10 648 läst · 22 svar
11k läst
22 svar
Kan jag hålla inne del av faktura för skador orsakade av hantverkare?
Eller så kanske man kan fokusera på att företaget ska göra det de fick beställning på ist för att hoppa på ts eller?!?! Allvarligt talat.nino skrev:Verkar ju konstigt om man måste spackla på massa ställen på grejer som är nymålade?
Antingen var ju det målade inte alls nå vidare eller så har man slagit i på flera ställen och
Kanske inte var det smartaste att beställa målning först sen renovera stegen, tvärtom borde du kanske ha gjort, visst slitage / skador är nog svårt att undvika om man ska lägga i nya steg osv
”Antingen var ju det målade inte alls nå vidare eller så har man slagit i på flera ställen och prova laga.”
Haha, ja, så kan man ju verkligen göra, verkar smart du, att man får ett jobb som hantverkare, ser nåt annat i bostaden man inte tycker håller måttet och går på det oombedd då eller? F.ö. hade de skickat målare fastän det inte var beställt. Alternativt om man slår i på så många ställen som snickare kanske man borde se sig om efter ett annat jobb om man inte kan vara mer försiktig med saker, särskilt som man försöker fullaga efteråt!
Haha, ja, så kan man ju verkligen göra, verkar smart du, att man får ett jobb som hantverkare, ser nåt annat i bostaden man inte tycker håller måttet och går på det oombedd då eller? F.ö. hade de skickat målare fastän det inte var beställt. Alternativt om man slår i på så många ställen som snickare kanske man borde se sig om efter ett annat jobb om man inte kan vara mer försiktig med saker, särskilt som man försöker fullaga efteråt!
Känns som vanligt att inlägget landar i kund vs hantverkar-diskussionen. Lägg upp en bild på "skadorna" istället och få objektiva kommentarer.
Framför allt handlar det om vad som är en rimlig kompensation för orsakade skador, i synnerhet som det inte är skador man kan förvänta sig uppkommer i samband med utförandet av en beställd tjänst. Här är ett exempel:
Bara att slipa bort och måla över, förstås. Men ska man behöva acceptera en sån här övermålning? Blir det "oskäligt dyrt" för företaget att göra rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att slipa bort och måla över, förstås. Men ska man behöva acceptera en sån här övermålning? Blir det "oskäligt dyrt" för företaget att göra rätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 7 867 inlägg
Nej, det där ser ju inte acceptabelt ut.
Hur går det här då? Jo, företaget sa efter lite diskussion att de skulle skicka en målare, och det lät förstås hoppfullt. Efter lite normalt strul (hantverkare som inte dyker upp på bokade tider osv) kom han en eftermiddag vid tvåtiden för att åtgärda skadorna på de ca 30 (!) ställen jag satt små tejpbitar på. (Givetvis bara på ställen där jag var helt säker på att de orsakat skadorna, jag är inte ute efter något gratisjobb.)
Runt 1,5 timmes effektiv arbetstid senare tyckte han att han var klar. Tyvärr ser det fortfarande illa ut på många ställen och helhetsintrycket är bedrövligt. Den mesta kommunikationen från företagets sida verkar gå ut på att allt på något sätt är mitt fel och att deras reparationer är fullständigt brilljanta. Det har tillkommit några nya färgstänk på golv och inredning, men det är säkert också mitt fel.
Nu när det börjar luta åt någon form av förlikning i tingsrätten känns det inte lika hoppfullt längre.
Runt 1,5 timmes effektiv arbetstid senare tyckte han att han var klar. Tyvärr ser det fortfarande illa ut på många ställen och helhetsintrycket är bedrövligt. Den mesta kommunikationen från företagets sida verkar gå ut på att allt på något sätt är mitt fel och att deras reparationer är fullständigt brilljanta. Det har tillkommit några nya färgstänk på golv och inredning, men det är säkert också mitt fel.
Nu när det börjar luta åt någon form av förlikning i tingsrätten känns det inte lika hoppfullt längre.
T tanaris skrev:Hur går det här då? Jo, företaget sa efter lite diskussion att de skulle skicka en målare, och det lät förstås hoppfullt. Efter lite normalt strul (hantverkare som inte dyker upp på bokade tider osv) kom han en eftermiddag vid tvåtiden för att åtgärda skadorna på de ca 30 (!) ställen jag satt små tejpbitar på. (Givetvis bara på ställen där jag var helt säker på att de orsakat skadorna, jag är inte ute efter något gratisjobb.)
Fasen vad tråkigt. Annat vill man ju lägga sin tid och energi på!
Liknande trådar
-
Entreprenör satte in defekt utrustning, hålla inne del av fakturan?
Juridik -
Hållare mellan inner- och ytterfönster, vad heter delen?
Fönster & Dörrar -
Skäl att hålla inne del av betalningen?
Hantverkare -
Hålla inne del av fakturerat belopp till efter slutbesiktning
Juridik -
Monteringsförhållande ute-innedel?
Värmepumpar