P Peter787 skrev:
Fast du har betydligt bättre påtryckningsmedel om du använder ett kort eller en betalningsförmedlare som Paypal.
Betalar du i förskott är du i princip rökt om du får en tegelsten i paketet i stället för vad det nu var du beställde.
Visst, du kan ju polisanmäla....lycka till.
Så är den naturligtvis. Men det hörde inte till frågeställningen.
Då är.självklart faktura det bästa
kortköp där du kan anmäla det till kortutgivaren.
allra sämst är naturligtvis förskott.
Man får göra en riskanalys
 
Alfredo Alfredo skrev:
Javisst kan man beskriva det så och då är vi väl överens om att betalning inte görs direkt vid beställning utan senare? Men det du skrev nedan fattade jag inte.
Vad förstår du inte?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad förstår du inte?
Jag förstår inte hur du kan anse att man betalar direkt om man beställer från nätet och väljer fakturabetalning. Då köper man på kredit och betalar i efterskott, inte direkt.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men beställer du från nätet så betalar du direkt. både faktura och kort är betalningsmedel.
Men detta är egentligen en struntsak. Jag tror både du, jag och de flesta andra vet hur det fungerar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Idag gör bankerna en körning varje dag.. Hinner du registrera dem betalning i så kommer den i väg samma dag Hur lång tid det tar hos bg/pg är frågan
Därför jag skrev längst ner, banköverföring går snabbast. Men en faktura betalas mot bg eller postgiro. När vi skickar betalfiler till bg då blir dom oftast registrerade dagen efter. Men sitter man sent, efter banktid kan det ta en dag till.
 
Här kan man ju ana sig till att det döljer sig betydligt mer bakom det hela, än vad TS ger sken av.

TS har antytt att han/hon vill be chefen på företaget dra åt helvete, det har käftats från båda håll redan vid beställningen, och sen ska det mätas millimeter efter leverans, och DÅ, ska TS betala.

Företaget räknar nu med att TS tumstock inte stämmer med eras egna, och det kommer att skilja 1 mm vid mätningen, och då tänker TS inte betala.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ja, det har du rätt i men i detta fallet finns de på Klarnas konto på betalningsdagen men de har inte hunnit bokföra de
Igår skrev du :

”Du kan ju be banken reservera pengar för deras räkning och är allt ok så betalar banken fakturan.”

Vi var flera som undrade vilken bank som tillhandahåller sån service ?
Hade du nåt svar?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Så, för alla nyfikna/intresserade har jag gjort en ny tråd om hela händelsen, den heter ”Plisseexperten.se värmesprickor i fönster”.

Idag körde jag upp till butiken, hämta mina grejer och betalade. Vi sa verkligen inte många ord till varandra.

Denna tråden är färdig nu för min del.
 
L Lechuza skrev:
Så, för alla nyfikna/intresserade har jag gjort en ny tråd om hela händelsen, den heter ”Plisseexperten.se värmesprickor i fönster”.

Idag körde jag upp till butiken, hämta mina grejer och betalade. Vi sa verkligen inte många ord till varandra.

Denna tråden är färdig nu för min del.
Jag tolkar det som att produkten är godkänd baserad på en snabb ytlig okulär besiktning.?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inte jag. En hel del tar jag med 30 dagars faktura (Klarna).
Då låter det som att du också betalar en hel del vid beställning trots allt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tolkar det som att produkten är godkänd baserad på en snabb ytlig okulär besiktning.?
Lättare om du läser i den andra tråden. Ja kan inte svara ja eller nä på den frågan.
 
TRJBerg
S saltis99 skrev:
Då låter det som att du också betalar en hel del vid beställning trots allt.
Nej. Vad talar du om?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nej. Vad talar du om?
Du skrev "En hel del tar jag med 30 dagars faktura (Klarna)". En hel del är en begränsad mängd. Då borde det också finnas en hel del som du INTE kan köpa via Klarna utan behöver lösa betalningen på annat sätt. Rimlig gissning är då vid beställning.
 
TRJBerg
S saltis99 skrev:
Du skrev "En hel del tar jag med 30 dagars faktura (Klarna)". En hel del är en begränsad mängd. Då borde det också finnas en hel del som du INTE kan köpa via Klarna utan behöver lösa betalningen på annat sätt. Rimlig gissning är då vid beställning.
Faktum är att vid alla beställningar via Klarna kan jag välja 30 dagar faktura. Om jag vill.
Att jag inte gör det är av bekvämlighet, jag vill inte i onödan behöva hålla koll på när de ska betalas. Jag använder faktura när jag inte riktigt litar på butiken (ny butik, okänd butik, butik med inte helt bra rykte etc). Då kan jag dels få fakturan uppskjuten eller ev makulerad när jag inte får varan (i tid). Eller så blir det en påtryckning att hålla leveranstid.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Faktum är att vid alla beställningar via Klarna kan jag välja 30 dagar faktura. Om jag vill.
Att jag inte gör det är av bekvämlighet, jag vill inte i onödan behöva hålla koll på när de ska betalas. Jag använder faktura när jag inte riktigt litar på butiken (ny butik, okänd butik, butik med inte helt bra rykte etc). Då kan jag dels få fakturan uppskjuten eller ev makulerad när jag inte får varan (i tid). Eller så blir det en påtryckning att hålla leveranstid.

jag vill inte i onödan behöva hålla koll på när de ska betalas.
Man lägger väl in fakturan i nätbanken direkt med förfall om 30 dagar så sköter det sig själv, inget man behöver ha koll på sen. Trodde i min enfald att alla gjorde så…???
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zodde skrev:


Man lägger väl in fakturan i nätbanken direkt med förfall om 30 dagar så sköter det sig själv, inget man behöver ha koll på sen. Trodde i min enfald att alla gjorde så…???
Nu är det Klarna som har kontrollen, inte min bank. Det är Klarna som avgör/drar pengarna från mitt konto. Det där med koll osv är väl mina historiska erfarenheter som ligger bakom, och att jag faktiskt får fakturor som jag själv måste hålla reda på (ofta med 30 dagar). Med Klarna så är det förstås skillnad, men jag måste ändå se till att pengar finns på mitt transaktionskonto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.