22 228 läst · 104 svar
22k läst
104 svar
Kan företaget verkligen göra så här?
De finns absolut inget rent avtal. Bara att vi båda godkänt goodwill. Sen sa företag ”det är beställt vi återkommer med faktura”H HEM2121 skrev:Du har inte fått varan levererad. Så därför tror jag inte att de kan skicka fakturor med påminnelseavg. och/eller dröjsmålsavg. För att vara till 100 % säker så ring Hallo konsument.
Beror ju på om ni har ett avtal om förskottsbetalning, trots det tror inte att de kan deb. för ränta, påminnelseavg. osv.
Be dom skicka några foton på produkten. Eller vad är det du inte litar på?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 931 inlägg
Man undrar ju lite vad denna "goodwill" handlar om?
Har du beställt en gång och fått en felleverans som företaget försöker rätta till?
Har du beställt en gång och fått en felleverans som företaget försöker rätta till?
Du kan inte kräva att varan avlämnas innan betalning. Se 2 st. nedan från KKL
2 § Om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avlämnandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
Näringsidkaren är inte skyldig att lämna ut varan förrän konsumenten betalar för den, utom när konsumenten har fått kredit.
Vidare i proposition finns följande:
Om konsumenten inte har fått kredit, är näringsidkaren emellertid inte skyldig att lämna ut varan förrän den betalas. Det kan tilläggas att konsumenten enligt 36 § konsumentköplagen normalt inte är skyldig att betala förrän varan hålls honom eller henne tillhanda (se avsnitt 6.5), vilket innebär att parternas prestationer som huvudregel ska utväxlas samtidigt.
2 § Om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avlämnandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
Näringsidkaren är inte skyldig att lämna ut varan förrän konsumenten betalar för den, utom när konsumenten har fått kredit.
Vidare i proposition finns följande:
Om konsumenten inte har fått kredit, är näringsidkaren emellertid inte skyldig att lämna ut varan förrän den betalas. Det kan tilläggas att konsumenten enligt 36 § konsumentköplagen normalt inte är skyldig att betala förrän varan hålls honom eller henne tillhanda (se avsnitt 6.5), vilket innebär att parternas prestationer som huvudregel ska utväxlas samtidigt.
Är det värt att riva upp himmel o jord för 2500 kronor?L Lechuza skrev:
Är det inte bättre att åka dom där 2 timmarna och kontrollmäta beställningen och kanske till och med lasta med dig grejorna om dom inte är för stora och tunga. Annars ber du dom skickat grejorna efter att du kontrollerat dom så slipper du transportera grejorna.
Ta med lite kaffebröd som goodwill så bjuder dom säkert på kaffet.
Efter fikat så har ni kanske bättre förtroende för varandra vid eventuella framtida beställningar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 752 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 752 inlägg
Sen har ju inte företag rätt att ta ut någon dröjsmålsränta förrän efter 31 dagen efter fakturadatum om det inte finns ett skriftligt avtal eller om man har betalat en annan faktura med 10 dagars kredit och betalat den efter 10 dagar, för då har man godkänt betalningstiden.L Lechuza skrev:
Det verkar som ingen av er är riktigt nöjd med goodwillen. Ni har kommit att inte lita på varandra. Är det inte alltför långt, så åk själv och kontrollera och hämta varan.
Det kan vara värt de bensinpengarna och leverantören tar väl ut en fraktkostnad som du då slipper betala. Frustrationen slipper du då om du ser varan före du betalar.
Redigerat:
Då skulle jag antingen offra några timmar av livet för att åka och kontrollera, betala och kanske till och med hämta eller chansa och betala i förskott.L Lechuza skrev:
Har du litat på företaget så passa att du valt att låta tillverka en specialbeställd pryl borde du i alla fall ha något slags förtroende för dem. 2500 är i och för sig ingen skitsumma men samtidigt antagligen ingen livsavgörande förmögenhet så att komplicera detta till mer än de två förslagen ovan ser jag inte som rimligt.
Tar du sen bilen säg 150 km á 40 kronor milen och dessutom offrar en del fritid så kanske alternativet att chansa ändå inte är så dumt. 😀
Ovan reonemag bygger på att man betalar vid överlämnandet. Konsumentverket är också tydliga med att leverantören inte har rätt till betalning före leverans. Det finns mao flera sidor av detta. Normalt om vi ser till företagssektorn räkans överlämnandet när det utlevereras till frakt firman. men här är en faktura med kredittid regel. Men om det inte kommer fram, så är det leverantören (Om han bokade frakten) som är ansvarig, och fortfarande äger varorna.C Conqvist skrev:Du kan inte kräva att varan avlämnas innan betalning. Se 2 st. nedan från KKL
[bild]2 § Om tiden för avlämnande av varan inte följer av avtalet, ska avlämnandet ske utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks.
[bild]Näringsidkaren är inte skyldig att lämna ut varan förrän konsumenten betalar för den, utom när konsumenten har fått kredit.
Vidare i proposition finns följande:
Om konsumenten inte har fått kredit, är näringsidkaren emellertid inte skyldig att lämna ut varan förrän den betalas. Det kan tilläggas att konsumenten enligt 36 § konsumentköplagen normalt inte är skyldig att betala förrän varan hålls honom eller henne tillhanda (se avsnitt 6.5), vilket innebär att parternas prestationer som huvudregel ska utväxlas samtidigt.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/forsenad-leverans-till-kund/