Kan jag få denna gamla kristallampett säker?
Om jag köper jordad sladd, strömbrytare och kontakt?

• En demonterad kristallampett med synliga elektriska delar ligger på ett bord, med sladd och glödlampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gunillar Gunillar skrev:
Kan jag få denna gamla kristallampett säker?
Om jag köper jordad sladd, strömbrytare och kontakt?
En kristall lampa är säker när den hänger i taket och ingen envisas med att dingla i den
har inget med tåtarna att göra

returen returen skrev:
En kristall lampa är säker när den hänger i taket och ingen envisas med att dingla i den
har inget med tåtarna att göra
Hade tänkt inreda min minivan med två små kristallampetter om det är säkert?

Gunillar Gunillar skrev:
Hade tänkt inreda min minivan med två små kristallampetter om det är säkert?
lampetter! ok men i vanen kör du väl på svagström? 12V eller 24V?

returen returen skrev:
lampetter! ok men i vanen kör du väl på svagström? 12V eller 24V?
Jag har ett batteri ecoflow med både 12 volt och vanlig kontakt 230? (Som jag använder till Spot lampor i taket

Använd 12 V eller 24 V lampa till lampetterna, då är det säkert. Omvandling till 230 V ger bara onödiga energiförluster.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Gunillar Gunillar skrev:
Jag har ett batteri ecoflow med både 12 volt och vanlig kontakt 230? (Som jag använder till Spot lampor i taket
undvik all 230V i vagnen utom "landström"

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Använd 12 V eller 24 V lampa till lampetterna, då är det säkert. Omvandling till 230 V ger bara onödiga energiförluster.
Ok, då behöver jag ny sockel också va?

Gunillar Gunillar skrev:
Ok, då behöver jag ny sockel också va?
Gissar att det är E14-sockel nu och det går säkert att hitta LED-lampor till det för 12 V eller 24 V om letar i specialbutiker på nätet.

• Gilla
zokoban och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gissar att det är E14-sockel nu och det går säkert att hitta LED-lampor till det för 12 V eller 24 V om letar i specialbutiker på nätet.
E15, men tack!

E15?? Är det någon amerikansk sockel?

Jag är tämligen säker på att det är en vanlig E14. (Däremot är amerikanska lampsocklar annorlunda, en annan gänga.)

• Gilla
Gunillar
  • Laddar…
J Josth skrev:
E15?? Är det någon amerikansk sockel?
Tittade lite noggrant nu 15w stod det ingen annan info så du har nog rätt,
Men kan jag använda samma kabel och kontakt?

Ja det går bra med traditionell lampsladd till 12 V men det måste ju finnas en säkring på kanske 5 A till vilken du ansluter kabeln. Att använda 230 V uttag till 12 V tycker jag inte alls vore bra. Finns andra kontakttyper för 12 V så att man inte riskerar att blanda ihop och förstöra något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.