A AndersS skrev:
Det behövs mera information kring hela händelsen.
Ja tänkte göra en egen tråd om företaget som förhoppningsvis kan upplysa på ett sätt som företaget verkligen inte gör.

Vill helst inte blanda in hela historiken i denna tråd. Berättar jag jag en liten del blir de oklarheter så jag vill berätta allt detaljerat utan smutskastning.

Så jag vill bara håll mig till delen avseende goodwill.
 
Uppskattar alla svar!

jag trodde nog att 100% jag kunde få hem varan för att sen inspektera och betala.

VDn på företaget är en person jag vill be fara åt helvete, så idéen med fikan har jag lite svårt för hehe.

Skickade ett Mail där jag igen upplyste att jag ska alltså betala men vill ha varan först. Precis som tidigare beställningar.

Jag ska ringa företaget imorgon och prata.

Förstår att det är oklart och man vill veta hela historien men den kommer komma i en annan tråd.

Så denna gäller enbart OM han kunde ”tvinga” mig att betala först, fastän han inte postat varan.
 
  • Gilla
Anton Elenius
  • Laddar…
H
L Lechuza skrev:
Uppskattar alla svar!

jag trodde nog att 100% jag kunde få hem varan för att sen inspektera och betala.

VDn på företaget är en person jag vill be fara åt helvete, så idéen med fikan har jag lite svårt för hehe.

Skickade ett Mail där jag igen upplyste att jag ska alltså betala men vill ha varan först. Precis som tidigare beställningar.

Jag ska ringa företaget imorgon och prata.

Förstår att det är oklart och man vill veta hela historien men den kommer komma i en annan tråd.

Så denna gäller enbart OM han kunde ”tvinga” mig att betala först, fastän han inte postat varan.
De skulle ha upplyst dig om att de ville förskottsbetalning vi beställning. Om inte annat god affärssed. Som jag skrev tidigare ring Hallo Konsument. De kanske dessutom känner till företaget sedan tidigare.
 
H HEM2121 skrev:
De skulle ha upplyst dig om att de ville förskottsbetalning vi beställning.
Fast man kan lika gärna säga att TS borde ha upplyst om att han önskar kredit. Det mest normala är trots allt att godset och betalningen byter hand "samtidigt".

Från proppen som @Conqvist tidigare nämnde:

Svensk lagtext om konsumenträttigheter, EU-direktiv, leverans och betalningstidpunkter.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
De skulle ha upplyst dig om att de ville förskottsbetalning vi beställning. Om inte annat god affärssed. Som jag skrev tidigare ring Hallo Konsument. De kanske dessutom känner till företaget sedan tidigare.
Tänkte ringa dom och slå en signal. Vid tidigare beställningar på deras hemsida så har jag ju fått hem varan sen betalat.
 
H
L Lechuza skrev:
Tänkte ringa dom och slå en signal. Vid tidigare beställningar på deras hemsida så har jag ju fått hem varan sen betalat.
Ja, påminn dem om detta också. Förstår din osäkerhet att betala först då det har varit strul tidigare. Jag hade säkert ifrågasatt varför de ska ha förskottsbetalning denna gången. Är de något som de rädda för inte är rätt? Du kan ju be banken reservera pengar för deras räkning och är allt ok så betalar banken fakturan. Kostar kanske någon kr men det kan vara värt att kolla upp den möjligheten.
 
H HEM2121 skrev:
Du kan ju be banken reservera pengar för deras räkning och är allt ok så betalar banken fakturan. Kostar kanske någon kr men det kan vara värt att kolla upp den möjligheten.
Vilken bank erbjuder den tjänsten till privatpersoner vid denna typ av köp? Vad hindrar TS att säga till banken att allt inte är OK, eller omformulerat, på vilket sätt ökar säljarens trygghet?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Sen har ju inte företag rätt att ta ut någon dröjsmålsränta förrän efter 31 dagen efter fakturadatum om det inte finns ett skriftligt avtal eller om man har betalat en annan faktura med 10 dagars kredit och betalat den efter 10 dagar, för då har man godkänt betalningstiden.
Det verkar som ingen av er är riktigt nöjd med goodwillen. Ni har kommit att inte lita på varandra. Är det inte alltför långt, så åk själv och kontrollera och hämta varan.
Det kan vara värt de bensinpengarna och leverantören tar väl ut en fraktkostnad som du då slipper betala. Frustrationen slipper du då om du ser varan före du betalar.
Det stämmer inte riktigt. Även den första fakturan gäller om leverantören satt 10 dagar på den. Finns ingen som helst rättighet till 30 dagar. Däremot om man tidigare förhandlat en tid, tex 30 dagar, så får inte leverantören ensidigt ändra det. Här finns det en gammal tro att man alltid kan kräva 30 dagar, så till vida man inte betalt en på tex 10 dagar tidigare.
30 dagar som spärr för dröjsmålsränta och påminnelseavgift gäller om inget finns avtalat. I detta fall räcker dock betalningsvillkor på hemsidan etc som betalningsvillkor om köpte gjordes den vägen,
mao står det där att dom har 10 dagars betalningsvillkor, så har man vid köp godkänt det. (skall ju givetvis framgå någonstans i köpprocessen, inte på end dold sida).
tc.
Gjordes allt upp per telefon, och inga andra fakturor finns som historik, så finns det nog dock fog att kräva 30 dagar. Står det ingenting någonstans, utan fakturan är första gången man ser eller kunnat se att det är 10 dagar, då kan man betala på 30 dagar utan att de får debitera. Men om de sen uppdaterar sina avtal skriver in tydligt att 10 dagar gäller. (Står ju oftast vid utcheckning, då det ofta går via klarna etc), så kan man inte automatiskt hävda att man betalade på 30 dagar sist.
 
