Fulkemisten
J Johannescc13 skrev:
Tack för allas råd!

Har beställt hem en dunk linsåpa från Selper så får vi testa helt enkelt. Hoppas det blir bra!
Pengar i sjön. Körde linoljesåpa i början. Nu kör jag med Grumme grönsåpa (ja, jag vet att det är en färgad produkt som är parfymerad, faktum kvarstår att det är såpa som såpa) 40 spänn för 2 flarror a 750 ml.
 
  • Gilla
  • Wow
Hus-Fixarn och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Pengar i sjön. Körde linoljesåpa i början. Nu kör jag med Grumme grönsåpa (ja, jag vet att det är en färgad produkt som är parfymerad, faktum kvarstår att det är såpa som såpa) 40 spänn för 2 flarror a 750 ml.
Tyvärr är det inte bara såpa som såpa. Det skall vara en ”fet” såpa. Västerbottensåpa eller linoljesåpa.
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Varför funkar det då?
 
Düsseldorff
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Varför funkar det då?
Det funkar, men det är fel. Har man investerat i den dyrare såpan är det ett viktigt påpekande.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Vad är skillnaden i fetthalt på såpa gjord på tallolja, mer specifikt grumme, och såpa gjord på linolja, valfritt märke?
Härdar linolja fortfarande efter att ha blivit såpa? (en klar fördel om så sker).
 
J Johannescc13 skrev:
Tack för allas råd!

Har beställt hem en dunk linsåpa från Selper så får vi testa helt enkelt. Hoppas det blir bra!
SIOX har rengöringsmedel så du kan få altanen helt ren från gammal SIOX,jag använde det innan jag behandlade med nytt lager efter 12år, aldrig såpa på SIOX.
 
  • Gilla
Robomow
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Vad är skillnaden i fetthalt på såpa gjord på tallolja, mer specifikt grumme, och såpa gjord på linolja, valfritt märke?
Härdar linolja fortfarande efter att ha blivit såpa? (en klar fördel om så sker).
Fetthalten är högre i linoljesåpan jämfört med såpa gjord på tallolja tex gulsåpa eller grönsåpa. Därmed har den överfettade såpan mer vårdande egenskaper. Denna länk kanske kan vara ett svar : https://morotsliv.com/2019/01/sapaguiden-vilken-ska-du-valja.html
 
Fulkemisten
Hur mycket högre? Exakt? Jag kör vår och höst med tallsåpa. Det är 80 kr för 3 liter. Brukar vara en bra bit över 200 kr för 1,5-2 liter linoljesåpa. Låt oss säga att man kör bara på våren med den då? För mig funkar det utmärkt. Oftare insåpning är såklart bättre.
Person sitter på träaltan med benen utsträckta mot ett bord, närbild på jeans och trädgårdsskor i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Hur går du tillväga?
Steg1: öppna en kall
Steg2: skura med vatten.
Steg3: ?
StegX: öppna en kall!
 
Fulkemisten
Jag tvättar med trallmunstycke till min Nilfisk högtryckstvätt på typ halvfart så jag inte skadar träet. Sen väter jag opp trallen lätt. Sen är det bara att skura in såpan med rotborste på skaft. Hälften kallt vatten hälften såpa. Det funkar också att skura med rotborste och såpa först och spola av med slang efteråt. Så gjorde jag i början innan jag hade högtryckstvätt.
Rotborste på skaft används för att skrubba en trätrall i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått trallmunstycke märkt Nilfisk för högtryckstvätt, används för skonsam rengöring av trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått trallmunstycke för högtryckstvätt med borstkanter och synliga anslutningar, placerat på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag använder vanlig såpa från Biltema till min altan. Altanen är ca 10 år gammal och jag såpar en gång om året. Till 100 m2 altan går det åt ca 10 liter såpa.
Först tvättar jag altanen med altanmunstycke till högtryckstvätten. Brukar använda det svagare läget för att slippa få för många ringar.
Sedan väntar jag några dagar för att det ska torka till lite. Därefter så går jag med en vanlig manuell tryckspruta och så sprutar jag ut såpan (en del såpa med tre delar vatten typ) över altanen.
Därefter är det klart. Såpvattnet får bara sjunka in i altanen. Brukar försöka se till att det inte regnar närmsta dygnet.

Här är en bild. Altanen närmast är under tak så den är lite mer skyddad vilket även märks varje år när man tvättar för då skummar det lite fortfarande. Såpan finns alltså kvar i altanen fortfarande.
Altan tvättad och behandlad med såpa, skillnad i nyans under tak synlig, möbler och växter i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade jag orkat så hade det nog varit ännu bättre att såpa två gånger om året, typ vår och höst. Men så har det hittills aldrig blivit.

Tiden det tar för 100 m2 är väl ca 1 timme tvätt plus 1 timme såpning.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut, den bränner man inte fötterna på en varm sommardag! :)
 
Fulkemisten
J joain946 skrev:
Därefter så går jag med en vanlig manuell tryckspruta och så sprutar jag ut såpan (en del såpa
Ooooh. Tryckspruta. Det har jag inte tänkt på trots att jag äger en för ogräsättika och så. Annars gör jag exakt som du.
 
B benny01 skrev:
Fetthalten är högre i linoljesåpan jämfört med såpa gjord på tallolja tex gulsåpa eller grönsåpa. Därmed har den överfettade såpan mer vårdande egenskaper. Denna länk kanske kan vara ett svar : [länk]
Nej den är inget svar utan ett sponsrat inlägg om såpor från återförsäljare.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.