14 376 läst · 14 svar
14k läst
14 svar
Varför luktar flytspackel illa???
Hej!
En liten fundering som jag har, Varför luktar "mitt" flytspackel illa?
Jag har spacklat ett rum med finja 240, nu har det stått i ca 3 dygn, och det stinker fortfarande apa (tror jag).
Har vid tidigare projekt använt olika spackel bl.a. ardex k70 men kan inte minnas att det har luktat i närheten av detta.
Nån som har en förklaring?
Eller egna erfarenheter kanske?
// Marta
En liten fundering som jag har, Varför luktar "mitt" flytspackel illa?
Jag har spacklat ett rum med finja 240, nu har det stått i ca 3 dygn, och det stinker fortfarande apa (tror jag).
Har vid tidigare projekt använt olika spackel bl.a. ardex k70 men kan inte minnas att det har luktat i närheten av detta.
Nån som har en förklaring?
Eller egna erfarenheter kanske?
// Marta
Nej, knappast.
Alltså, flytspackel har ju en speciell doft som jag upplever som ganska svag, och den bruakr avta ganska snabbt för att sedan försvinna helt efter ett par dagar. Fast det låter ju som någonting annat i ditt fall, om du inte har en tokkänslig näsa förstås.
Alltså, flytspackel har ju en speciell doft som jag upplever som ganska svag, och den bruakr avta ganska snabbt för att sedan försvinna helt efter ett par dagar. Fast det låter ju som någonting annat i ditt fall, om du inte har en tokkänslig näsa förstås.
Nej, det finns ingen golvbrunn.gaia skrev:
Sofilen skrev:
Ja kanske... Fast vad är det som ska härskna i pulvret?
I alla fall, spacklingen har jag gjort för att jämna av. Nu har jag lagt lamellparkett på detta, plast, foam, parkett.
Nu luktar det ingenting, hoppas att inte det kommer att sippra upp lukt i månader nu bara
// Marta
Förr innehöll flytspacklen kasein, ett protein som säkert kunde härskna. Då kunde flytspacklen ge ifrån sig obehagliga emissioner om det blev utsatt för fukt, och fick ett taskigt rykte. Idag tror jag inte flytspacklen skulle kunna härskna.
Fina 200, 220 och 240 luktar gammalt avlopp. Innan jag kom på det höll jag på att riva upp hela avloppet i samband med husrenoveringen.
Försvinner så fort du lägger på fix eller tätskikt.
Kanske också försvinner med tiden, men inte vad jag märkt.
Försvinner så fort du lägger på fix eller tätskikt.
Kanske också försvinner med tiden, men inte vad jag märkt.
Liknande trådar
-
Varför luktar det sött från öppna spisen?
Miljö & Hälsa -
Varför luktar det illa under vasken i köket vid väderomslag?
Vatten & Avlopp -
Varför luktar mitt vatten svavelväte efter pumpbyte?
Vatten & Avlopp -
Gammalt flytspackel och primer som luktar illa
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför luktar det surt i badrummet? (Nybyggt)
Badrum