Jag har en Kamstrup Omnipower med HAN/P1 RJ12-port och en läsare från Notima Energy Intelligence AB.

Jag får ofta meddelandet "CRC invalid" och under de senaste dagarna av kyla är det bara "CRC invalid". Jag mätte spänningen mellan stift 1 och 6 på RJ12-kontakten till 4,85 volt. Lite låg?

Är det möjligt att sätta in en separat 5 volts strömförsörjning? Till exempel. att jag kopplar bort stift 1 och 2 (5 volt och databegäran) och sätter 5 volt mellan stift 6 (gnd) och stift 1?

GummansGubbe GummansGubbe skrev:
Jag har en Kamstrup Omnipower med HAN/P1 RJ12-port och en läsare från Notima Energy Intelligence AB.

Jag får ofta meddelandet "CRC invalid" och under de senaste dagarna av kyla är det bara "CRC invalid". Jag mätte spänningen mellan stift 1 och 6 på RJ12-kontakten till 4,85 volt. Lite låg?

Är det möjligt att sätta in en separat 5 volts strömförsörjning? Till exempel. att jag kopplar bort stift 1 och 2 (5 volt och databegäran) och sätter 5 volt mellan stift 6 (gnd) och stift 1?
Jo CRC fel kan man få om wifi-täckningen är dålig. Ett enkelt test är med mobilen wifiansluten där läsaren är monterad.

EDIT Vilken läsare är det du har
https://energyintelligence.se/shop/product-category/p1-han-readers/

P paralun skrev:
Jo CRC fel kan man få om wifi-täckningen är dålig. Ett enkelt test är med mobilen wifiansluten där läsaren är monterad.

EDIT Vilken läsare är det du har
[länk]
Det är denna: P1 RJ12 elmätaravlasera Ethernet (PoE) ( https://energyintelligence.se/shop/product/p1-rj12-poe/). Det fanns ingen wifi-anslutning där läsaren finns.

Det är denna: P1 RJ12 elmätaravlasera Ethernet (PoE) ( [länk]). Det fanns ingen wifi-anslutning där läsaren finns.
Ok, då är det en trådad anslutning. Jag skulle prata med deras support om de känner igen problemet.

Tack!! Jag ska prova de igen...

Nu har jag ingen koll på denna produkt. Men generellt så är det väldigt dåligt att koppla in en strömkälla till mot en annan. Den som "vill ge" 4,85 V kan få för sig att suga i sig all ström som din nya 5V regulator ger, för att försöka hålla 4,85V. Vilket kan bränna den.

H hempularen skrev:
Nu har jag ingen koll på denna produkt. Men generellt så är det väldigt dåligt att koppla in en strömkälla till mot en annan. Den som "vill ge" 4,85 V kan få för sig att suga i sig all ström som din nya 5V regulator ger, för att försöka hålla 4,85V. Vilket kan bränna den.
Jo kollade i den korta manualen de har.
https://energyintelligence.se/shop/wp-content/uploads/2024/08/Manual-P1-RJ12-POE-t41.pdf

Sen är en Kamstrup Omnipower en "speciell" elmätare (har den själv) och jag skulle börja med supporten.

P paralun skrev:
Jo kollade i den korta manualen de har.
[länk]

Sen är en Kamstrup Omnipower en "speciell" elmätare (har den själv) och jag skulle börja med supporten.
Jag håller med. Det låter inte bra med lite extra volt.

Jag håller med. Det låter inte bra med lite extra volt.
Jo mycket kort om en Kamstrup Omnipower så behöver den då en extern matning +5V för att öppna optokopplaren i elmätaren. Prata med supporten för de ska veta hur det är med en Kamstrup Omnipower eller annat som kan ge CRC-fel.

Det är denna: P1 RJ12 elmätaravlasera Ethernet (PoE) ( [länk]). Det fanns ingen wifi-anslutning där läsaren finns.
"Denna kan strömförsörjas med en USB-C kontakt om man inte strömförsörjer via PoE. Denna enhet kan ej strömförsörjas via RJ12 porten."

Hur matar du ström till den idag? Spänningen på RJ12 borde inte spela någon roll..

S sjoelund skrev:
"Denna kan strömförsörjas med en USB-C kontakt om man inte strömförsörjer via PoE. Denna enhet kan ej strömförsörjas via RJ12 porten."

Hur matar du ström till den idag? Spänningen på RJ12 borde inte spela någon roll..
Med POE. Jag läste någonstans (Umeå kraft?) att spänningen till HAN/P1-porten ska ligga mellan 4,9 och 5,2 volt.

Med POE. Jag läste någonstans (Umeå kraft?) att spänningen till HAN/P1-porten ska ligga mellan 4,9 och 5,2 volt.
Jo, men den pinnen kommer inte användas. Och det finns HAN/P1 utan ström på pinnen som skulle fungera med din PoE också

Kamstrup Omnipower med RJ12 matar inte ut något alls, utan vill bli matad.

Så får man normalt sett kommunikation så matar din läsare Kamstrup-modulen.

Men jag hade också frågat tillverkaren av läsaren vad som kan orsaka CRC-fel.

P paralun skrev:
"Here we go again"....

Det är alltså stift 1 som behöver +5V och det är för att öppna optokopplaren i elmätarskrället. (så att TS är med på noterna)

[länk]
Lite så.

Har svårt att se att optokopplarna inte skulle öppna vid 4.85V, men visst, inget förvånar mig med Kamstrup och denna mätare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.