P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du betalar vid beställning på de allra flesta ställen. Däremot kan betalnings sätt variera. Mellan, kort, swisch, eller faktura. ett till alternativ kommer jag på Betala i förskott till ett konto.

Jag är fräck. Men beställer du från nätet så betalar du direkt. både faktura och kort är betalningsmedel.
Fast du har betydligt bättre påtryckningsmedel om du använder ett kort eller en betalningsförmedlare som Paypal.
Betalar du i förskott är du i princip rökt om du får en tegelsten i paketet i stället för vad det nu var du beställde.
Visst, du kan ju polisanmäla....lycka till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Det har inget med kreditvärdighet göra för de flesta, det smidigt att få hem varorna innan betalning. Är det något fel får man en kreditnota samma dag eller dagen efter.
Det får jag också, med längre kredittid än vad Klarna ger.
Det är bara en princip för mig, Klarna misskötte sig emot mig för 10-15 år sedan, så aldrig mer Klarna för mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Jag tycker Klarna funkar guld. Helt avgiftsfritt för mig iaf. Låt bli avbetalning.
Fast du ska väl registrera dig?
Så säljer de uppgifterna om vad du handlar...
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Kan vi få reda på hur du kan vara missnöjd redan innan du sett den specialbeställda produkten? Hur kan ni enats om en kompromiss innan detta? Eller är på något denna produkt just betalningen för andra fel? Det är så klart jättesvårt att ge moralisk eller juridisk vägledning då så mycket saknas.
Jag har skrivit klart en text som jag kommer publicera i en ny tråd imorgon kväll där allt förklaras väl, tydligt och tidsenligt. Jag länkar i denna tråd också.

Fattar att det blir frågetecken, men denna tråd handlar ENBART om man kunde bli tvingad av företag att betala en faktura innan dom är villiga att posta sin produkt.
 
wildeside
P Peter787 skrev:
Fast du har betydligt bättre påtryckningsmedel om du använder ett kort eller en betalningsförmedlare som Paypal.
Betalar du i förskott är du i princip rökt om du får en tegelsten i paketet i stället för vad det nu var du beställde.
Visst, du kan ju polisanmäla....lycka till.
Paypal har jag haft mina duster med dom när jag fick problem med mitt konto och kunde inte logga in hos dom, tog 9 månader innan jag lyckades avsluta mitt konto där.
Fungera bra ända till jag försökte kontakta dom om problemet med mitt konto.
Paypal omdömen Trustpilot 1,3 stjärnor 26717 recensioner, finn mycket att läsa om dom.
 
P
wildeside wildeside skrev:
Paypal har jag haft mina duster med dom när jag fick problem med mitt konto och kunde inte logga in hos dom, tog 9 månader innan jag lyckades avsluta mitt konto där.
Fungera bra ända till jag försökte kontakta dom om problemet med mitt konto.
Paypal omdömen Trustpilot 1,3 stjärnor 26717 recensioner, finn mycket att läsa om dom.
Tråkigt att höra.

Har 2 gånger under ca 20 års användande av Paypal på eBay, haft problem med säljare, båda gångerna har Paypal omedelbart ersatt mig för utgifterna utan problem.
Låter konstigt att du inte kunde återställa ditt konto om du hade kontroll över ditt emailkonto.
När det gäller betalning till utlandet, ska man ALDRIG låta Paypal göra växlingen, alla svenska banker och kort har bättre växelkurs än Paypal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Betalar du efter det att du fått en faktura betalar du inte direkt i samband med beställningen utan efteråt.
Om du inte väljer något av alternativen för betalning så får du ingenting.
Väljer du faktura så blir du skyldig företaget pengar. Skulden uppstår direkt. Fakturan är ett kvitto på din skuld. Fakturan bevisar skulden samt när den ska betalas

Att fakturan säljs innebär ingenting annat än ett nytt namn
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, påminn dem om detta också. Förstår din osäkerhet att betala först då det har varit strul tidigare. Jag hade säkert ifrågasatt varför de ska ha förskottsbetalning denna gången. Är de något som de rädda för inte är rätt? Du kan ju be banken reservera pengar för deras räkning och är allt ok så betalar banken fakturan. Kostar kanske någon kr men det kan vara värt att kolla upp den möjligheten.

