Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har svårt att se att du skulle kunna få någontyp av kompensation från kommunen, finns säkerligen någon paragraf som skyddar dem I köpekontraktet.

På sin höjd kanske du kan få köpet att gå tillbaka. Surt läge oavsett
Nej, någon kompensation förväntar jag mig inte. Ja, det är lite därför jag avvaktar med att få bygglovet I handen. Så länge jag inte har det så har jag rätten att återkalla köpet av tomten. En av köparna av de 3 tomterna har redan gjort detta. Problemet är att det är lite av ett perfekt läge för oss så vill inte lämna tillbaka den heller.

Det allra bästa hade vart om man på något sätt kan kräva att få igång VA så fort som möjligt.
 
Claes Sörmland
Tyvärr så är kommunen som VA-huvudman skyddad av lagen om allmänna vattentjänster. 16 § ger dig rätten till anslutningen om verksamhetsområdet för VA har vunnit laga kraft. Men 17 § ger kommunen rätt att skjuta på utbyggnaden om vissa skäl föreligger:

Utdrag från lagtext om fastighetsägares rätt till allmänna vatten- och avloppsanläggningar enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr så är kommunen som VA-huvudman skyddad av lagen om allmänna vattentjänster. 16 § ger dig rätten till anslutningen om verksamhetsområdet för VA har vunnit laga kraft. Men 17 § ger kommunen rätt att skjuta på utbyggnaden om vissa skäl föreligger:

[bild]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr så är kommunen som VA-huvudman skyddad av lagen om allmänna vattentjänster. 16 § ger dig rätten till anslutningen om verksamhetsområdet för VA har vunnit laga kraft. Men 17 § ger kommunen rätt att skjuta på utbyggnaden om vissa skäl föreligger:

[bild]
Ja precis, därför startade jag egentligen tråden :) kan kommunen ge förhandsbesked som sen inte går igenom. T.ex genom att de inte gör färdigt VA. Då har kommunen gett ett förhandsbesked till en tomt som någon säljer och någon köper som sen inte går att bygga på.

Kan säga att säljarna av tomterna inte är speciellt glada på kommunen. De har redan tappat ca 400k pga att "andra" köpet inte blev lika mkt tryck på då någon redan hävt köpet. Nu riskerar de även att tappa 2 köpare till.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
Jag uppfattar att det är mer regel än undantag att VA blir försenat, om du köper en tomt där det inte redan är utbyggt. Det finns områden där byggen stoppats när grundarbeten med gjutning är klart. Där kommunen senarelade VA utbyggnaden 5 år.
Eftersom villkoret om VA anslutning inte kunde uppfyllas, skulle det inte gå att få slutbevis. Kommunen ifråga nekade dessutom att de skulle få göra enskilt avlopp tillfälligt. Va utbyggnad var ju planerad…
 
H hempularen skrev:
Jag uppfattar att det är mer regel än undantag att VA blir försenat, om du köper en tomt där det inte redan är utbyggt. Det finns områden där byggen stoppats när grundarbeten med gjutning är klart. Där kommunen senarelade VA utbyggnaden 5 år.
Eftersom villkoret om VA anslutning inte kunde uppfyllas, skulle det inte gå att få slutbevis. Kommunen ifråga nekade dessutom att de skulle få göra enskilt avlopp tillfälligt. Va utbyggnad var ju planerad…
Detta är anledningen till att jag inte vågat gå vidare med planerna. Känns som att man måste ha någon form av garanti från kommunen/VA att det ska vara färdigt inom ett visst datum för att man ska våga gå vidare. Alternativt att man får bygga eget om det inte är färdigt ett visst datum. Vill ju inte bygga ett hus för x antal miljoner som man sen inte kan använda.
 
D Danne10 skrev:
Ja precis, därför startade jag egentligen tråden :) kan kommunen ge förhandsbesked som sen inte går igenom. T.ex genom att de inte gör färdigt VA. Då har kommunen gett ett förhandsbesked till en tomt som någon säljer och någon köper som sen inte går att bygga på.

