Jag har en gammal anläggning med Hydrofor och pump i källaren. Det sitter en nyare tryckströmbrytare som slår på vid strax under 2 bar, då är trycket märkbart dåligt. Den slår från vid 3 bar och då är trycket okej, men vore önskvärt med mer särskilt i duschen på övervåningen.
Fyllde på med luft på min faders instruktioner genom att tömma hela och fylla på igen men det blev bara lite bättre.

Jag undrar ifall jag kan höja brytarens gränser och låta den köra från typ 2,5 till 4bar?


Mina farhågor är ifall pumpen då får jobba för hårt och inte klarar det, eller om systemet på något sätt inte är dimensionerat för högre tryck. Bäst att fråga innan man börjar pilla med något som faktiskt fungerar tänker jag. 😄


Gammal smutsig hydroforpump i källare med tryckströmbrytare och synliga anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckströmbrytare i källare för vattenpumpsystem, inställd att slå på vid 2 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hydrofor och pump i källare med tryckströmbrytare och röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du vet ju när du ställt trycket för högt för då får pumpen hela tiden och slår aldrig ifrån….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har en motsvarande till synes rapplig installation för trädgårdsvattnet. För tre år sedan (vad tiden går, trodde det var typ förra året!) bumpade jag upp till- och frånslagstryck 0,5 bar ungefär just för att få lite bättre tryck i den lägre delen av skalan. Än håller grejorna. 😉

Gjorde stor upplevd skillnad att gå från 2-3 bar till 2,5-3,5.

https://www.byggahus.se/forum/threa...embrytare-hur-vet-jag-att-elen-aer-av.421047/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du vet ju när du ställt trycket för högt för då får pumpen hela tiden och slår aldrig ifrån….
Så mycket förstår jag, undrar mer om när hur det eventuellt tar skada av att jag provar. 😄
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du vet ju när du ställt trycket för högt för då får pumpen hela tiden och slår aldrig ifrån….
Exakt, det är bara att testa sig fram, höj lite i taget tills pumpen inte orkar slå av, och sänk därefter något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan rören efter Hydrofortanken börja läcka av högre tryck? Dom ser ut att vara från samma era som den en bra bit innan det blir nyare.
 
L0ke L0ke skrev:
Så mycket förstår jag, undrar mer om när hur det eventuellt tar skada av att jag provar. 😄
Jag skulle säga att det endast är värme du behöver oroa dig för. Motor och pumphus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du vet ju när du ställt trycket för högt för då får pumpen hela tiden och slår aldrig ifrån….
Efter att ha gjort service på en precis likadan tryckgivare igår kan jag även anekdotiskt berätta att pumpen inte heller slår ifrån om man kör med ventilen innan tryckgivaren stängd och att det rätt skruttiga systemet i mitt hus tål runt 8 bar, åtminstone tillfälligt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
OleB och 12 till
  • Laddar…
L0ke L0ke skrev:
Kan rören efter Hydrofortanken börja läcka av högre tryck? Dom ser ut att vara från samma era som den en bra bit innan det blir nyare.
Nej, dom är nog tätare nu än när dom var nya 😁
 
  • Haha
L0ke
  • Laddar…
L0ke L0ke skrev:
Jag har en gammal anläggning med Hydrofor och pump i källaren. Det sitter en nyare tryckströmbrytare som slår på vid strax under 2 bar, då är trycket märkbart dåligt. Den slår från vid 3 bar och då är trycket okej, men vore önskvärt med mer särskilt i duschen på övervåningen.
Fyllde på med luft på min faders instruktioner genom att tömma hela och fylla på igen men det blev bara lite bättre.

Jag undrar ifall jag kan höja brytarens gränser och låta den köra från typ 2,5 till 4bar?


