K Klicka skrev:
Och kolla upp om du får köra din anläggning som en ö ifall det blir strömavbrott.
För dettta behöver man en helt annan utrustning. De vanliga konvertrarna eller växelriktarna styrs av nätfrekvensen som finns i anslutningen till kraftnätet. Blir det elavbrott funkar dom inte alls. Vill du ha en anläggning som går helt oberoende av kraftnätet så krävs mycket dyrare styrutrustning. Inget att rekommendera om man inte bor långt utanför elnätet.
För att minska förlusterna i ledningarna från panelerna till växelriktaren kan man helt enkelt öka ledningstvärsnittet.

H hempularen skrev:
Det verkar väl rätt klart att om man förutsätter att nuvarande subventionssystem fortsätter, så får man break even inom 10 - 20 år lite beroende på hur man räknar.

Men eftersom hela prissättningen är väldigt hårt politiskt styrd, så tycker jag att allt som inte betalar sig inom 5 år är en högriskinvestering.

Ideerna om hur vi skall hantera energi i samhället och vilka energislag som politiker gillar, växlar typiskt betydligt oftare än var 5e år.

Men har man 5 års horisont, så känns det rimligt att reglerna nog iofs. kan försämras redan om 3 - 4 år, men förhoppningsvis inte mer än att avskrivningstiden förlängs ytterligare några år, OM det inträffar.

Men om man räknar på mer än 5 års sikt, så bör man kanske jämföra investeringen med att sätta pengarna i ex. en aktiefond istället, risken där är troligen lägre. En ren indexfond har givit ca 40% avkastning på 5 år, 250% på 10 år.
Solceller hellre än aktier, börsen är knappast trygg längre efter bankkraschen 2008.

Bygg anläggningen själv, annars kan man låta det vara tycker jag..har man villa bör man klara av detta.

• Gilla
Hellstrom1990
  • Laddar…
Ja man bör definitivt bygga själv, då går kalkylen, med rätt förutsättningar, ihop i dagsläget.
Dock tror jag att man inte skall räkna med subventionen och mer se den som en bonus. I dagsläget har de sänkt till 20% för att den anslagna budgeten då precis räcker till den kö som finns. Dvs söker du idag hamnar du i en kö som inte ha ngn täckning och får se om det anslås ngt nästa år och vad det i sådana fall blir.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det där med att bygga själv, det leder inte till några problem? Jag förstår att försäkringsbolag etc inte kanske är helt med på bollen, men hur lätt är det at hitta en elektriker för att koppla in grejerna eller gör ni även det själva?

Den elektrikern som gör det lär ju få se lite mellan fingrar, så att säga....

S
Jag gråter en skvätt när jag läser att folk tror att solceller i Sverige är bra för miljön. Alla livscykelanalyser som jag känner till konstaterar att utsläppen ligger i intervallet 30 till 80 g CO2/kWh. Våra genomsnittliga utsläpp i Sverige ligger på ca 20 g CO2/kWh. För att göra saken värre så är Sveriges utsläpp på sommaren ännu lägre eftersom reservkraft och kraftvärme inte körs då. Jag uppskattar genomsnittet på sommaren till mellan 5 och 10 g/kWh.

Många tillverkare av solceller anger hur mycket utsläpp de ger under hela livslängden. Den beräkningen görs normalt enligt internationella normer vilket innebär en solinstrålning som motsvarar ökenklimat nära ekvatorn. I Sverige får vi ut ungefär hälften så mycket el på årsbasis så man får dubbla utsläppen per producerad kWh.

Solceller kan dock vara en kul hobby och jag unnar verkligen alla att få ha sina leksaker även om det belastar miljön . Det finns många hobbys och andra fritidssysselsättningar som orsakar väldigt mycket större utsläpp. T.ex. både flyg- och bilsemestrar.

PS.
Jag har hört argumentet att just "mina" solceller ersätter minsann kolkraft eftersom min el exporteras till Tyskland/Danmark. Det resonemanget skulle i så fall innebära att min elbil går helt på Tysk kol-el. Försök lansera det på Teslaforumet...

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
sunnis
Men det tror jag de flesta vet redan att solceller inte är det absolut bästa för miljön, det är ju ett subventionerat sätt i Sverige att de som har villa och gott ställt kan investera i solceller för att få en lägre månadskostnad på elförbrukningen och även kunna göra skatteavdrag i sin deklaration.

Jag har både solceller och flygplan, känns väldigt bra :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Köpte allt från utlandet, installerade allt själv, även elen, fick max bidrag första året.

Producerar ca 6000kwh/år, samt fått bra betalt för såld el.
Har haft fullt upp med massor av annat "bra att göra" projekt som var tvungen att åtgärdas, så har helt glömt bort att jag skrev det här tidigare i våras.

Men kan du berätta var och vad du köpte för saker till din anläggning? Jag tänker göra det själv om det är möjligt, men hittar bara ställen som säljer inkl montering. Har elektriker i släkten så elbiten är inga problem, samt har inte tummen mitt i handen.

Men jag skulle gärna få lite mer information om var jag köper ifrån och exakt vad jag bör köpa så jag inte missar något som behövs.

Samt hur gör man när man ska koppla upp sig mot elbolaget för att ev sälja el osv?

Hej

Börja med att söka bidrag, när anläggningen är färdig lämnar du in färdiganmälan till elbolaget, idag behöver sällan mätaren bytas ut, då de nya mätarna har mätning åt båda hållen.

Jag köpte från Evpower, seriöst företag som levererar hem till dörren..

H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Börja med att söka bidrag, när anläggningen är färdig lämnar du in färdiganmälan till elbolaget, idag behöver sällan mätaren bytas ut, då de nya mätarna har mätning åt båda hållen.

Jag köpte från Evpower, seriöst företag som levererar hem till dörren..
Ok tackar. Mailar man dom bara med sina förutsättningar så sätter dom ihop ett paket. Eller måste man plocka ihop allt själv?

Vill du säga hur stor skillnad det blev att montera själv mot att få det monterat, om du vet det?

Tror de endast säljer panelerna, vissa säljer kompletta paket

kk, då måste jag alltså köpa fästen till dessa från någon annanstans? Samt växelriktaren?

Kommer köpa växelriktaren från Kina..

H Husqvarna220Ac skrev:
Kommer köpa växelriktaren från Kina..
Vad får du betala från Kina för vilken växelriktare?

Growatt 4kw inkl wi-fi 370$, plus frakt och moms/tull så klar hemma..4600:-

H Husqvarna220Ac skrev:
Growatt 4kw inkl wi-fi 370$, plus frakt och moms/tull så klar hemma..4600:-
Riktigt bra pris.
Ingår det någon mätare för att mäta husets konsumption?
Vart beställer man från en säker leverantör i Kina?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.