det upp en "gammal kiosk" = byggbods liknande företeelse på ett trevligt ställe på fastigheten för att använda som sommarstuga, ca 20 meter från sjön på 1990-talet av en god vän till den tidigare ägaren.

Det blev just så där dyrt och besvärligt som det kan bli.

Det syns ju rätt väl för den som t.ex. åker båt att det står något där...
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Byggbod, husvagn, tält, det skiljer inte allemansrätten på.
Jag trodde du jobbade i din kommuns byggnadsnämnd och därför är jag väldigt förvånad över detta inlägg.
 
S skogaliten skrev:
Det har blivit dyrt, mycket dyrt för dem som ignorerat regelverk, och med hänvisning till att "boden har hjul, den går att flytta" hävdat att det varit OK att ställa upp den.
Menar du att jag inte får parkera mitt lastbilssläp på min mark? 😂
 
S Styrman_jansson skrev:
Menar du att jag inte får parkera mitt lastbilssläp på min mark? 😂
Jag menar att du får parkera släpet men knappast långtidsuppställa det utan bygglov.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Beror på hur man ser på det för att upprätta en permanent parkeringsplats krävs bygglov. Men tillfällig uppställning under kortare tid räknas ej som parkering. Inte mycket man får göra i detta land om man vill var "by the book"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag menar att du får parkera släpet men knappast långtidsuppställa det utan bygglov.
Hur länge är en parkering? Och hur långt behöver man flytta släpet för att de ska vara en ny parkering?
 
S Styrman_jansson skrev:
Hur länge är en parkering? Och hur långt behöver man flytta släpet för att de ska vara en ny parkering?
"Uppställning tillfälligt under kortare tid" står det bara finns ingen fastslagen tid mig veterligen så du kan ju tolka det som du vill. Problemet är att kommunens tjänstemän kan tolka det som dom vill och har ni inte samma tolkning blir det upp till domstolen att bestämma.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Beror på hur man ser på det för att upprätta en permanent parkeringsplats krävs bygglov.
Det beror väl helt på vad man har för fastighet? På villatomter är jag rätt säker på att man får anlägga permanent parkeringsplats utan bygglov.
 
F fribygg skrev:
Det beror väl helt på vad man har för fastighet? På villatomter är jag rätt säker på att man får anlägga permanent parkeringsplats utan bygglov.
Ja det stämmer parkering som tjänar en villa/bostad får man anlägga så länge det inte är planstridigt. Jag trodde vi diskuterade att ställa upp på en obebyggd fastighet, men kan ha läst lite slarvigt.

Redigerat: Jag tolkar trådstarten som att det är en obebyggd tomt/fastighet. Och då får man inte anlägga en parkering hur som helst.
 
  • Gilla
sarsag och 2 till
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Ja det stämmer parkering som tjänar en villa/bostad får man anlägga så länge det inte är planstridigt. Jag trodde vi diskuterade att ställa upp på en obebyggd fastighet, men kan ha läst lite slarvigt.
Menar du att man inte får anlägga parkering på en villatomt utan bygglov om man inte har nån kåk?
 
F fribygg skrev:
Menar du att man inte får anlägga parkering på en villatomt utan bygglov om man inte har nån kåk?
Så är det nog.
Det är ingen villatomt om man inte har någon villa på den, sen är inte ens en tomt väl?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Redigerat: Jag tolkar trådstarten som att det är en obebyggd tomt/fastighet. Och då får man inte anlägga en parkering hur som helst.
Det måste vara fel på reglerna om TS inte får anlägga en parkeringsplats för eget behov på tomten, annars blir det väl terrängkörning när TS far dit och planerar och drömmer om sina framtida byggen. Var ska brunnsborraren och avloppsentreprenören parkera om inte TS får börja med att bygga en parkering?
 
F fribygg skrev:
Menar du att man inte får anlägga parkering på en villatomt utan bygglov om man inte har nån kåk?
Nej precis jag tolkar det som att på en fastighet som det endast finns ett eller två enbostadshus eller ett tvåbostadshus krävs det inte bygglov för parkeringsplats om den uteslutande är avsedd för fastighetens behov. Så finns det inget hus på tomten får man inte göra en parkering. Sedan finns det säker undantag om man vill grotta ner sig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.