Fast allemansrätten är väl inte något som behöver tillämpas när man ställer upp saker på sin egen fastighet?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då är det allemansrätten som träder in och då är det ca 24 timmar som gäller.
Allemansrätten omfattar knappast någon byggbod.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Fast allemansrätten är väl inte något som behöver tillämpas när man ställer upp saker på sin egen fastighet?
Jo, på en obebyggd fastighet är det inte alls ovanligt att allemansrätten gäller på hela fastigheten. Även på bebyggda fastigheter kan allemansrätten gälla på stora delar av fastigheter, det är bara inom hemfridszonen den inte gäller.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Allemansrätten omfattar knappast någon byggbod.
Byggbod, husvagn, tält, det skiljer inte allemansrätten på.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Ägaren behöver inte åberopa allemansrätt.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Byggbod, husvagn, tält, det skiljer inte allemansrätten på.
Allemansrätten tillåter inte uppställning av byggbodar ute i skogen.

Inte heller Husvagnar och husbilar.

Terrängkörningslagen förbjuder dessutom att köra med motordrivna fordon i naturen, så därför är det ännu svårare att lyckas ställa upp någon byggbod, husvagn eller husbil.
Man får heller inte köra motordrivna fordon på enskilda vägar som ej är avsedda för allmän trafik.

Tälta enstaka nätter är OK.

Så visst skiljer det sig vad man får göra i skogen beroende på om man är markägare eller om man vill åberopa allemansrätten.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Terrängkörningslagen förbjuder dessutom att köra med motordrivna fordon i naturen
Det gäller även markägaren, man ska inte inbilla sig att bara för att man äger något får man använda det som man vill i detta landet.
Som markägare har man bara skyldigheter men knappt några rättigheter.😳

Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det gäller även markägaren, man ska inte inbilla sig att bara för att man äger något får man använda det som man vill i detta landet.
Som markägare har man bara skyldigheter men knappt några rättigheter.😳

Det är förbjudet att köra ett motordrivet fordon på barmark i terräng, även om det är din egen mark.
Förvisso.

Men som markägare så får jag köra med min skogsmaskin, traktor eller fyrhjuling (eller vad jag nu kör med) i samband med arbete i skogen eller vid arbete med åker eller bete. Det går också för sig att köra ut en rastkoja på hjul och ställa upp i samband med arbetet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Guuuuud vad ni jiddrar och fantiserar om irrelevanta saker som inte har något med trådis tomt att göra. Varenda tråd på byggahus är som ett subjektivt urval av individer som måste spackla över hela floran av totalt irrelevanta saker som ofta ligger 450 mil bortanför det som trådis frågar efter.

Jag han kan ställa sin husvagn/arbetsbod på sin tomt. Allt annat skit som kreti och pleti drar upp, det ena än mer irrelevant än det andra, hör inte till frågan som trådis frågar efter.
 
  • Gilla
  • Wow
kaktus55 och 4 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Jag han kan ställa sin husvagn/arbetsbod på sin tomt
Tomt??
Mark som inte är bebyggd och heller aldrig kan bli/får bli bebyggd kan per definition inte vara tomt....väl??
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men som markägare så får jag köra med min skogsmaskin, traktor eller fyrhjuling (eller vad jag nu kör med) i samband med arbete i skogen eller vid arbete med åker eller bete. Det går också för sig att köra ut en rastkoja på hjul och ställa upp i samband med arbetet.
Man behöver inte äga marken för att få göra det du nämner. Således är ägandet utan betydelse för körandet i naturen, det är enbart orsaken till körandet som har betydelse.
 
En större husvagn går ju i alla fall under allemansrätten. Motorfordon behöver man inte. Två motorvinchar uppsatta i träd, så man kan dra vagnen fram och tillbaka var 24 timme. 😊
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Sedan gäller det att inte frestas att sätta dessa på timer… 😱
 
D Dilato skrev:
Man behöver inte äga marken för att få göra det du nämner. Således är ägandet utan betydelse för körandet i naturen, det är enbart orsaken till körandet som har betydelse.
Njae...

Det är jag som markägare som kan be någon att för min räkning utföra arbete inom jord- och skogsbruk på min mark, och därmed köra med motorfordon.

Det är liksom ingen utomstående (icke-markägare till den aktuella marken) som på eget initiativ kan köra runt bara sådär, och det är ingen annan än markägaren som kan dela med sig av rättigheten att köra, men då enbart för arbete.

Så, om t.ex Mellanskogs entreprenörer avverkar på min mark, så är det egentligen jag som markägare som bett Mellanskog att avverka, så i bemärkelsen att följa terrängkörningslagen så är det "markägaren som kör".

Som markägare får jag inte dela ut tillåtelse för "någon" att köra med motorfordon "för nöje".

De enda undantag till det här kan vara att en någon part som har ledningsrätt, har rätt att köra till ledningen för att underhålla denna, även om det skulle vara terräng del av vägen fram till ledningen, och att räddningstjänsten/brandkåren har rätt att köra för att rädda liv och egendom.

Det finns också ett undantag för att hämta fält vilt vid jakt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
En större husvagn går ju i alla fall under allemansrätten. Motorfordon behöver man inte. Två motorvinchar uppsatta i träd, så man kan dra vagnen fram och tillbaka var 24 timme. 😊
Vad är det för husvagn som får ställas upp enligt allemansrätten?

Vad har du för källa på det?
 
  • Gilla
  • Wow
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.