Anna_H Anna_H skrev:
Byggbod, husvagn, tält, det skiljer inte allemansrätten på.
Så du menar att det är samma sak om jag tältar på en skogsfastighet som att ställa upp en byggbod på någon annans skogsfastighet?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Risken finns dock att det är ett miljöbrott.
Att grusa på sin tomt?
 
F fribygg skrev:
Att grusa på sin tomt?
Att utan bygglov grusa upp en yta i skogen ja. Det får man inte göra hur som helst. Bygglov är det magiska ordet, man kan liksom inte börja med att grusa upp och sätta dit en byggbod, bygglovet måste komma först.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att utan bygglov grusa upp en yta i skogen ja. Det får man inte göra hur som helst. Bygglov är det magiska ordet, man kan liksom inte börja med att grusa upp och sätta dit en byggbod, bygglovet måste komma först.
Jag rekomenderar att grusa upp en yta på sin tomt oavsett om den ligger i skogen eller inte, att ha en hårdgjord yta att parkera på är lämpligt oavsett om man ska till tomten för att planera eller anlägga vatten och avlopp.
 
F fribygg skrev:
Jag rekomenderar att grusa upp en yta på sin tomt oavsett om den ligger i skogen eller inte, att ha en hårdgjord yta att parkera på är lämpligt oavsett om man ska till tomten för att planera eller anlägga vatten och avlopp.
Absolut. Men man behöver tillstånd för det om det är en obebyggd fastighet.
På sin tomt, dvs fastighet med hus, får man däremot göra hur man vill.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Att utan bygglov grusa upp en yta i skogen ja. Det får man inte göra hur som helst. Bygglov är det magiska ordet, man kan liksom inte börja med att grusa upp och sätta dit en byggbod, bygglovet måste komma först.
Så alla som ska bruka sin skog har bygglov för sina manskapsbodar?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så alla som ska bruka sin skog har bygglov för sina manskapsbodar?
Står boden på en skogsfastighet och den är kopplad till verksamheten (skogsarbete) bör den gå som ekonomibyggnad och kräver således inte bygglov. Detta är en helt annan situation än den TS beskriver.
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut. Men man behöver tillstånd för det om det är en obebyggd fastighet.
På sin tomt, dvs fastighet med hus, får man däremot göra hur man vill.
Eftersom du @Anna_H verkar kunnig på det formella och vi kan ägna oss åt hårklyverier här kan jag ju undra om det gäller även om tomten som TS skriver om råkar vara klassad som lantbruksfastighet i dagsläget?

På min skogsfastighet (utan avstyckad tomt) grusar jag givetvis det som behövs utan att fråga nån om lov, jag har aldrig kommit på tanken att begära nått tillstånd och åkarna/grusleverantörerna har nu i ca 30år inte nekat mig grus eller begärt att jag ska ha tillstånd en enda gång eftersom de får betalt så fort jag får fakturan och vågsedlarna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Står boden på en skogsfastighet och den är kopplad till verksamheten (skogsarbete) bör den gå som ekonomibyggnad och kräver således inte bygglov. Detta är en helt annan situation än den TS beskriver.
Så om jag inte har en skogsfastighet, kanske har en 8000m2 stor fastighet där 6000m2 inte är att betrakta som tomt, så får jag inte ställa en tillfälligt bod på hjul när jag ska avverka och göra ved av mina träd? Jag kanske väljer att göra det bara sommartid under runt 5 månader då det är skönast att arbeta med det andra tider har jag den på parkeringen vid huset på tomten.
 
Vet ej vad som gäller i ditt exempel ekonomibyggnader på skogs- och jordbruksfastigheter kan man få bygga utan bygglov.

Kommunen lär inte säga något om du ställer upp något för din vedhantering så länge ingen gnällig granne eller annan miljömupp vill jävlas och anmäler.
Så det blir med kommunen man får argumentera om det skulle bli ett tillsynsärende.

Om vi tar byggetableringar så brukar det ingå i byggets bygglov att ställa upp en etablering för arbetena om etableringen står på fastigheten. Står etableringen utanför fastigheten så brukar vi få söka tillfälligt bygglov för etableringen. Har ingen koll på hjulvagnar dock om det är någon skillnad. Men det är väl bara att köra bort om kommunen kommer och kollar. Men det kanske blir svårt att köra tillbaka den sedan dock.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så alla som ska bruka sin skog har bygglov för sina manskapsbodar?
Trollar du?

