7 961 läst · 54 svar
8k läst
54 svar
Kan inte öppna ytterdörren pga. hängränna
Ja det är idebollningen som är det roliga, blir så enahanda att bolla alla i sitt eget huvud.Noramasen skrev:
Jag har kommit på andra som kan fungera bättre.
Men på en ny fritidsstuga så är det helt befängt att behöva göra nödlösningar på grund av en konstruktörs fel.
Jag skulle reta mig på en sådan varenda gång jag ser eländet. Då måste alla hängrännor monteras på samma vis. Dvs bygga om takfoten till inklädd så man kan gömma nödlösningen inuti den.
Jag har fått lägga det på is till våren då jag är upp över öronen belamrad med att sätta fasad och isolera invändigt med mera. Jag blev lite översprungen av alla kommentarer om arkitekter hit och konstruktörer dit som gjort fel och hur det i princip skulle vara omöjligt att det kan gå så fel. Att fotplåten inte gick ner i rännan och allsköns fel. Det tog mig ner och under jorden ett tag.Noramasen skrev:
Det är inte krångligt för mig att förstå vart det barkar iväg, vi är ju egna byggherrar och tar in hjälp där vi måste, såsom konstruktionen, arkitekten som i det här fallet råkar vara en vän. Sedan handlar vi och tillhandahåller materialet då vi har bra kontakter, summa summarum av detta är att den mesta skuggan kastas på oss då jag har beställt takmaterialet, valt att få krokarna bockade, instruerat snickarna som vi betalar att fräsa De mellan plåt och råspont då vi inte skulle ha någon takfotsbräda eftersom taktassarna blev kapade i änden för att dörren skulle gå fri...historian kan göras lång.
Så kan det gå, man tänker ut en smart lösning men det skiter sig på något.
Men när jag åter ser på bilderna så dyker en idé upp.
Om du kapar rännkrokarna i höjd med underkant takfotsplåten.
Fyfter upp den avkapade delen 1dm eller vad som behövs och skruvar ihop krokarna med två skruv.
Borde funka om du sätter den avkapade delen på ”insidan” mot huset och skruvar ihop delarna med plåtskruv.
Dvs så att plåtskruven ”drar” i den delen som sitter fast i taket. Eller genomgående skruv och mutter.
Det verkar finnas utrymme att komma åt att både kapa, borra hål och skruva ihop krokarna på nytt.
Fyfter upp den avkapade delen 1dm eller vad som behövs och skruvar ihop krokarna med två skruv.
Borde funka om du sätter den avkapade delen på ”insidan” mot huset och skruvar ihop delarna med plåtskruv.
Dvs så att plåtskruven ”drar” i den delen som sitter fast i taket. Eller genomgående skruv och mutter.
Det verkar finnas utrymme att komma åt att både kapa, borra hål och skruva ihop krokarna på nytt.
Det är en av De lösningar jag hoppas mest på hittills. Är dock lite osäker på om jag kommer "få den fri" från dörren. Tror jag mätte häromveckan till exakt 5.5-6 cm's behov och det är på gränsen. Men vi får se, som sagt nu lär jag låta det bi i djupvintern med tokigt med snö och kyla just nu och satsa energin på annat håll.GoC skrev:Så kan det gå, man tänker ut en smart lösning men det skiter sig på något.
Eller så struntar du i att dörren inte går att öppna på vid gavel och ser det som en egenhet med stugan som du kan berätta för barnbarnen, hur du noga tänkte ut det och varför det blev så. En smart lösning för att dörren inte skulle fastna i de gigantiska snödrivorna som kan bildas under taket och för att dörren inte skall kunna lämnas på vid gavel och släppa ut den dyra värmenG grelle skrev:Det är en av De lösningar jag hoppas mest på hittills. Är dock lite osäker på om jag kommer "få den fri" från dörren. Tror jag mätte häromveckan till exakt 5.5-6 cm's behov och det är på gränsen. Men vi får se, som sagt nu lär jag låta det bi i djupvintern med tokigt med snö och kyla just nu och satsa energin på annat håll.
En bra idé! Ganska självklar egentligen. Dock, äras den som äras bör. Idén kom Pacman med i inlägg #36, lite mer fåordigt beskrivet och kanske lätt att missa.GoC skrev:Så kan det gå, man tänker ut en smart lösning men det skiter sig på något.
