Jag har en ärvd tomt vid havet, som jag i framtiden skulle vilja bygga ett litet sommarhus på. Inte möjlighet till det nu.
Jag har nu fått tillgång till en arbetsbod under ett par år, skulle man kunna ställa arbetsboden på tomten och använda som en enkel sommarstuga?
Tyvärr är tomten utan bygglov så det behövs väl?
Om det går, är tillåtet, vad ska man tänka på?
 
  • Gilla
SimH
  • Laddar…
Bygglov kommer behövas om tomten inte är bebyggd. Gå in på den kommunens hemsida där du har tomten och läs på om bygglov. Det är inte helt enkelt om man inte har gjort det tidigare (tyckte vi, lite olika beroende på handläggare och hur nitisk kommunen är). Vi har nyss skickat in ett bygglov och skulle säga att vi betalade i runda slängar 50.000:- för det som var nödvändigt innan startbesked (betalade mer men hade nog kommit undan med 50´).

Finns det något byggt alls på tomten, i så fall är det lättare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Om arbetsboden är på trailer och hjul, är det bara att rulla dit den. Det är precis som en husvagn.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Om arbetsboden är på trailer och hjul, är det bara att rulla dit den. Det är precis som en husvagn.
Fel.

På en obebyggd tomt så krävs alltid bygglov för permanent (långsiktig) uppställning av tiny house/byggbod/husvagn m.m.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Inte by the book men under min uppväxt hade jag kompisar som hade en byggbod som teoretiskt gick att flytta uppställd 10 meter från havet, den hade både el och vatten.. beror nog i slutänden på din moral och om det finns grannar eller andra som kommer anmäla.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Kolla upp om du behöver dispens från strandskyddet. På din beskrivning låter det så. Omfattas fastigheten av en detaljplan?
 
S
S skogaliten skrev:
Fel.

På en obebyggd tomt så krävs alltid bygglov för permanent (långsiktig) uppställning av tiny house/byggbod/husvagn m.m.
Fel.

Du behöver definitivt inte bygglov för att bo i din husvagn eller trailer.

Det är inte en permanent uppställning, iom att det inte är det. Easypiecesy.
 
  • Gilla
  • Wow
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Fel.

Du behöver definitivt inte bygglov för att bo i din husvagn eller trailer.

Det är inte en permanent uppställning, iom att det inte är det. Easypiecesy.
Jodå, om det inte finns något hus på tomten sen innan. Vi köpte en tomt där det stod en villavagn utan bygglov. Det blev en del strul kring det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Fel.

Du behöver definitivt inte bygglov för att bo i din husvagn eller trailer.

Det är inte en permanent uppställning, iom att det inte är det. Easypiecesy.
"Uppställningen får bara ske på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte ställa upp båt, husvagn eller husbil utan bygglov där.
Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 2 §"

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
 
  • Gilla
Jockebanan och 8 till
  • Laddar…
Sen går det ju att diskutera vad som är uppställning och vad som är tillfällig parkering. Finns säkert prejudikat i den frågan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S
D David__11 skrev:
"Uppställningen får bara ske på en tomt där det redan finns ett en- eller tvåbostadshus. Finns det inget bostadshus på tomten får man alltså inte ställa upp båt, husvagn eller husbil utan bygglov där.
Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 2 §"

[länk]
Ja lycka till med att avgöra om jag har parkerat min husvagn utan att bygga in den med en trall och osv.

Att du får bo i din husvagn på din tomt, är fullkomligt riktigt. Kör iväg och backa tillbaka varje lördag, så är det heller ingen uppställning. Gäller att använda hjärnan och sunt förnuft.
 
  • Gilla
JoMan och 4 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Sen går det ju att diskutera vad som är uppställning och vad som är tillfällig parkering. Finns säkert prejudikat i den frågan.
Tillfällig parkering av arbetsbod?
S Sernando skrev:
Ja lycka till med att avgöra om jag har parkerat min husvagn utan att bygga in den med en trall och osv.

Att du får bo i din husvagn på din tomt, är fullkomligt riktigt. Kör iväg och backa tillbaka varje lördag, så är det heller ingen uppställning. Gäller att använda hjärnan och sunt förnuft.
känns väldigt meckigt med en byggbod, hyra stor fordon som ska köra den varje helg, roligare kan man ju ha på helgerna 😄
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
S
S sarsag skrev:
Tillfällig parkering av arbetsbod?

känns väldigt meckigt med en byggbod, hyra stor fordon som ska köra den varje helg, roligare kan man ju ha på helgerna 😄
Kör dessa med helt vanliga personbilar, så vad är det för stort fordon du måste hyra för att köra den, begriper jag inte.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Fel.

Du behöver definitivt inte bygglov för att bo i din husvagn eller trailer.

Det är inte en permanent uppställning, iom att det inte är det. Easypiecesy.
Det där stämmer inte även om man kan gå runt det möjligen.
Dvs om det är permanent upptällt så får du inte göra det utan bygglov.

Men såklart du kan parkera din husvagn då och då på din tomt: Men då måste du ju också ta den därifrån då och då (dvs iaf några gånger per år skulle jag tolka det som)

Sen kan man ju alltid "köra på" ändå och hävda att det inte är permanent, men ta konsekvensen om man får fel. Det är lättare att åtgärda om någon granne anmäler och man får ett föreläggande (bara att dra iväg boden, om den står på hjul) och betala sina böter. Det är ju svårare/dyrare om det är ett hus man har byggt utan lov...

Men det framgick inte om TS byggbod var på hjul heller - och att ställa dit ett litet hus (det är det det blir) är inte tillåtet utan bygglov: Man får inte heller bygga en friggebod/attefallare) om det inte finns en huvudbyggnad.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Sen går det ju att diskutera vad som är uppställning och vad som är tillfällig parkering. Finns säkert prejudikat i den frågan.
Då är det allemansrätten som träder in och då är det ca 24 timmar som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.