Eller annars så rekommenderar jag att du läser på om hur det är att bedriva skogsbruk och jordbruk, och vilka regler som gäller när man bedriver sin verksamhet på en sådan fastighet.

Eftersom det redan skrivits flera gånger i tråden, om reglerna, så kanske det är enklast om du själv söker upp informationen och läser denna.
 
  • Gilla
TPNik
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så om jag inte har en skogsfastighet, kanske har en 8000m2 stor fastighet där 6000m2 inte är att betrakta som tomt, så får jag inte ställa en tillfälligt bod på hjul när jag ska avverka och göra ved av mina träd? Jag kanske väljer att göra det bara sommartid under runt 5 månader då det är skönast att arbeta med det andra tider har jag den på parkeringen vid huset på tomten.
Precis så är det.

Är den inte klassad med typkod 110 eller 120 så är det inte en näringsfastighet för jord- och skogsbruk, och är att i många stycken betrakta som något annat slags fastighet, kanske en "tomt" för att bebyggas med ett 1-2 familjshus?.

Men det är fortfarande så att du måste göra en avverkningsanmälan om du ska hugga ner träden på mer än 0,5 hektar, det är ett annat regelverk, som inte är direkt knutet till typkoder och bygglov.

Att avverka under sommaren är en styggelse.

Alla häckande fåglar och mindre djur som förökar sig och föder upp sina ungar, som ska dö.

Men å andra sidan, så har du fel, det är inte speciellt trivsamt att jobba med avverkning under sommaren. Det är alldeles för varmt, och allehanda insekter som bits samt fästingar och älglus är fullt aktiva.

Det är behagligare att avverka under senhösten, eller tidig vinter.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Trollar du?
Nej, men jag försöker påvisa hur svårt det kan vara att bevisa att något på hjul som flyttas intermittent är "varaktigt uppställt". D.v.s. det är inte helt självklart när kravet för bygglov träder in och kanske i dessa fall desto svårare att bevisa. Risken att en kommun skulle driva detta vidare om det vid upptäckt flyttas får betraktas som låg... men visst inte obefintligt.

Men uppenbarligen så träffade jag en öm tå.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Precis så är det.

Är den inte klassad med typkod 110 eller 120 så är det inte en näringsfastighet för jord- och skogsbruk, och är att i många stycken betrakta som något annat slags fastighet, kanske en "tomt" för att bebyggas med ett 1-2 familjshus?.
Javisst. Men varför skulle jag inte kunna ställa upp en vagn på hjul för att ta ner ett 4-5träd för ved? Den kan knappast anses som varaktigt uppställd om den bara står några månader?
S skogaliten skrev:
Att avverka under sommaren är en styggelse.

Alla häckande fåglar och mindre djur som förökar sig och föder upp sina ungar, som ska dö.

Men å andra sidan, så har du fel, det är inte speciellt trivsamt att jobba med avverkning under sommaren. Det är alldeles för varmt, och allehanda insekter som bits samt fästingar och älglus är fullt aktiva.

Det är behagligare att avverka under senhösten, eller tidig vinter.
Du misstolkar min andemening och avsedd omfattning fullständig (och kanske med mening). Jag är mycket väl medveten perioden som är lämplig för "kommersiell" avverkning. Men som privatperson som bara ska ha lite ved till trivseleldning så tar man ibland saker när man får tid över, t.ex. på semestern. Själv håller jag nog på med lite ved till och från från Februari till November. Har nog alltid lite att kapa och klyva ifall jag får en stund över. Gött att klyva ( med yxa förstås) lite i solen i Juni en stund för att avsluta med en hembryggd bira!

Sedan kanske det egentliga syftet med min fiktiva uppställning inte var vedhantering utan det kanske bara var det officiella syftet vid eventuell granskning av "parkering" av bod ;) Återigen, man kan ju kapa och klyva lite pliktskyldigast för att göra det "lite mer" officiellt.

Återigen. Bevisläget är svårt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så alla som ska bruka sin skog har bygglov för sina manskapsbodar?
Du har inte läst vad jag har skrivit alltså? Jag tävcker inte upp HELA lagstiftningen i ALLA svar. Endast det som är fel i det jag svarar på. Men jag (och andra HAR påpekat tidigare att om det är en skogsfastighet så är det skillnad. Men det är ju inte det här som jag förstått det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.