Hej,
Jag är i stort behov av hjälp :)
Jag köpte en taklampa som är ej dimbar och som använder 11st Led glödlampor (G4) 220v .

Lampan är för ljus och jag undrar om jag kan installera en dimbar smart switch? Behöver jag köpa dimbar glödlampor med?

Tack på förhand!
 
M Mitchel skrev:
Hej,
Jag är i stort behov av hjälp :)
Jag köpte en taklampa som är ej dimbar och som använder 11st Led glödlampor (G4) 220v .

Lampan är för ljus och jag undrar om jag kan installera en dimbar smart switch? Behöver jag köpa dimbar glödlampor med?

Tack på förhand!
svar ja
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
G4 drivs med 12 V. Där ska finnas någon transformator som driver ljuskällorna. Den måste vara dimningsbar.
 
E etompau skrev:
G4 drivs med 12 V. Där ska finnas någon transformator som driver ljuskällorna. Den måste vara dimningsbar.
Tack för svaret. ♥️

Lampan drivs med G4 220v . Jag tänker att installera en transformator så att det bli möjligt att använda g4 12v dimbar glödlampor
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
M Mitchel skrev:
Tack för svaret. ♥️

Lampan drivs med G4 220v . Jag tänker att installera en transformator så att det bli möjligt att använda g4 12v dimbar glödlampor
Ok, det låter lite märkligt. Är du säker på att det är G4 som matas direkt med 230 V?
Har du en länk till taklampan kanske?
 
MultiMan
@etompau Jag blev också förvånad och googlade. Verkar vara någon Kina-specifik LED-standard.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ok, det låter lite märkligt. Är du säker på att det är G4 som matas direkt med 230 V?

Här kommer länken:

Golden Snow Ball Chandeliers Dandelion Magic Bean Lights Light Fixtures for Living Room Dining Room Bedroom Hanging lamp
[länk]
 
MultiMan MultiMan skrev:
@etompau Jag blev också förvånad och googlade. Verkar vara någon Kina-specifik LED-standard.[/QUOTE

Ja,
Jag köpte online på en sidan som heter Aliexpress
 
MultiMan
Är den godkänd enligt svenska och europeiska säkerhetsstandarder? Finns ju många direkt livsfarliga elprylar från det stora landet i öst.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är den godkänd enligt svenska och europeiska säkerhetsstandarder? Finns ju många direkt livsfarliga elprylar från det stora landet i öst.
Den är CE certifierad
 
Har du en länk till lampan? G4 och 230 V går inte ihop.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du en länk till lampan? G4 och 230 V går inte ihop.
Här kommer länken:

Golden Snow Ball Chandeliers Dandelion Magic Bean Lights Light Fixtures for Living Room Dining Room Bedroom Hanging lamp
https://a.aliexpress.com/_mO5Z84P
 
Jag ser ingenting där i hastigheten om G4/230 V. Jag tror att det finns ett drivdon gömt i centrumgloben på lampan. Troligen är den inte dimbar. Men man kan alltid prova. T.ex plejd DIM sägs fungera även på icke dimbara lampor och drivdon, men det kan kosta i slant att prova och det kan sluta i moll...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tittar man i specifikationen på länken så står det "Dimmable NO"

Gällande ljuskällans sockel så står det G4 i texten, men tittar man längre ner på en bild står det G9..

Vilken sockel har ljuskällorna i kartongen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingenting där i hastigheten om G4/230 V. Jag tror att det finns ett drivdon gömt i centrumgloben på lampan. Troligen är den inte dimbar. Men man kan alltid prova. T.ex plejd DIM sägs fungera även på icke dimbara lampor och drivdon, men det kan kosta i slant att prova och det kan sluta i moll...
Jag har tidigare köpt 12v g4 led dimbar glödlampor och när jag tände taklampan efter installationen stängde den av plötsligt samt den säkerhet knappen. De glödlampor var svart och lyste inte . Så jag var tvungen att köpa nya som var 220v och nu funkar de men de är för ljus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.