Du kan ju be banken reservera pengar för deras räkning och är allt ok så betalar banken fakturan.
Vilken bank har den servicen till kunder? Har aldrig sett det nånstans så mycket nyfiken!!??
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Väljer du faktura så blir du skyldig företaget pengar. Skulden uppstår direkt. Fakturan är ett kvitto på din skuld. Fakturan bevisar skulden samt när den ska betalas
Javisst kan man beskriva det så och då är vi väl överens om att betalning inte görs direkt vid beställning utan senare? Men det du skrev nedan fattade jag inte.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men beställer du från nätet så betalar du direkt. både faktura och kort är betalningsmedel.
 
TRJBerg
S saltis99 skrev:
Det mesta du beställer på nätet betalas vid beställning. Inget konstigt.
Inte jag. En hel del tar jag med 30 dagars faktura (Klarna).
 
L Lechuza skrev:
Att den är rätt måttad. Varenda mm räknas.

Att han lurar mig.
Då får du nog åka dit. Kolla och sedan betala. Har ni inte bestämt innan att du ska få köpa den på kredit blir det svårt att hävda i efterhand.
Skulle något dessutom vara fel är det bäst för alla parter att det upptäcks där direkt istället för att du ska reklamera det i efterhand.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H
M mojjen skrev:
Fel, förfallodag är pengar på borgenärs konto. Bokfört på bankgirot räknas. Men det tar normalt en bankdag.
[länk]
Ja, det har du rätt i men i detta fallet finns de på Klarnas konto på betalningsdagen men de har inte hunnit bokföra det.
 
H HEM2121 skrev:
Ja, det har du rätt i men i detta fallet finns de på Klarnas konto på betalningsdagen men de har inte hunnit bokföra det.
Om dom är sena med sin interna bokföring så kan dom inte klaga på kund. Skulle det gå ut en påminnelse däremellan, så är det ju bara att kontakta dom, den lär dom dra tillbaka. Det står generellt en text på påminnelser att betalningar efter en viss datum har de inte tagit hänsyn till. Ofta också att om betalning skett innan xxxx så kan du bortse från denna påminnelse.
Det viktiga är att man själv har klart för sig att sin betalnings datum till BG inte är bokförd datum. och det är BG/Bankens bokförda datum som gäller. Det är oftast första vardagen efter skickad betalning. Men sitter man på kvällen, och kör betalning, så gård en ju till BG först dagen efter, då blir den bokförd ytterligare en dag senare. Det enda som säkert går snabbare är direkt betalning till bankjonto.
 
M mojjen skrev:
Om dom är sena med sin interna bokföring så kan dom inte klaga på kund. Skulle det gå ut en påminnelse däremellan, så är det ju bara att kontakta dom, den lär dom dra tillbaka. Det står generellt en text på påminnelser att betalningar efter en viss datum har de inte tagit hänsyn till. Ofta också att om betalning skett innan xxxx så kan du bortse från denna påminnelse.
Det viktiga är att man själv har klart för sig att sin betalnings datum till BG inte är bokförd datum. och det är BG/Bankens bokförda datum som gäller. Det är oftast första vardagen efter skickad betalning. Men sitter man på kvällen, och kör betalning, så gård en ju till BG först dagen efter, då blir den bokförd ytterligare en dag senare. Det enda som säkert går snabbare är direkt betalning till bankjonto.
Idag gör bankerna en körning varje dag.. Hinner du registrera dem betalning i så kommer den i väg samma dag Hur lång tid det tar hos bg/pg är frågan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.