Mina farhågor är ifall pumpen då får jobba för hårt och inte klarar det, eller om systemet på något sätt inte är dimensionerat för högre tryck. Bäst att fråga innan man börjar pilla med något som faktiskt fungerar tänker jag. 😄


[bild][bild][bild]
När det gäller tappvatten ska anläggningen tåla 6 bar. Om den nu klassas som tappvatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L0ke L0ke skrev:
Kan rören efter Hydrofortanken börja läcka av högre tryck? Dom ser ut att vara från samma era som den en bra bit innan det blir nyare.
Har höjt till 5 bar för det var dåligt tryck på övervåningen. Det är 20 år sedan. Huset är byggt 1950, 2 våningar och källare. Inga problem än så länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L0ke L0ke skrev:
Jag har en gammal anläggning med Hydrofor och pump i källaren. Det sitter en nyare tryckströmbrytare som slår på vid strax under 2 bar, då är trycket märkbart dåligt. Den slår från vid 3 bar och då är trycket okej, men vore önskvärt med mer särskilt i duschen på övervåningen.
Fyllde på med luft på min faders instruktioner genom att tömma hela och fylla på igen men det blev bara lite bättre.

Jag undrar ifall jag kan höja brytarens gränser och låta den köra från typ 2,5 till 4bar?


Mina farhågor är ifall pumpen då får jobba för hårt och inte klarar det, eller om systemet på något sätt inte är dimensionerat för högre tryck. Bäst att fråga innan man börjar pilla med något som faktiskt fungerar tänker jag. 😄


[bild][bild][bild]
Jag har kört med 4kg tryck utan problem sedan länge..Anläggningen är från slutet av 60 talet (rören och cisternen) Pumpen blivit utbytt till en modernare s.k. "jetpump", Klarar bara pumpen pumpa upp till det trycket är det nog inga problem, Men skulle råda till att byta till en hydropress istället!, Då slipper man det eviga tömmandet av cisternen för att inte pumpen skall slå till och från bara för att man t.ex spolar på toaletten
P.S Glöm inte att bryta strömmen innan du ev justerar upp trycket!!
 
Redigerat:
  • Gilla
L0ke och 1 till
  • Laddar…
N Nils-Ingemar skrev:
Jag har kört med 4kg tryck utan problem sedan länge..Anläggningen är från slutet av 60 talet (rören och cisternen) Pumpen blivit utbytt till en modernare s.k. "jetpump", Klarar bara pumpen pumpa upp till det trycket är det nog inga problem, Men skulle råda till att byta till en hydropress istället!, Då slipper man det eviga tömmandet av cisternen för att inte pumpen skall slå till och från bara för att man t.ex spolar på toaletten
P.S Glöm inte att bryta strömmen innan du ev justerar upp trycket!!
En hydropress lider ju istället av problemet med sprucken blåsa.

Så, en hydrofor med bilventil i toppen för påfyllning av luft med kompressor eller vanlig luftpump är 100% driftsäker, man behöver inte tömma den utan bara fylla på luft vid behov.
 
  • Gilla
  • Älska
Hammarskallen och 5 till
  • Laddar…
Har man platsen som TS verkar ha ser inte jag heller något problem med en hydrofor. Enkel och driftsäker. Jag tömmer och rensat ur min var tredje–fjärde år nånting.

Tömmer, städar ur, stänger igen och låter trycket skapa sig självt genom hur mycket vatten pumpen pumpar in. Kan knappast vara enklare.

Som jag ser det är hydropress något man väljer för att man har ont om plats.
 
  • Gilla
L0ke och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En hydropress lider ju istället av problemet med sprucken blåsa.

Så, en hydrofor med bilventil i toppen för påfyllning av luft med kompressor eller vanlig luftpump är 100% driftsäker, man behöver inte tömma den utan bara fylla på luft vid behov.
Exakt så har jag, fyller på i toppen av hydroforen kanske en gång varannat år med en oljefri mindre kompressor.
Tömt den har jag aldrig gjort.
 
  • Gilla
L0ke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.