881 läst · 23 svar
881 läst
23 svar
Kan ett isolerat källargolv lyfta vid översvämning?
1. Jag har inte tagit någon risk, det finns en dränering runt huset som transporterar bort vattnet långt innan det når golvet.P Psan skrev:
2. Om det ändå skulle fyllas med vatten har jag en totalskada i källaren ändå och allt behöver rivas ut.
3. Om det skulle fyllas och golvet ville lyfta så finns det ju mellanväggar som skulle tvinga vattnet att även lyfts hela mellanbjälklaget och resten av huset uppåt > det kommer inte röra sig. Jag har ett lager isodrön och ett lager cellplast, så skulle det stiga vatten en halvmeter ovan dräneringen så skulle det nog vara jämnvikt ungefär.
Jag har också dränering. Innan dräneringen så steg vattnet som högst ca 15cm över underkant sula, men 15cm innan underkant golv. Dock endast på baksidan mot ett berg, på andra sidan källaren har jag aldrig sett nåt vatten under golvet (har "provhål").MathiasS skrev:1. Jag har inte tagit någon risk, det finns en dränering runt huset som transporterar bort vattnet långt innan det når golvet.
2. Om det ändå skulle fyllas med vatten har jag en totalskada i källaren ändå och allt behöver rivas ut.
3. Om det skulle fyllas och golvet ville lyfta så finns det ju mellanväggar som skulle tvinga vattnet att även lyfts hela mellanbjälklaget och resten av huset uppåt > det kommer inte röra sig. Jag har ett lager isodrön och ett lager cellplast, så skulle det stiga vatten en halvmeter ovan dräneringen så skulle det nog vara jämnvikt ungefär.
Troligen jag som överanalyserar (som vanligt) och säkert ingen fara.
Nej, det känns som om man sett någon tråd om det här då på byggahus också men aldrig hört att det skulle ha hänt.P Putt skrev:
Spontant känns det som om golvet även tillvis del borde få en del friktion mot väggar/sulan och stoppa den lilla kraft som uppstår där.
Jag kör på och ber till källargudarna att det inte händer mig
Ja, det är bara att köra. Om man gjuter golvet mot väggarna utan fog finns istället risk för sprickor i golvet, det har jag varit med om ett antal gånger tyvärr.P Psan skrev:Nej, det känns som om man sett någon tråd om det här då på byggahus också men aldrig hört att det skulle ha hänt.
Spontant känns det som om golvet även tillvis del borde få en del friktion mot väggar/sulan och stoppa den lilla kraft som uppstår där.
Jag kör på och ber till källargudarna att det inte händer mig
Jag tänkte köra med en tunn bit isolering i storleksordning liggunderlag mellan vägg/sula och golv så att det inte ligger kloss an. Tanken där är att minska köldbrygga, men om det motverkar sprickor är det ju också bra.P Putt skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 030 inlägg
Jag roade mig med en liknande räkneövning i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kaellare-eller-bat-vad-vaeger-vart-hus.522170/#post-5793744
https://www.byggahus.se/forum/threads/kaellare-eller-bat-vad-vaeger-vart-hus.522170/#post-5793744