Jag önskar jag hade det men min hydrofor är sketagammal och alla kopplingar sitter så himla fast att jag inte vågar ta i med våld för att sätta dit en ventil, så jag tömmer nog tre ggr per år.
Nu är det väldigt enkelt att göra det för min brunn ligger typ två meter från hydroforen (inomhus) så jag kan tömma allt vatten tillbaks i brunnen och det tar kanske 5 minuter för hela processen.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag önskar jag hade det men min hydrofor är sketagammal och alla kopplingar sitter så himla fast att jag inte vågar ta i med våld för att sätta dit en ventil, så jag tömmer nog tre ggr per år.
Nu är det väldigt enkelt att göra det för min brunn ligger typ två meter från hydroforen (inomhus) så jag kan tömma allt vatten tillbaks i brunnen och det tar kanske 5 minuter för hela processen.
Min hydrofor är också jättegammal, men det var inga problem alls att lossa proppen högst upp med en stor skiftnyckel.
Sedan skruva dit en passande förminskning och en bilventil köpt på Rinkaby Rör.
Har underlättat mitt liv fantastiskt mycket, då trycket man fick av att tömma ut allt vatten inte räckte speciellt länge, plus att gångtiderna på pumpen (och antal liter per pumpstart) nu är betydligt högre.
 
  • Gilla
L0ke
  • Laddar…
L0ke L0ke skrev:
Kan rören efter Hydrofortanken börja läcka av högre tryck? Dom ser ut att vara från samma era som den en bra bit innan det blir nyare.
2,5bar starttryck, och 4,5bar stopptryck är ungefär vad som rekomenderas i en sådan anläggning. Kanske även lite högre starttryck om man har stor hydrofor/hydropress.
 
  • Gilla
L0ke och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Efter att ha gjort service på en precis likadan tryckgivare igår kan jag även anekdotiskt berätta att pumpen inte heller slår ifrån om man kör med ventilen innan tryckgivaren stängd och att det rätt skruttiga systemet i mitt hus tål runt 8 bar, åtminstone tillfälligt.
Du ska inte ha ngn ventil innan tryckbrytaren!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Du ska inte ha ngn ventil innan tryckbrytaren!
Jodå. Enormt praktiskt när man tar loss den för rengöring. (Och den satt där när jag köpte huset.)
 
F fiskbuggaren skrev:
Jodå. Enormt praktiskt när man tar loss den för rengöring. (Och den satt där när jag köpte huset.)
Vad är det för ventil som sitter där då? Om det är en backventil du menar, så sitter det ju redan en sådan i botten på brunnen. På så vis är det ju inte några problem att göra service ändå. Enda gången det är bra, är ju om/när bottenventilen går sönder. Frågan är bara hur du märker att den är sönder, om du har en backventil till vid pumpen.
 
A AG A skrev:
Vad är det för ventil som sitter där då? Om det är en backventil du menar, så sitter det ju redan en sådan i botten på brunnen. På så vis är det ju inte några problem att göra service ändå. Enda gången det är bra, är ju om/när bottenventilen går sönder. Frågan är bara hur du märker att den är sönder, om du har en backventil till vid pumpen.
Ah, nej en backventil ska förstås inte sitta där. Jag pratar om kulventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.