A AndersS skrev:
Även muntligt avtal gäller, men kan vara krångligt gällande vad som sagts. Så ni har inte haft någon skriftlig/dokumenterad handling vid beställning?
Inget mer dokumenterat än de jag redan skrivit tyvärr.
 
H HEM2121 skrev:
Du har inte fått varan levererad. Så därför tror jag inte att de kan skicka fakturor med påminnelseavg. och/eller dröjsmålsavg. För att vara till 100 % säker så ring Hallo konsument.
Beror ju på om ni har ett avtal om förskottsbetalning, trots det tror inte att de kan deb. för ränta, påminnelseavg. osv.
De finns absolut inget rent avtal. Bara att vi båda godkänt goodwill. Sen sa företag ”det är beställt vi återkommer med faktura”
 
Be dom skicka några foton på produkten. Eller vad är det du inte litar på?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Inget mer dokumenterat än de jag redan skrivit tyvärr.
Du gjorde även beställning muntligt?
Vad hade leverantören för information när du beställde?
Kan inte utläsa hur du hittade produkten, hur den beställdes, etc.
 
A AndersS skrev:
Du gjorde även beställning muntligt?
Vad hade leverantören för information när du beställde?
Beställningen är gjord över Mail! Han hade som sagt ingen info annat än ”varan är beställd, återkommer med faktura”
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Be dom skicka några foton på produkten. Eller vad är det du inte litar på?
Att den är rätt måttad. Varenda mm räknas.

Att han lurar mig.
 
Man undrar ju lite vad denna "goodwill" handlar om?

Har du beställt en gång och fått en felleverans som företaget försöker rätta till?
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte kräva att varan avlämnas innan betalning. Se 2 st. nedan från KKL

[K2]2 § Om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avlämnandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
[S2]Näringsidkaren är inte skyldig att lämna ut varan förrän konsumenten betalar för den, utom när konsumenten har fått kredit.

Vidare i proposition finns följande:
Om konsumenten inte har fått kredit, är näringsidkaren emellertid inte skyldig att lämna ut varan förrän den betalas. Det kan tilläggas att konsumenten enligt 36 § konsumentköplagen normalt inte är skyldig att betala förrän varan hålls honom eller henne tillhanda (se avsnitt 6.5), vilket innebär att parternas prestationer som huvudregel ska utväxlas samtidigt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det behövs mera information kring hela händelsen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
L Lechuza skrev:
Att den är rätt måttad. Varenda mm räknas.

Att han lurar mig.
Är det värt att riva upp himmel o jord för 2500 kronor?
Är det inte bättre att åka dom där 2 timmarna och kontrollmäta beställningen och kanske till och med lasta med dig grejorna om dom inte är för stora och tunga. Annars ber du dom skickat grejorna efter att du kontrollerat dom så slipper du transportera grejorna.
Ta med lite kaffebröd som goodwill så bjuder dom säkert på kaffet.
Efter fikat så har ni kanske bättre förtroende för varandra vid eventuella framtida beställningar.
 
  • Gilla
Rooten48 och 12 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Att den är rätt måttad. Varenda mm räknas.

Att han lurar mig.
Ok, men då kan han ju ta några bilder där han måttar med tumstocken och skicka tänker jag.
 
H
L Lechuza skrev:
De finns absolut inget rent avtal. Bara att vi båda godkänt goodwill. Sen sa företag ”det är beställt vi återkommer med faktura”
Sen har ju inte företag rätt att ta ut någon dröjsmålsränta förrän efter 31 dagen efter fakturadatum om det inte finns ett skriftligt avtal eller om man har betalat en annan faktura med 10 dagars kredit och betalat den efter 10 dagar, för då har man godkänt betalningstiden.
Det verkar som ingen av er är riktigt nöjd med goodwillen. Ni har kommit att inte lita på varandra. Är det inte alltför långt, så åk själv och kontrollera och hämta varan.
Det kan vara värt de bensinpengarna och leverantören tar väl ut en fraktkostnad som du då slipper betala. Frustrationen slipper du då om du ser varan före du betalar.
 
Redigerat:
L Lechuza skrev:
Jo de hade kunnat funka. Ligger dock 1 timme härifrån.
Då skulle jag antingen offra några timmar av livet för att åka och kontrollera, betala och kanske till och med hämta eller chansa och betala i förskott.

Har du litat på företaget så passa att du valt att låta tillverka en specialbeställd pryl borde du i alla fall ha något slags förtroende för dem. 2500 är i och för sig ingen skitsumma men samtidigt antagligen ingen livsavgörande förmögenhet så att komplicera detta till mer än de två förslagen ovan ser jag inte som rimligt.

Tar du sen bilen säg 150 km á 40 kronor milen och dessutom offrar en del fritid så kanske alternativet att chansa ändå inte är så dumt. 😀
 
  • Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Du kan inte kräva att varan avlämnas innan betalning. Se 2 st. nedan från KKL

[bild]2 § Om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avlämnandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
[bild]Näringsidkaren är inte skyldig att lämna ut varan förrän konsumenten betalar för den, utom när konsumenten har fått kredit.

Vidare i proposition finns följande:
Om konsumenten inte har fått kredit, är näringsidkaren emellertid inte skyldig att lämna ut varan förrän den betalas. Det kan tilläggas att konsumenten enligt 36 § konsumentköplagen normalt inte är skyldig att betala förrän varan hålls honom eller henne tillhanda (se avsnitt 6.5), vilket innebär att parternas prestationer som huvudregel ska utväxlas samtidigt.
Ovan reonemag bygger på att man betalar vid överlämnandet. Konsumentverket är också tydliga med att leverantören inte har rätt till betalning före leverans. Det finns mao flera sidor av detta. Normalt om vi ser till företagssektorn räkans överlämnandet när det utlevereras till frakt firman. men här är en faktura med kredittid regel. Men om det inte kommer fram, så är det leverantören (Om han bokade frakten) som är ansvarig, och fortfarande äger varorna.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/


https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/
 
H HEM2121 skrev:
om det inte finns ett skriftligt avtal
Det finns inga formkrav på skriftligt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.