Hej!

Jag renoverar badrummet i vårt hus från slutet av 1800-talet.
För en månad sedan flytspacklade jag golvet, allt gick bra med nu har jag stött på patrull.

Damen som bodde i huset innan oss hade duschen i en garderob bredvid badrummet. Duschvattnet gick genom väggen i ett rör och rann ut på det gamla betonggolvet i badrummet och ner i brunnen.

Efter att jag spacklade höjdes golvnivån någon cm vilket gjorde att jag inte kunde få på någon koppling på rörstumpen som sticker ut från väggen. Men eftersom jag och min sambo bara var tvungna att duscha efter ett par dagar såg vi ingen annan möjlighet att låta vattnet rinna de ca 30 cm från röret till brunnen över det torkade flytspacklet.

Sedan dess har vi i största möjliga mån försökt att duscha på andra platser men ändå varit tvungna att ta ett par duschar till, detta vatten har också fått rinna över flytspacklet.

Jag vet sedan innan att flytspackel kan lukta lite ett tag efter man är klar. Men hos oss stinker det fortfarande avlopp i badrummet, en månad efter. Jag borde själv kunna dra slutsaten att lukten är kvar för att spacklet fortfarande är fuktigt i hörnan där vattnet har runnit ut. MEN den stora frågan är: är spacklet helt förstört för att vi har låtit lite vatten rinna över det eller kommer lukten försvinna när vi lägger tätskikt och klinker, och kommer spacklet då att torka upp ordentligt? Tjejen vill ha marockanskt kakel och det vill jag inte lägga på för att sedan slå sönder det när vi måste ta upp golvet!!

Underlaget är en oisolerad betongplatta rakt på åkermarken..

Tusen tack för hjälpen!

Det skall inte bli förstört av ngn. enstaka vattenbegjutning.

Det låter väldigt skumt att det luktar illa efter så lång tid. Nu är jag bara amatör som flytspacklat ett par ggr. Men frågan är om något annat är fel hos er, som ger lukten.

Ja det är skumt att det luktar! Men det kan inte vara något annat. Jag har bilat upp golvet och lagt in nya rör. Vattenlåsen är fyllda och det luktar ingenting i rören när jag sätter näsan mot (varken med eller utan vattenlås). Dessutom används inte ens rören i dagsläget så det kan liksom inte vara något där som luktar. Lukten kom när jag flytspacklade och har sedan dess inte försvunnit. Det finns uppenbarligen fler som haft samma problem, läs främst svar #12 i denna tråd.

lukten har jag inget svar på men de flesta flytspackel är fuktskadestabila, dvs dom återfår sina tekniska egenskaper när dom torkat men dom tål inte ständig fuktpåverkan
Är inte 100% säker på ovanstående men 95% iaf

Ja usch då kommer vi in på ett annat problem. Kollade upp flytpackel på byggmax som enligt beskrivningen skulle vara fuktskadestabila. Åkte bort och plockade upp säckarna. Reagerade lite på att säckarna inte såg exakt ut som de på webben, men snarlika. När allt var spacklat ville jag läsa lite mer om spacklet, då märkte jag att byggmax säljer två olika spackel. Det ena står uttryckligen att det är fuktskadestabilt, vilket det inte gör på den förpackning jag köpte. Visserligen står det att spacklet lämpar sig i badrum och det pratas om anslutning till golvbrunn. Med den informationen får man ju ändå intrycket att det ska funka i ett badrum men som sagt, det står inte att det är fuktskadestabilt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.