Jo men nu var det ju inte ett optimerat rum där man lagt ner all tid på optimera väggytor i förhållande till plattor för att inte få ytterhörn. Det fungerar nog när man gör till sig själv med all tid i världen. Här får vi utgå ifrån att det inte är optimerat på det sättet utan skall göras i ett befintligt utrymme med en platta som kunden valt utan tanke på att optimera storleken. Detta är det normala i sådana ombyggnader.

Men det hjälper inte med optimerade ytor för att förhindra spröda plattor att flisa...............................;)
 
Jo det gör det eftersom du då bara måste fila inte kapa plattan. Men jag undrar vad du använder för verktyg om det flisar sig. Går du lugnt fram med en kakelfil är det inga problem. Hur som helst, att ta sig friheter i kraven och sätta dit en profil utan att återkoppla med kund är generalmiss i kravhanteringen och anses oprofessionellt.
 
AndersMalmgren skrev:
Hur som helst, att ta sig friheter i kraven och sätta dit en profil utan att återkoppla med kund är generalmiss i kravhanteringen och anses oprofessionellt.
Menar du att det är oprofessionellt ur ett hantverksmässigt perspektiv eller ett kommunikations perspektiv ?
 
Kommunikation och krav är en del av hantverkarens profession. Vilket i allra högsta grad faller under om han utfört ett hantverksmässigt professionellt jobb eller inte.

Vad han borde gjort är att i förväg när han hade all data som kakeltyp och planritning etc informerat kunden om att det inte går att gera utan att man måste använda profiler. (Jag tror fortfarande att det går gera det där kaklet, men kanske inte för en hantverkare som måste tänka på priserna mot kund).
 
Hantverksmässigt riktigt utfört är det definitivt vad gäller att använda kantlist. Det följer branschreglerna och kan inte på något sätt anses som felaktigt.

Sen vet vi inte vilka krav kunden ställt eller om kunden lämnat en kravspec som stipulerar gerade hörn. Mest troligt är väl att kunden har talat om att det skall följa gällande regler och normer samt vara hantverksmässigt utfört. Om det inte finns en detaljspecifikation för kanterna så har faktiskt hantverkaren gjort helt rätt i detta fallet.

Sen kan man alltid tjabbla om hantverkaren skulle informerat om att han tänker använda kantlist eller inte, men rätt enligt rådande regler är det trots allt.
 
Nej, det finns väll inga branschregler kring krav ;) Behöver ni hantverkare branschregler för allt? :p
Så du bara kör på och hänvisar till branschregler när det blir oklarheter i kraven? Jag blir bara gladare och gladare av att jag valt att göra det mesta själv i mitt projekt :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Ja det finns väl inga branschregler för professionalism....
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Nej, det finns väll inga branschregler kring krav ;) Behöver ni hantverkare branschregler för allt? :p
Så du bara kör på och hänvisar till branschregler när det blir oklarheter i kraven? Jag blir bara gladare och gladare av att jag valt att göra det mesta själv i mitt projekt :D
Jag tillhör inte hantverkarna så skyll inte mina inlägg på denna grupp som hela tiden får ta mycket skit här på bygga hus. Ofta av personer som bara tycker en massa utan att ens sätta sig in i elementära regler och normer.

Men jag möter hantverkarna ofta och försöker vara balanserad i mina uppfattningar och vet att det finns så enkla saker som toleranser och tolerans både i bygget och i hur olika människor bör agera mot varandra.

Jag läser däremot kravställningar och kontrakt mycket ofta och ser också hur kass beställarna är att formulera vad dom egentligen vill ha.

Men som svar på din fråga så är det som så att när det blir tvist om ett utförande så måste man gå in på branschregler och normer för att försöka lösa tvisten och komma fram till vad kunden kan förvänta sig enligt det han/hon beställt. Jag tror att det även gäller inom IT världen där du normalt håller till. Vid tvist är det specifikationen, gällande regler och kontrakt som avgör om det är rätt utfört mot kund eller inte.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Sorry, fick för mig du jobbade som hantverkare.

Absolut, så är det, beställare har nästan alltid bristande kompetens. Men så finns det även en skillnad, oftast är det inte beställarens profession att vara just beställare. Det ligger med andra ord mer på arbetsutövarens axlar att ro hem krav som stämmer.

Jo jag jobbar inom IT, och problem är exakt densamma där. Problemet är ju så lättlöst, tänkt till lite extra, vill verkligen beställaren ha det så här? Om det finns frågetecken, dra dem en extra omgång med beställare. Se det inte som ett jobbigt moment, snarare kan det vara en chans för merförsäljning!
 
T
Personligen tycker jag att det var riktigt snygga med denna lösning då knapparna också har en rostfri ring runt. Gerade plattor och att göra ett ytterhörn med fog är ohyggligt fult enligt min mening....
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Personligen tycker jag att det var riktigt snygga med denna lösning då knapparna också har en rostfri ring runt. Gerade plattor och att göra ett ytterhörn med fog är ohyggligt fult enligt min mening....
Sorry för att väcka en gammal tråd, surfade in här av en slump när jag kollade på mina gamla trådar.

Det där kan jag verkligen inte hålla med om, däremot tror jag det kan vara svårt att få bra om en hantverkare gör det pga att det kräver tid och finess. Själv är jag ingen expert på kakelsättning men min far gjorde vårt nuvarande badrum och jag är grymt nöjd med hur ytterhörnen blev. Trixet är att med en kakelfil försikt fila ned exakt till leran tar slut så man inte filar i själva materialet. Sedan ska man ju inte såga kanten själv för ytterhörn utan använda fabrikskanten, detta ger ju mer svinn men värt det.

DSC_0058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
AxxChild och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Sorry för att väcka en gammal tråd, surfade in här av en slump när jag kollade på mina gamla trådar.

Det där kan jag verkligen inte hålla med om, däremot tror jag det kan vara svårt att få bra om en hantverkare gör det pga att det kräver tid och finess. Själv är jag ingen expert på kakelsättning men min far gjorde vårt nuvarande badrum och jag är grymt nöjd med hur ytterhörnen blev. Trixet är att med en kakelfil försikt fila ned exakt till leran tar slut så man inte filar i själva materialet. Sedan ska man ju inte såga kanten själv för ytterhörn utan använda fabrikskanten, detta ger ju mer svinn men värt det.

[bild]
Nu är jag inne här ingen pga en annan tråd, Tank77, du som tjatar om macrobilder i andra trådar, där kan du fan inte klaga på att det inte är macro iaf :p
 
AndersMalmgren skrev:
Nu är jag inne här ingen pga en annan tråd, Tank77, du som tjatar om macrobilder i andra trådar, där kan du fan inte klaga på att det inte är macro iaf :p
Sådana hörn är så mycket mer utsatta för skador och personligen så tycker jag dom är riktigt fula
 
Jag har fyra sådana hörn i mitt badrum som är över 15 år gammalt och inga skador, smaken är ju personlig dock, jag tycker det ser otroligt slarvigt och fult ut med lister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.