24 909 läst · 46 svar
25k läst
46 svar
Kan jag rädda min sioox behandlade altan?
Pengar i sjön. Körde linoljesåpa i början. Nu kör jag med Grumme grönsåpa (ja, jag vet att det är en färgad produkt som är parfymerad, faktum kvarstår att det är såpa som såpa) 40 spänn för 2 flarror a 750 ml.J Johannescc13 skrev:
Tyvärr är det inte bara såpa som såpa. Det skall vara en ”fet” såpa. Västerbottensåpa eller linoljesåpa.Fulkemisten skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Fetthalten är högre i linoljesåpan jämfört med såpa gjord på tallolja tex gulsåpa eller grönsåpa. Därmed har den överfettade såpan mer vårdande egenskaper. Denna länk kanske kan vara ett svar : https://morotsliv.com/2019/01/sapaguiden-vilken-ska-du-valja.htmlZ z_bumbi skrev:
Hur mycket högre? Exakt? Jag kör vår och höst med tallsåpa. Det är 80 kr för 3 liter. Brukar vara en bra bit över 200 kr för 1,5-2 liter linoljesåpa. Låt oss säga att man kör bara på våren med den då? För mig funkar det utmärkt. Oftare insåpning är såklart bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tvättar med trallmunstycke till min Nilfisk högtryckstvätt på typ halvfart så jag inte skadar träet. Sen väter jag opp trallen lätt. Sen är det bara att skura in såpan med rotborste på skaft. Hälften kallt vatten hälften såpa. Det funkar också att skura med rotborste och såpa först och spola av med slang efteråt. Så gjorde jag i början innan jag hade högtryckstvätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag använder vanlig såpa från Biltema till min altan. Altanen är ca 10 år gammal och jag såpar en gång om året. Till 100 m2 altan går det åt ca 10 liter såpa.
Först tvättar jag altanen med altanmunstycke till högtryckstvätten. Brukar använda det svagare läget för att slippa få för många ringar.
Sedan väntar jag några dagar för att det ska torka till lite. Därefter så går jag med en vanlig manuell tryckspruta och så sprutar jag ut såpan (en del såpa med tre delar vatten typ) över altanen.
Därefter är det klart. Såpvattnet får bara sjunka in i altanen. Brukar försöka se till att det inte regnar närmsta dygnet.
Här är en bild. Altanen närmast är under tak så den är lite mer skyddad vilket även märks varje år när man tvättar för då skummar det lite fortfarande. Såpan finns alltså kvar i altanen fortfarande.
Hade jag orkat så hade det nog varit ännu bättre att såpa två gånger om året, typ vår och höst. Men så har det hittills aldrig blivit.
Tiden det tar för 100 m2 är väl ca 1 timme tvätt plus 1 timme såpning.
Först tvättar jag altanen med altanmunstycke till högtryckstvätten. Brukar använda det svagare läget för att slippa få för många ringar.
Sedan väntar jag några dagar för att det ska torka till lite. Därefter så går jag med en vanlig manuell tryckspruta och så sprutar jag ut såpan (en del såpa med tre delar vatten typ) över altanen.
Därefter är det klart. Såpvattnet får bara sjunka in i altanen. Brukar försöka se till att det inte regnar närmsta dygnet.
Här är en bild. Altanen närmast är under tak så den är lite mer skyddad vilket även märks varje år när man tvättar för då skummar det lite fortfarande. Såpan finns alltså kvar i altanen fortfarande.
Logga in
Skapa konto
Hade jag orkat så hade det nog varit ännu bättre att såpa två gånger om året, typ vår och höst. Men så har det hittills aldrig blivit.
Tiden det tar för 100 m2 är väl ca 1 timme tvätt plus 1 timme såpning.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer