Vi var och kollade på ett hus i Lund idag där de har fjärrvärme som uppvärming sedan 2008 enligt informationen och det fick mig att fundera på varför de har valt att ansluta huset till fjärrvärme, om de nu verkligen har valt det själva. Själva bor vi fortfarande i hyreslägenhet, med fjärrvärme men det är inget vi styr över själva och som hyresgäster kan vi alltid flytta bort från det när vi vill. Så mest bara för att jag är nyfiken, kan ett hus (hushåll) tvingas till att anslutas till fjärrvärmenätet i en kommun? Kan det vara anledningen till att många hus är anslutna till fjärrvärmenätet? Alternativt, hur brukar det gå till när hushåll ansluts, som ett erbjudande eller lagligt tvång? Mina åsikter om fjärrvärme lyser kanske igenom. Min inställning är att om du betalar för en tjänst och det bara finns en leverantör att välja på så sitter du i en rävsax som alltid blir dyrare och sämre än om du kan välja. Det gäller såväl kabel-TV där ett bolag som Com hem äger TV-anslutningen som eldistribution där ett elnätsbolag äger elnätet in till bostaden (och det är allmänt känt att de tar ut överpriser) och då gäller det säkert uppvärmning också. Med mina kunskaper som novis om uppvärmning så låter luftvärmepump somk det bästa alternativet för ett hushåll i södra Skåne. Då är det bara elnätet kvar som man inte kan välja själv.
 
Man kan inte bli tvingad.
 
I vissa område är du tvingad att ansluta dig när du köper tomten. Du måste betala anmälningsavgiften. Sen kan du välja annan uppvärmning om du vill men det är nog många som tycker det är onödigt att inte använda något Du betalt för. Detta gällde om du köpte hus av kommunen. Kommunen äger också fjärrvärmebolaget.
 
Det förkommer att kommuner vilkorar fjärrvärme anslutning när de säljer tomter. Om kommuner får göra så är nog inte glasklart.
 
Tack för svar så här långt. Om man får veta vad som gäller i förväg t.ex. i samband med ett tomtköp, så kan jag inte tycka att det är så illa. I ett sånt läge skulle jag säga nej tack eftersom jag tycker risken med att binda upp mig för bara en leverantör som jag sen inte kan komma ifrån skulle vara allt för stor att ta och det även om det skulle vara det mest ekonomiska alternativet just då. Men huset vi såg på byggdes 1980 och fjärrvärme anslöts 2008, och jag kan inte förstå om någon frivilligt ansluter sig till fjärrvärme. Annars så är jag kanske mer paranoid än vad folk är i allmänhet ;) (men jag tror det betalar sig i längden i så fall)
 
Jonny Andersson skrev:
...Men huset vi såg på byggdes 1980 och fjärrvärme anslöts 2008, och jag kan inte förstå om någon frivilligt ansluter sig till fjärrvärme...
Det är väl inte så konstigt?
Det är enkelt, man slipper alla problem, värmen kommer in genom ett hål i väggen, och man behöver bara betala räkningen en gång i månaden.
Ungefär som att ha tjänstebil. Ingen har det för att det är billigt, utan för att det är enkelt och bekymmersfritt.

Men om man är "the Lone Warrior" så väljer man naturligtvis något annat.

Skall du producera egen elenergi också ;)
 
  • Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte heller att det är så konstigt att man ansluter sig till fjärrvärme. Det är oerhört smidigt. Det blir varmt och sen betalar man och ser glad ut. Det är inte billigast, men inte det dyraste alternativet heller.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Skall du producera egen elenergi också ;)
Jag har tänkt tanken någon gång så att man kunde bli lite mindre beroende av elbolagsoligopolet som ju domineras av tre stora. Och det har ju experimenterats en del med minivindkraftverk men det har aldrig blivit riktigt bra än så det blir nog inget alternativ på länge än. Så länge det verkligen är ett frivilligt val utan ekonomisk utpressning eller utpressning i någon annan form så kan jag egentligen inte se något direkt fel med om kommunerna erbjuder fjärrvärme men jag tycker att alla som ställs inför den frågan ska tänka sig för noga. Jag har inte erfarenhet av fjärrvärme men ett parallellt exempel är lägenheten där jag bor där vi inte kan ta emot digital TV med den möjlighet till lite bättre kvalitet det skulle medföra enbart på grund av att Com hem äger TV-uttaget och bara skickar ut signalen analogt såvida vi inte blir betalande kunder och jag vill inte ha med dem att göra. Bara för att fastighetsbolaget sålt ut TV-uttagen till Com hem så kan de nu alltså diktera villkoren som de vill för alla i huser under överskådlig framtid. Följdfrågan vore då förstås om man skulle kunna komma bort från Fjärrvärmen igen i framtiden ...
 
Jonny Andersson skrev:
. …vi inte kan ta emot digital TV med den möjlighet till lite bättre kvalitet det skulle medföra enbart på grund av att Com hem äger TV-uttaget och bara skickar ut signalen analogt såvida vi inte blir betalande kunder ...
Och vilken leverantör ger dig digital TV utan att du betalar för det?
 
Det var nog mer en fråga om att man var tvungen att anlita just comhem, gick inte att välja något annat.
 
Fotografen skrev:
Det var nog mer en fråga om att man var tvungen att anlita just comhem, gick inte att välja något annat.
Exakt. Vi är inte intresserade av betalkanaler eller reklamkanaler men det vore bra om det gick att se SVT 1 och 2 som digital-TV istället vilket en egen antenn skulle kunnat ge oss. Men det går inte ta genom det vanliga antenn-uttaget för där dikterar Com hem: Analogt, annars kostar det även för SVT:s kanaler. Å andra sidan så har de som verkligen vill betala för fler kanaler också bara en leverantör att välja på så det är inte bra för dem heller. Alla leverantörer, oavsett om det gäller TV eller värme (energi), anstränger sig mer om de vet att de kan väljas bort ifall de inte uppför sig.
 
Teracom sänder svt1, 2 (i hd och sd), tv4 tv6 och några till helt okrypterat i marknaden. Har man tur får man den signalen i väggen utöver kabelkanalerna (dvb-t dessutom) annars behöver man oftast bara en liten platt antenn som man sätter typ bakom tvn...
 
Det är väl fritt fram att sätta upp en egen antenn? :cool:
 
Inte nödvändigtvis Utomhus! Och vissa inomhusantenner är estetiskt motbjudande för vissa :) (låg waf alltså)
 
sunqan skrev:
...Och vissa inomhusantenner är estetiskt motbjudande för vissa ...
Och att över huvud taget betala för något är motbjudande för vissa andra ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.