Som det kan gå men tänk vilken fantastisk möjlighet till problemlösning du nu står inför.G grelle skrev:
Om du kan lägga upp en bild som visar hängrännan i profil så man enkelt kan se hur taket och rännan förhåller sig så joller det snart vara löst.
Det lutar nog åt att kapa och fästa om.
Du kan ju både skruva eller svetsa för att få dem där du vill.
När man fräser ner krok ska råsponten förstärkas med regel i ytterkant.G grelle skrev:Håller på med ett fritidshusbygge i fjällen där huset är ritat med utstickande tak över entrésektionen på 6.3 meter i bredd (av husets totalt 14 meter). Vi lade ner "år och dag" tillsammans med konstruktören, arkitekten och takstolstillverkaren för att ytterdörren på 10x21 skulle "gå fri" från taket. Föga kunde någon ana att de fabriksbockade rännkrokarna som frästs in i råsponten under klickfalsplåten skulle falla ner närmare 18 cm och effektivt blockera oss från att öppna ytterdörren fullt. Det är ett klickfalstak från falsat.se
Att byta till 9x21 dörr verkar inte rädda situationen utefter våra mätningar, att montera en 9x20 dörr är uteslutet enligt mig. Att montera dörren "långt in" i öppningen är mindre önskvärt.
Enligt mig kvarstår att kapa rännkrokarna (eftersom De inte låter sig demonteras under plåten), alternativt längst in mot taket eller lämna 7 cm ungefär och ....helt enkelt hänga en ny specialgjord hängränna som inte är lika djup och som hänger högre upp.
Jag menar alltså att en ny specialränna är lösningen men jag skulle vilja be Er om konstruktiva tips och råd. Kanske bilder eller en lätt ritning över hur en mindre djup ränna (kanske platt undertill?) skulle kunna se ut.
Taket har 40 graders lutning.
Bifogar några bilder för referens.
Fotplåt ska också gå ner i ränna
Jag skulle inte acceptera utfört arbete
Allt enligt AMA
Helt klart en inte avundsvärd situation. Och att ha vänner som helhjärtat ställer upp och det blir fel är heller inte lätt att hantera. Ingen som mår bra av det, men ändå bra att man kan ta lärdom och utveckla till något positivt av dessa erfarenheter.
Jag kan nog anse att det bästa är att som jag föreslog tidigare att med tanke på att befintlig krok ser ut att vara gjord av flera plåtlager typ "Vijo" så är den inte så lämplig att skruva i eller definitivt svetsbar. Och det är att senare på våren införskaffa nya krok av plattjärnsvariant och knäcka de så att de kommer under råsponten enl bild. Och är det så att du kan få upp rännan så pass mycket så dörren går fri så kan du eventuellt enbart ta den längden av rännan som är vid dörren och låta den gå ner i den andra rännan som du då har försett med en gavel i ändan. Och är det så att du vill förstärka ytterligare, så kan regeln förstärkas i båda ändarna med vinkelbeslag mot takstolarna. Men detta är utförande är nog bäst att komplettera med ett snörasskydd som ser till att rännan inte tas av snön framöver.
Jag kan nog anse att det bästa är att som jag föreslog tidigare att med tanke på att befintlig krok ser ut att vara gjord av flera plåtlager typ "Vijo" så är den inte så lämplig att skruva i eller definitivt svetsbar. Och det är att senare på våren införskaffa nya krok av plattjärnsvariant och knäcka de så att de kommer under råsponten enl bild. Och är det så att du kan få upp rännan så pass mycket så dörren går fri så kan du eventuellt enbart ta den längden av rännan som är vid dörren och låta den gå ner i den andra rännan som du då har försett med en gavel i ändan. Och är det så att du vill förstärka ytterligare, så kan regeln förstärkas i båda ändarna med vinkelbeslag mot takstolarna. Men detta är utförande är nog bäst att komplettera med ett snörasskydd som ser till att rännan inte tas av snön framöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Går inte öppna gasolflaska?
Trädgård allmänt -
Går inte att öppna dörren från insidan av bilen
Övrigt Off Topic -
Varför kan jag inte öppna utifrån?!
Fönster & Dörrar -
Badrumsfläkt som inte öppnar spjällen
El