Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Jag har ett vattenburet element i källaren som inte går att stänga av.
Trots att jag vrider termostaten helt i botten, så är elementet väldigt varmt.
Bytte termostat (från Biltema) för ca 2 veckor sedan, då plasten i fästet till den gamla termostaten hade gått sönder.
Och det var inte alls längesedan som jag smörjde upp alla ventilerna på samtliga element i huset, och kollade så att "stiftet" var rörligt. (gick att trycka in)
Som det är nu, värmer jag ju utrymmen som inte används.
Tacksam för all hjälp!
Bytte termostat (från Biltema) för ca 2 veckor sedan, då plasten i fästet till den gamla termostaten hade gått sönder.
Och det var inte alls längesedan som jag smörjde upp alla ventilerna på samtliga element i huset, och kollade så att "stiftet" var rörligt. (gick att trycka in)
Tacksam för all hjälp!
Var det rätt termostat, kan du se att den når piggen och trycker in den hela vägen?Guldstrand skrev:Jag har ett vattenburet element i källaren som inte går att stänga av.
Tacksam för all hjälp!
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Biltema har/hade bara en variant, som ska vara universal.S0MMER skrev:
Kan tyvärr inte se om stiftet går hela vägen in när termostaten sitter på.
Bra fråga! Det vet jag faktiskt inte.yonna skrev:
Redigerat:
Finns många olika tillverkare av termostatventiler och termostater. Någon "unversal" kan knappast existera. Däremot finns det ganska många olika adaptrar för att man ska kunna få en viss termostat att passa på ventiler av andra fabrikat.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
yonna skrev:
Så kan det absolut vara! Och det följde med en adapter/förlängning för att trycka in stiftet.J Josth skrev:
Men jag kan som sagt inte se om hela stiftet går in när jag vrider på termostaten.
Inte helt optimalt (såklart), men jag vill inte stänga av elementet helt, utan sätta ner det till någonstans mellan 0-1.GoC skrev:
Guldstrand skrev:Så kan det absolut vara! Och det följde med en adapter/förlängning för att trycka in stiftet.
Men jag kan som sagt inte se om hela stiftet går in när jag vrider på termostaten.
Du skall så klart inte dra åt buntbandet helt.
Inte helt optimalt (såklart), men jag vill inte stänga av elementet helt, utan sätta ner det till någonstans mellan 0-1.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är en riktigt gammal ventil, eventuellt kan det ha varit en slottsventil från början som någon har bytt ut insatsen på till en insats för termostat.
Även om adaptern går att skruva fast på ventilhuset/insatsen så är det inte säkert att det är rätt adapter.
Även om adaptern går att skruva fast på ventilhuset/insatsen så är det inte säkert att det är rätt adapter.
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Ok? Vad kan jag göra då?Demmpa skrev:
Stiftet går att trycka in och det fjädrar tillbaka.
Men jag ser inte om termostaten (med eller utan adapter) får in stiftet helt.
Om du kan få stiftet att vara intryckt och elementet blir kallt, så kan ju troligen inte termostaten göra det i och med att det fortsätter vara varmt när termostaten är på.Guldstrand skrev:
Medlem
· Lindesberg, Örebro
· 207 inlägg
Jag testade att trycka in stiftet med en tång, men jag kan inte stå där tills elementet blir kallt.S0MMER skrev:
Termostaten var helt nedskruvad något dygn, men elementet var väldigt varmt ändå.
Så jag tror att termostaten inte når att trycka in stiftet tillräckligt.
Finns det någon fullösning, som inte har med buntband att göra?