19 140 läst · 60 svar
19k läst
60 svar
Kan jag hävda dolda fel?
Kontrollera fallet i hela badrummet. Om det lutar åt fel håll från brunn så kan det vara läge att inte duscha direkt på golv utan köpa en kabin, är inte bra om det står vatten under klinker långt i från brunn.
Varför kunde ni inte det menar du?Pappapjotor skrev:
Alternativt lägga en kula på golvet och se vart den rullar…
Faktum är ju att duschen fungerade innan ni byggde om den. Säljaren kan ju inte ansvara för hur det fungerar efter det att ni byggt om..Pappapjotor skrev:
Det är väldigt många som fortsätter säga till TS att det här borde ni ha insett/kunnat se själva. Eller att det är TS som själv orsakat problemet.
Kan vi sluta med det nu? TS var väldigt snabb i början att lyssna på vad som sades, se att det låg på deras ansvar och ta till sig det.
Att folk bara fortsätter säga "ni har gjort fel!/klart ni borde fattat det" hjälper inte mer, det har redan framgått och TS har svarat, på ett respektfullt sätt.
Jag har själv varit ny husägare för första gången för inte alls länge sedan. Det är svårt att veta vad man skulle tänka på när man ger sig in i marknaden. Eller vad man ska fatta själv.
Innan man river/bygger om/har stött på problem så har man ingen erfarenhet. Låt folk lära sig av sina misstag och läs gärna de svar som TS redan har gett innan ni skriver samma sak igen.
Kan vi sluta med det nu? TS var väldigt snabb i början att lyssna på vad som sades, se att det låg på deras ansvar och ta till sig det.
Att folk bara fortsätter säga "ni har gjort fel!/klart ni borde fattat det" hjälper inte mer, det har redan framgått och TS har svarat, på ett respektfullt sätt.
Jag har själv varit ny husägare för första gången för inte alls länge sedan. Det är svårt att veta vad man skulle tänka på när man ger sig in i marknaden. Eller vad man ska fatta själv.
Innan man river/bygger om/har stött på problem så har man ingen erfarenhet. Låt folk lära sig av sina misstag och läs gärna de svar som TS redan har gett innan ni skriver samma sak igen.
Om man köper ett hus med ett badrum, där det helt saknas utfästelser om det. Då är det närapå omöjligt att få någon ersättning. Då sträcker sig undersökningsplikten väldigt, väldigt långt. Om sedan badrummet dessutom har ett antal "år på nacken" så har man dels ett åldersavdrag, samt att det kanske inte vara samma regler då.
Samma sak om badrummet är nytt, men att säljaren säget sig ha renoverat själv. Om inget sägs, så bör man fråga säljaren innan kontrakt skrivs.
Det är först om säljaren lagt en utfästelse om att badrumnet är nyrenoverat som stora delar av undersökningsplikten minskar.
Samma sak om badrummet är nytt, men att säljaren säget sig ha renoverat själv. Om inget sägs, så bör man fråga säljaren innan kontrakt skrivs.
Det är först om säljaren lagt en utfästelse om att badrumnet är nyrenoverat som stora delar av undersökningsplikten minskar.
Det finns lagkrav som gäller när du bygger eller renoverar ett badrum, även som privatperson. I Sverige styrs dessa krav av Plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets byggregler (BBR), som båda innehåller regler kring säkerhet, hållbarhet och funktionalitet för byggnationer.GlennB skrev:
Några viktiga lagkrav att tänka på:
- Plan- och bygglagen (PBL): Denna lag reglerar övergripande hur byggnadsarbeten ska utföras, inklusive renoveringar. Byggnadsarbeten ska göras på ett fackmässigt sätt och uppfylla krav på säkerhet, hälsa och hållbarhet.
- Boverkets byggregler (BBR): Här anges specifika tekniska krav, till exempel vattentäthet och ventilation för våtutrymmen som badrum. Dessa regler gäller oavsett om du bygger själv eller anlitar en entreprenör.
- Elsäkerhetslagen: Elinstallationer i våtutrymmen omfattas av elsäkerhetslagstiftningen, och dessa arbeten måste utföras av en behörig elektriker enligt specifika regler för våtutrymmen.
- Vattenskadegarantin: Försäkringsbolag kan ha särskilda krav för att garantier och försäkringar ska gälla, vilket innebär att badrummet måste vara byggt enligt gällande byggnormer och regler.
//Moderator
Det kanske också är så att många som hängt på forumet länge har sett alltför många trådar där okunniga förstagångsköpare "hittar" väldigt uppenbara saker som de vill göra till dolda fel.A Afterquake skrev:Det är väldigt många som fortsätter säga till TS att det här borde ni ha insett/kunnat se själva. Eller att det är TS som själv orsakat problemet.
Lärdomen för alla ska vara att ett begagnat hus är att betrakta som en begagnad bil du köper av Ärlige Ärligs Bil UPA och måste undersökas väldigt noga.
Har man inte kunskapen själv så tar man hjälp av någon som kan, dessutom ska man vara medveten om att det med stor sannolikhet finns fel i alla hus, nya som gamla av olika grad och i behov av åtgärder på kort eller längre sikt.
Tror man att man köper ett begagnat hus och ska bo där lyckligen i många år utan åtgärd är det bättre med en lägenhet.
Och angående TS frågeställning, när jag renoverade mitt badrum 2017 så är det bra avrinning i hörnan där de infällbara duschväggarna är, men resten har inte lutning från hela ytan till brunnen utan är plant.
En presumtiv köpare kanske skulle få för sig att detta är ett "dolt fel", vem vet intill den dagen kommer.
Då finns det garanterat väldigt många fel i min kåk byggd 1979-80, och utbyggd och renoverad flera gånger under den tiden av mig själv, dessa fel känner jag inte till men de finns och finns i alla hus.
Och vad menar du kan hända om man väljer att i sin privata villa bygga ett badrum som exempelvis helt saknar tätskikt och har väggar av Tretex? Alltså definitivt inte är fackmannamässigt byggt och inte det minsta vattentätt, och därmed bryter mot såväl PBL som BBR.OpiMaza skrev:
Att det blir svårt att få ersättning från en eventuell försäkring är vi ense om men vad kan hända i övrigt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 454 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 454 inlägg
Teoretiskt kan byggnadsnämnden ingripa via tillsynen med ett rättelseföreläggande om du genomför en åtgärd i strid mot föreskrift, alltså BBR. Men jag har aldrig hört talas om ett fall där byggnadsnämnden har klampat in i någons småhus, utfört tillsyn och sen beslutat om ett rättelseföreläggande för att det nya badrummet inte uppfyller BBRs krav. Det finns naturligtvis lite proportionalitetsproblem med detta agerande.Alfredo skrev:Och vad menar du kan hända om man väljer att i sin privata villa bygga ett badrum som exempelvis helt saknar tätskikt och har väggar av Tretex? Alltså definitivt inte är fackmannamässigt byggt och inte det minsta vattentätt, och därmed bryter mot såväl PBL som BBR.
Att det blir svårt att få ersättning från en eventuell försäkring är vi ense om men vad kan hända i övrigt?