Hejsan!

Haft en konflikt med ett företag (kommer starta en tråd om det efteråt)

Vi kom dock överens om en goodwill som jag ändå inte är fullständigt nöjd med.

Nu till problemet. Företaget har skickat ut faktura till mig betala senast 30/9 alltså om 10 dagar. Dom skriver rakt ut att det inte postas förräns jag betalt in pengarna. Det har som sagt varit konflikt och jag känner mig inte säker på att betala innan dom ens postat varan.

Hur ser juridiken ut? Vad kan jag hänvisa till? Kan jag neka betalning tills jag fått varan?

Varan är en måttbeställd produkt så kan inte mackulera.

Tack på förhand
 
  • Gilla
Mats48
  • Laddar…
Varför skulle de inte ha rätt att ta betalt för en måttbeställd vara innan de tillverkar och skickar den?

För övrigt så är ju båda parter missnöjda med en bra kompromiss....
 
  • Gilla
kjellinge och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför skulle de inte ha rätt att ta betalt för en måttbeställd vara innan de tillverkar och skickar den?

För övrigt så är ju båda parter missnöjda med en bra kompromiss....
Den är redan tillverkad. Företaget vill ju vänta med att skicka den tills jag betalat. Skulle de vara något som helst fel har jag lämnat ut mig själv.

I vår Mail konversation står de i måndags ”skickas med dhl imorgon” sen idag ”betala in så skickas de med dhl”
 
Tja, du kan ju prova att sätta hårt mot hårt, om varan absolut inte går att använda till något annat hos någon annan kanske de skickar först..
 
  • Gilla
Omelius
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, du kan ju prova att sätta hårt mot hårt, om varan absolut inte går att använda till något annat hos någon annan kanske de skickar först..
Precis. Den går inte använda hos någon annan. Jag har för avsikt att betala för produkten, men jag vill inte betala innan varan kommit då jag inte litar på dom helt.

Finns de någon som kan länka något juridiskt som jag kan hänvisa till?

Edit: man blir ju lite orolig över dröjsmålsränta om man inte betalar den innan dessa 10 dagar gått
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
B
Vad stod i avtalet?

För dyrare varor (nu pratar vi riktigt dyra) så brukar vi i vårt företag betala x% vid beställning, x% efter inspektion av varan (i fabrik), x% efter leverans.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Finns de någon som kan länka något juridiskt som jag kan hänvisa till?
Konsumentköplagen om det ska ses som ett "rent" köp trots att varan är specialtillverkad.
Svensk text om betalningstidpunkt enligt avtal och näringsidkarens krav vid utebliven specificering.

Konsumenttjänstlagen om tillverkningen/tjänsten ska anses "dominera".
Svensk text om betalningstid enligt avtal; paragraf 41: konsumentbetalningsansvar efter tjänsteutförande.

Grunden i båda lagarna är dock som synes att betalning ska ske såsom avtalat. Har ni avtalat något kring detta?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Har beställt en dörr som tillverkas efter betalning, var tydligt angivet och inget öppet köp.
Bekant köpte friggebod, med handpenning före tillverkning och resten innan den fick lastas för transport. Också tydligt angivet vid beställning.
Rätt eller fel men vi visste förutsättningarna.
 
  • Gilla
bara på låtsas
  • Laddar…
Finns väl inget direkt avtal. Vi käftade över telefon och Mail. Sen till slut landa vi i en goodwill som accepterades av båda parter. När jag frågade om de va beställt skrev dom ”ja, återkommer med en faktura” ca 1 månad sen dom skrev de.

I måndags ”skickas med dhl imorgon”

Och nu idag ”det skickas så fort du betalar in”

Beloppet att betala in är ca 2500kr

Edit: kan tillägga också att de käftats från min sida även efter goodwillen accepterades då deras produkt visade en gång till på ett annat sätt att den inte funka. Men jag har ändå skrivit senast att jag har för avsikt att betala. Även om jag vid ett tillfälle under goodwillen skrev att jag inte ville ha deras produkt och dom inte behövde skicka den.
 
  • Gilla
Anders-6601
  • Laddar…
H
L Lechuza skrev:
Precis. Den går inte använda hos någon annan. Jag har för avsikt att betala för produkten, men jag vill inte betala innan varan kommit då jag inte litar på dom helt.

Finns de någon som kan länka något juridiskt som jag kan hänvisa till?

Edit: man blir ju lite orolig över dröjsmålsränta om man inte betalar den innan dessa 10 dagar gått
Har ni något skriftligt avtal? Står det att varan ska betalas före leverans? Annars så föreslå att det går genom t.ex.klarna. Ring eller maila Hallo konsument och fråga.
Finns det inget avtal skulle jag sätta hårt mot hårt, leverera eller ni får behålla varan.
 
H HEM2121 skrev:
Har ni något skriftligt avtal? Står det att varan ska betalas före leverans? Annars så föreslå att det går genom t.ex.klarna. Ring eller maila Hallo konsument och fråga.
Finns det inget avtal skulle jag sätta hårt mot hårt, leverera eller ni får behålla varan.
Se inlägget ovanför.

Men va händer sen när dom skickar ännu en faktura med 8% dröjsmålsränta och påminnelse avgifter ?
 
Antar att det inte är praktiskt möjligt att åka och hämta prylen och då inspektera och om allt är OK betala? Annars skulle det kunna vara en lösning.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Finns väl inget direkt avtal. Vi käftade över telefon och Mail. Sen till slut landa vi i en goodwill som accepterades av båda parter. När jag frågade om de va beställt skrev dom ”ja, återkommer med en faktura” ca 1 månad sen dom skrev de.

I måndags ”skickas med dhl imorgon”

Och nu idag ”det skickas så fort du betalar in”

Beloppet att betala in är ca 2500kr

Edit: kan tillägga också att de käftats från min sida även efter goodwillen accepterades då deras produkt visade en gång till på ett annat sätt att den inte funka. Men jag har ändå skrivit senast att jag har för avsikt att betala. Även om jag vid ett tillfälle under goodwillen skrev att jag inte ville ha deras produkt och dom inte behövde skicka den.
Även muntligt avtal gäller, men kan vara krångligt gällande vad som sagts. Så ni har inte haft någon skriftlig/dokumenterad handling vid beställning?
 
H
L Lechuza skrev:
Se inlägget ovanför.

Men va händer sen när dom skickar ännu en faktura med 8% dröjsmålsränta och påminnelse avgifter ?
Du har inte fått varan levererad. Så därför tror jag inte att de kan skicka fakturor med påminnelseavg. och/eller dröjsmålsavg. För att vara till 100 % säker så ring Hallo konsument.
Beror ju på om ni har ett avtal om förskottsbetalning, trots det tror inte att de kan deb. för ränta, påminnelseavg. osv.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Antar att det inte är praktiskt möjligt att åka och hämta prylen och då inspektera och om allt är OK betala? Annars skulle det kunna vara en lösning.
Jo de hade kunnat funka. Ligger dock 1 timme härifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.