TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu är det Klarna som har kontrollen, inte min bank. Det är Klarna som avgör/drar pengarna från mitt konto. Det där med koll osv är väl mina historiska erfarenheter som ligger bakom, och att jag faktiskt får fakturor som jag själv måste hålla reda på (ofta med 30 dagar). Med Klarna så är det förstås skillnad, men jag måste ändå se till att pengar finns på mitt transaktionskonto.
Förstår inte, varför måste du ha koll på fakturor med likvid om 30dagar?
Lägg in de i nätbanken direkt så dras de på likviddagen UTAN att du behöver bry dig/ha koll… ( Gäller självklart också fakturor från Klarna)
 
TRJBerg
Z Zodde skrev:
Förstår inte, varför måste du ha koll på fakturor med likvid om 30dagar?
Lägg in de i nätbanken direkt så dras de på likviddagen UTAN att du behöver bry dig/ha koll… ( Gäller självklart också fakturor från Klarna)
Det är KLARNA som har kontrollen! Det är DE som har fakturorna/uppdraget från butiken. Det enda jag kan påverka är att betala innan 30 dagar. (Och ibland förlänga betalningstiden om det är strul med leveransen etc.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är KLARNA som har kontrollen! Det är DE som har fakturorna/uppdraget från butiken. Det enda jag kan påverka är att betala innan 30 dagar. (Och ibland förlänga betalningstiden om det är strul med leveransen etc.)
När jag får faktura från KLARNA måste JAG lägga in den i nätbanken och där bestämmer JAG likviddag men ser ingen anledning att betala INNAN likviddagen på fakturan. Då jag nån gång missat kommer påminnelsemail och betalar jag då direkt (1dag för sent) händer inget.

När du säger KLARNA har kontrollen, menar du att de drar pengar från ditt konto UTAN du godkänner eller vad menas med ”Klarna har kontrollen”??
 
TRJBerg
Z Zodde skrev:
När jag får faktura från KLARNA måste JAG lägga in den i nätbanken och där bestämmer JAG likviddag men ser ingen anledning att betala INNAN likviddagen på fakturan. Då jag nån gång missat kommer påminnelsemail och betalar jag då direkt (1dag för sent) händer inget.

När du säger KLARNA har kontrollen, menar du att de drar pengar från ditt konto UTAN du godkänner eller vad menas med ”Klarna har kontrollen”??
Klarna har fått godkännande från mig en gång för alla (har inte sett någon alternativ lösning).
De drar automatiskt pengarna från mitt konto, antingen "direkt" (1-2 bankdagar), eller efter 30 dagar ("faktura") eller på "avbetalning" (vilket jag aldrig använder).
Naturligtvis sker vid själva beställningen i butiken en identifiering/godkännande mot Klarna.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Klarna har fått godkännande från mig en gång för alla (har inte sett någon alternativ lösning).
De drar automatiskt pengarna från mitt konto, antingen "direkt" (1-2 bankdagar), eller efter 30 dagar ("faktura") eller på "avbetalning" (vilket jag aldrig använder).
Naturligtvis sker vid själva beställningen i butiken en identifiering/godkännande mot Klarna.
Ok. Då hajar jag. Men ser fortfarande noll anledning å betala direkt om man kan få 30 dagars räntefri kredit
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zodde skrev:
Ok. Då hajar jag. Men ser fortfarande noll anledning å betala direkt om man kan få 30 dagars räntefri kredit
Jag antar att du avser den ekonomiska fördelen med det.
Jag undviker det av främst två skäl:
- Jag tycker inte om "fördröjda" dragningar från mitt konto, kanske pga viss OCD eller mitt ordningssinne. Även pga nödvändigheten att se till att pengar finns på kontot.
- Jag ser det som en etisk "snygghetsfråga" att normalt betala direkt. Kanske naivt.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag antar att du avser den ekonomiska fördelen med det.
Jag undviker det av främst två skäl:
- Jag tycker inte om "fördröjda" dragningar från mitt konto, kanske pga viss OCD eller mitt ordningssinne. Även pga nödvändigheten att se till att pengar finns på kontot.
- Jag ser det som en etisk "snygghetsfråga" att normalt betala direkt. Kanske naivt.
Dels ur cashflow synpunkt, dels att det är lättare att hålla inne betalning än att kräva tillbaka vid eventuella komplikationer…
 
Fairlane
Länk till TS andra tråd.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Jo de hade kunnat funka. Ligger dock 1 timme härifrån.
Det har jag till jobbet 😳
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag ser det som en etisk "snygghetsfråga" att normalt betala direkt. Kanske naivt.
Naivt vet jag inte men grundläggande ekonomisk teori säger att en betalning i framtiden är bättre än en omedelbar betalning. 😀
 
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Naivt vet jag inte men grundläggande ekonomisk teori säger att en betalning i framtiden är bättre än en omedelbar betalning. 😀
Ja, fast det handlar väl om proportioner också. Om jag skulle tänka på det väldigt lilla jag förlorar på att betala direkt i st f vänta en månad så borde jag t ex låta bli köpa pinnglassen jag köper kanske en gång i månaden eller en gång i månaden köra 60 km/h på 80-väg och njuta av alla förbannade bilister bakom mig. 😀
 
För min del händer det att jag betalar tidigare.Men oftas betalar jag vid lön.
oavsett antal dagar kvar till förfallodatum. jag tjänar inget på stt vänta. Har ingen ränta på lönekontot
Men alla får göra som de vill.
Jag köper resonemanget att man betalar på förfallodatum. men för min passar det inte alltid Bättre betala och veta hur mycket pengar man har kvar
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja, fast det handlar väl om proportioner också. Om jag skulle tänka på det väldigt lilla jag förlorar på att betala direkt i st f vänta en månad så borde jag t ex låta bli köpa pinnglassen jag köper kanske en gång i månaden eller en gång i månaden köra 60 km/h på 80-väg och njuta av alla förbannade bilister bakom mig. 😀
Eftersom räntan är obefintlig så betalar jag direkt.
Då vet jah direkt ifall jag har råd med glassen
 
B
L Lechuza skrev:
Precis. Den går inte använda hos någon annan. Jag har för avsikt att betala för produkten, men jag vill inte betala innan varan kommit då jag inte litar på dom helt.

Finns de någon som kan länka något juridiskt som jag kan hänvisa till?

Edit: man blir ju lite orolig över dröjsmålsränta om man inte betalar den innan dessa 10 dagar gått
Du har begärt att de skall tillverka något som är anpassat efter dina önskemål.
Det är bara att betala och invänta leverans. Tänk efter, vad skall de göra med en produkt som de specialtillverkat åt dig?
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Diskussionen om att betala en faktura så fort man har möjlighet eller efter 30dagar. Handlar mycket om ränta på pengarna. Personkonto, nordea ingen ränta på pengarna. Då spelar det ingen roll för min del.
Däremot har jag gärna 30dgr.för att kunna betala vid lön.
Men jag kan tänka mig att för stora företag kan det göra skillnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.