Jag har ett vattenburet element i källaren som inte går att stänga av.
Trots att jag vrider termostaten helt i botten, så är elementet väldigt varmt.

Bytte termostat (från Biltema) för ca 2 veckor sedan, då plasten i fästet till den gamla termostaten hade gått sönder.

Och det var inte alls längesedan som jag smörjde upp alla ventilerna på samtliga element i huset, och kollade så att "stiftet" var rörligt. (gick att trycka in)

Som det är nu, värmer jag ju utrymmen som inte används. :worried:
Tacksam för all hjälp!

Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag har ett vattenburet element i källaren som inte går att stänga av.
Trots att jag vrider termostaten helt i botten, så är elementet väldigt varmt.

Bytte termostat (från Biltema) för ca 2 veckor sedan, då plasten i fästet till den gamla termostaten hade gått sönder.

Och det var inte alls längesedan som jag smörjde upp alla ventilerna på samtliga element i huset, och kollade så att "stiftet" var rörligt. (gick att trycka in)

Som det är nu, värmer jag ju utrymmen som inte används. :worried:
Tacksam för all hjälp!
Var det rätt termostat, kan du se att den når piggen och trycker in den hela vägen?

Ta en bild från sidan på termostatventilen med själva termostaten bortplockad.

Gick elementet att stänga av tidigare?
I mitt förra hus stängdes aldrig "första elementet" till anläggningen i källaren. (Ngn teknisk kunnig kommer säkert att förklara varför!).

S0MMER S0MMER skrev:
Var det rätt termostat, kan du se att den når piggen och trycker in den hela vägen?
Biltema har/hade bara en variant, som ska vara universal.
Kan tyvärr inte se om stiftet går hela vägen in när termostaten sitter på.

yonna yonna skrev:
I mitt förra hus stängdes aldrig "första elementet" till anläggningen i källaren. (Ngn teknisk kunnig kommer säkert att förklara varför!).
Bra fråga! Det vet jag faktiskt inte.

Redigerat:
Finns många olika tillverkare av termostatventiler och termostater. Någon "unversal" kan knappast existera. Däremot finns det ganska många olika adaptrar för att man ska kunna få en viss termostat att passa på ventiler av andra fabrikat.

Ta bort termostaten och sätt dit ett buntband

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
J Josth skrev:
Finns många olika tillverkare av termostatventiler och termostater. Någon "unversal" kan knappast existera. Däremot finns det ganska många olika adaptrar för att man ska kunna få en viss termostat att passa på ventiler av andra fabrikat.
Så kan det absolut vara! Och det följde med en adapter/förlängning för att trycka in stiftet.
Men jag kan som sagt inte se om hela stiftet går in när jag vrider på termostaten.

GoC GoC skrev:
Ta bort termostaten och sätt dit ett buntband
Inte helt optimalt (såklart), men jag vill inte stänga av elementet helt, utan sätta ner det till någonstans mellan 0-1.

• Gilla
BenithaS
  • Laddar…
Så kan det absolut vara! Och det följde med en adapter/förlängning för att trycka in stiftet.
Men jag kan som sagt inte se om hela stiftet går in när jag vrider på termostaten.
Du skall så klart inte dra åt buntbandet helt.

Inte helt optimalt (såklart), men jag vill inte stänga av elementet helt, utan sätta ner det till någonstans mellan 0-1.

Men om du gör det och elementet blir kallt så vet du ju att ventilen fungerar och kan således kasta termostaten från Biltema och köpa något bättre.:D

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ta en bild från sidan på termostatventilen med själva termostaten bortplockad.
Radiatorventil, närbild, metallisk, ansluten till rör, vägg i bakgrunden, använd för värmereglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av korroderad, otydlig metallföremål, troligtvis del av en maskin eller rörledning, med suddig bakgrund.
Skapa konto
Hand håller demonterad kapsylöppnare med inre mekanism synlig, nötcracker och kapsyler i bakgrunden.
Skapa konto
Handhållen termostat med temperaturskala och inställningsratt. Trägolv och skymt av personens sko i bakgrunden.
Skapa konto

Det är en riktigt gammal ventil, eventuellt kan det ha varit en slottsventil från början som någon har bytt ut insatsen på till en insats för termostat.

Även om adaptern går att skruva fast på ventilhuset/insatsen så är det inte säkert att det är rätt adapter.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är en riktigt gammal ventil, eventuellt kan det ha varit en slottsventil från början som någon har bytt ut insatsen på till en insats för termostat.

Även om adaptern går att skruva fast på ventilhuset/insatsen så är det inte säkert att det är rätt adapter.
Ok? Vad kan jag göra då?
Stiftet går att trycka in och det fjädrar tillbaka.

Men jag ser inte om termostaten (med eller utan adapter) får in stiftet helt.

Ok? Vad kan jag göra då?
Stiftet går att trycka in och det fjädrar tillbaka.

Men jag ser inte om termostaten (med eller utan adapter) får in stiftet helt.
Om du kan få stiftet att vara intryckt och elementet blir kallt, så kan ju troligen inte termostaten göra det i och med att det fortsätter vara varmt när termostaten är på.

S0MMER S0MMER skrev:
Om du kan få stiftet att vara intryckt och elementet blir kallt, så kan ju troligen inte termostaten göra det i och med att det fortsätter vara varmt när termostaten är på.
Jag testade att trycka in stiftet med en tång, men jag kan inte stå där tills elementet blir kallt.
Termostaten var helt nedskruvad något dygn, men elementet var väldigt varmt ändå.

Så jag tror att termostaten inte når att trycka in stiftet tillräckligt.
Finns det någon fullösning, som inte har med buntband att göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.