Kan säga att säljarna av tomterna inte är speciellt glada på kommunen. De har redan tappat ca 400k pga att "andra" köpet inte blev lika mkt tryck på då någon redan hävt köpet. Nu riskerar de även att tappa 2 köpare till.
I förhandsbesked tittar kommunen på om VA- frågan går att lösa på platsen, och det gör den, därför har förhandsbeskedet beviljats.
Det är inte så att fastighet inte går att bygga på. Det är tiden ni tappar, inte möjligheten att bygga (sett från kommunens sida). Även om VA inte är klart, finns det ingenting ni kan göra på fastighet under väntetiden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Danne10 skrev:
Detta är anledningen till att jag inte vågat gå vidare med planerna. Känns som att man måste ha någon form av garanti från kommunen/VA att det ska vara färdigt inom ett visst datum för att man ska våga gå vidare. Alternativt att man får bygga eget om det inte är färdigt ett visst datum. Vill ju inte bygga ett hus för x antal miljoner som man sen inte kan använda.
Det värsta som kan hända är en pumpbrunn. Så bygg huset på den plats och höjd ni vill ha det så löser skiten sig själv så att säga....
 
Dessutom kan jag garantera att ni inte kommer igång på 6månader så redan där har du lite tid att hämta när det gäller deras projektering.
Vi hade verkligen allt klart och kom igång nästan 6månader efter vi skickade in allt.
 
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Dessutom kan jag garantera att ni inte kommer igång på 6månader så redan där har du lite tid att hämta när det gäller deras projektering.
Vi hade verkligen allt klart och kom igång nästan 6månader efter vi skickade in allt.
Allt är redan färdigt för att köra igång. Tanken var platta i oktober och byggstart november.

Vet inte om jag tycker pump är speciellt bra lösning på ett nybyggt hus dock.
 
D Danne10 skrev:
Allt är redan färdigt för att köra igång. Tanken var platta i oktober och byggstart november.

Vet inte om jag tycker pump är speciellt bra lösning på ett nybyggt hus dock.
Många har pump. En lyx att bo i en nedförsbacke..jag förstår hur du tänker men hade definitivt övervägt alternativet för pump och det blir enda chansen.
 
Claes Sörmland
D Danne10 skrev:
Ja precis, därför startade jag egentligen tråden :) kan kommunen ge förhandsbesked som sen inte går igenom. T.ex genom att de inte gör färdigt VA. Då har kommunen gett ett förhandsbesked till en tomt som någon säljer och någon köper som sen inte går att bygga på.

Kan säga att säljarna av tomterna inte är speciellt glada på kommunen. De har redan tappat ca 400k pga att "andra" köpet inte blev lika mkt tryck på då någon redan hävt köpet. Nu riskerar de även att tappa 2 köpare till.
Ja det känns naturligtvis orättvist men förhandsbeskedet är ingen garanti att få startbesked, det är bara en prövning som avser lokaliseringen, det vill säga om marken är lämplig för den avsedda åtgärden. Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/forhandsbesked/
 
D Danne10 skrev:
Allt är redan färdigt för att köra igång. Tanken var platta i oktober och byggstart november.

Vet inte om jag tycker pump är speciellt bra lösning på ett nybyggt hus dock.
Du hade väl inte sökt bygglov än? Då är det minst 12-16v innan du kan sätta spaden i jorden. Från att lovet är beviljat måste det nu gå 4v innan de kan utfärda startbesked. Så i praktiken brukar det ta den tiden även om du har ett förhandsbesked.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hur långt har du till kommunalt VA från tomtgräns?

Ligger tomt lågt i förhållande till väg?

Ha ett trycksatt avlopp är ju ingen nackdel, är ju många som har det
 
I min kommun beviljar vi inte bygglov förrän VA är klart, för blir det försenat står man med ett hus som inte är lämpligt för boende. Men söka bygglov kan man ju alltid göra, så är du inne i systemet i tid.
 
P
Ställ huset på en hög grund typ pelare så klarar du framtida skyfall och kan vara säker på att allt fungerar bra även i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.