  • Gilla
Riitta Ahola och 1 till
  • Laddar…
Förresten. Företaget har en butik. Dom kan väl inte neka mig att köra upp och hämta produkten och sen betala fakturan/i kassan?
 
L Lechuza skrev:
Förresten. Företaget har en butik. Dom kan väl inte neka mig att köra upp och hämta produkten och sen betala fakturan/i kassan?
Det borde väl båda parter vinna på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H
M mojjen skrev:
Det stämmer inte riktigt. Även den första fakturan gäller om leverantören satt 10 dagar på den. Finns ingen som helst rättighet till 30 dagar. Däremot om man tidigare förhandlat en tid, tex 30 dagar, så får inte leverantören ensidigt ändra det. Här finns det en gammal tro att man alltid kan kräva 30 dagar, så till vida man inte betalt en på tex 10 dagar tidigare.
30 dagar som spärr för dröjsmålsränta och påminnelseavgift gäller om inget finns avtalat. I detta fall räcker dock betalningsvillkor på hemsidan etc som betalningsvillkor om köpte gjordes den vägen,
mao står det där att dom har 10 dagars betalningsvillkor, så har man vid köp godkänt det. (skall ju givetvis framgå någonstans i köpprocessen, inte på end dold sida).
tc.
Gjordes allt upp per telefon, och inga andra fakturor finns som historik, så finns det nog dock fog att kräva 30 dagar. Står det ingenting någonstans, utan fakturan är första gången man ser eller kunnat se att det är 10 dagar, då kan man betala på 30 dagar utan att de får debitera. Men om de sen uppdaterar sina avtal skriver in tydligt att 10 dagar gäller. (Står ju oftast vid utcheckning, då det ofta går via klarna etc), så kan man inte automatiskt hävda att man betalade på 30 dagar sist.
Uttryckte mig nog lite otydligt. Har man accepterat 10 dagar på något sätt, t.ex. genom avtal eller man har betalat en faktura med 10 dagars betalningstid. Då kan räntan räknas från dag 11.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
H
L Lechuza skrev:
Förresten. Företaget har en butik. Dom kan väl inte neka mig att köra upp och hämta produkten och sen betala fakturan/i kassan?
Nej, det finns ju ingen anledning för dem att neka dig det.
 
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför skulle de inte ha rätt att ta betalt för en måttbeställd vara innan de tillverkar och skickar den?

För övrigt så är ju båda parter missnöjda med en bra kompromiss....
De kan ju tillverka en felaktig vara, fel mått, fel funktion.
Ska du betala då ?
Kanske inte så säkert ...
 
L Lechuza skrev:
Precis. Den går inte använda hos någon annan. Jag har för avsikt att betala för produkten, men jag vill inte betala innan varan kommit då jag inte litar på dom helt.

Finns de någon som kan länka något juridiskt som jag kan hänvisa till?

Edit: man blir ju lite orolig över dröjsmålsränta om man inte betalar den innan dessa 10 dagar gått
Betala via Klarna! Blir det strul så hjälper de dig! Jag har fått hjälp via Klarna ett flertal gånger mot företag. Ett tips bara ...
 
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Betala via Klarna! Blir det strul så hjälper de dig! Jag har fått hjälp via Klarna ett flertal gånger mot företag. Ett tips bara ...
Jag betalar alltid mina internet köp via klarna. Men denna gången har de beställts direkt över mail, inte via hemsidan så de va tyvärr inte möjligt.

Jag ska åka dit efter jobb imorgon och hämta möget. Ska lägga upp en tråd imorgon kväll som förhoppningsvis kan hjälpa andra att undvika samma misstag som mig.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.