P
Krille-72 Krille-72 skrev:
De flesta här på forumet skriver om En hantverkare som har varit dålig, dyr eller båda. Typ, Målaren och snickaren var kanon. Men rörmokaren var katastrof.
Sen finns det vissa människor som bara har haft dåliga hantverkare. Den kanske bästa historien finns i en färsk tråd. Ett nybygge. Allt gick fel. Hantverkarna var dåliga, dryga och okunniga. Tror det var något med besiktningen också. Men så läser man i samma inlägg. Det konstiga är att allt gick bra hos grannen vars hus dom också byggde. Grannarna är jättenöjda mm.

Ibland undrar man. När ska poletten trilla ner. Ts lyckas inte ens få in offerter trots att hantverkare tagit sig tiden att åka och titta på arbetet. Och den ända offert hen lyckats få in är på tok för dyr. Hantverkaren har mage att vilja han 200 kr / dag för bilen också trots 2 km resa.
Bortskämda är dom också. Vill inte ens måla Ts nybyggda villa...

Ts. Du har inte ens behagat dig att svara på inlägget när jag förklarar servicebilen i just ditt fall. #86
Det är ganska tydligt vart dina åsikter ligger och hur pass snedvridna dom är för kunden när du försvarar alla konstigheter som byggbranchen håller på med utan skrupler till och med att hantverkarens frånvaro på arbetsplatsen 3 av 8 timmar är för dig helt ok och du tycker att då ska det ändå faktureras 8 timmar till kund..även i andra trådar så är det ganska tydligt hur långt åt det hållet dina åsikter ligger så förstår att många inte ens bemödar sig svara på en del inlägg..
Det är nog i detta fall inte hos alla andra som "poletten behöver trilla ner" som du så fint uttryckte dig...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med kan jag klargöra att jag är en HAN! Och målaren är också en HAN. Så du kan sluta med dina PK-krystade uttryck för att beskriva en person. Använd gärna den, denne eller rentav han eller hon. Jag tror ingen tar illa vid sig för det.
Om det nu regnar så tar sig givetvis målaren (han eller hon) vidare med sin bil (kalla det servicebil eller vad du vill) till ett annat inomhusjobb där denne kan arbeta vidare. Kostnaden för detta tar målarens företag givetvis. Den kostnaden, likväl som kostnaderna för lokal, verktyg, skyddskläder m.m. bekostas genom de intäkter målaren har genom debiterad arbetstid och (inte att förglömma) de förtjänster denne har på materialet som levererats. Eller så åker målaren hem och skriver ut lite offerter som utlovats men som aldrig blivit gjorda. Går inte ekvationen ihop så är det något i affärsplanen som inte stämmer.
Man kan även ta i beaktande att den s.k. servicebilen ofta används till privata ändamål (den som förnekar det vill jag påstå ljuger). Vidare används den till resor ut till olika tilltänkta objekt som av olika skäl aldrig resulterar i affär. Det där är ju riskpengar som målaren själv borde stå för kan man tycka. Inte att de kunder som väl anlitar denne ska behöva betala för.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
De flesta här på forumet skriver om En hantverkare som har varit dålig, dyr eller båda. Typ, Målaren och snickaren var kanon. Men rörmokaren var katastrof.
Sen finns det vissa människor som bara har haft dåliga hantverkare. Den kanske bästa historien finns i en färsk tråd. Ett nybygge. Allt gick fel. Hantverkarna var dåliga, dryga och okunniga. Tror det var något med besiktningen också. Men så läser man i samma inlägg. Det konstiga är att allt gick bra hos grannen vars hus dom också byggde. Grannarna är jättenöjda mm.

Ibland undrar man. När ska poletten trilla ner. Ts lyckas inte ens få in offerter trots att hantverkare tagit sig tiden att åka och titta på arbetet. Och den ända offert hen lyckats få in är på tok för dyr. Hantverkaren har mage att vilja han 200 kr / dag för bilen också trots 2 km resa.
Bortskämda är dom också. Vill inte ens måla Ts nybyggda villa...

Ts. Du har inte ens behagat dig att svara på inlägget när jag förklarar servicebilen i just ditt fall. #86
Glöm ej nu att jobbet skulle ta cirka 22 dagar, etablering och avetablering kan vi avräknas två arbetsdagar till. Då ger det målarfirman ca 7-8 liter färg att applicera om dagen på objektet.

Den mesigaste färgsprutan för proffs kan applicera 1,5 liter färg i minuten.
http://www.anti-corrosion.com/produkter/farg/gxff.html

Så är objektet lättåtkomligt är tidsplanen helt fel.

Så jag anser att målarfirman inte kan påvisa att de målar effektivt och kommer fakturera för effektiv tid.

Högre timpeng för att man kan göra jobbet snabbare hade varit motiverat, det hade ände blivit billigare för slutkund.
 
P polaris78 skrev:
Det är ganska tydligt vart dina åsikter ligger och hur pass snedvridna dom är för kunden när du försvarar alla konstigheter som byggbranchen håller på med utan skrupler till och med att hantverkarens frånvaro på arbetsplatsen 3 av 8 timmar är för dig helt ok och du tycker att då ska det ändå faktureras 8 timmar till kund..även i andra trådar så är det ganska tydligt hur långt åt det hållet dina åsikter ligger så förstår att många inte ens bemödar sig svara på en del inlägg..
Det är nog i detta fall inte hos alla andra som "poletten behöver trilla ner" som du så fint uttryckte dig...
När man påstår något personligt får man gärna citera. Eller hänvisa eftersom du även ”skriver andra trådar”.

”utan skrupler till och med att hantverkarens frånvaro på arbetsplatsen 3 av 8 timmar är för dig helt ok och du tycker att då ska det ändå faktureras 8 timmar till kund..även i andra trådar”
:rofl::crysmile: Är det någon som skriver under min alias? Visserligen är jag full och dum ibland men det du påstår att jag har skrivit har jag aldrig skrivit.
varför skulle jag försvara hantverkare som är borta från arbetsplatsen 3 Tim?
Mina hantverkare får inte ens åka och handla en penna utan att meddela mig. Däremot kan jag pga kollektivavtal inte hindra dom att åka och äta lunch.
Just äta bör man annars dör man så jag skulle självfallet inte försökt hindra dom ändå.
 
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som du borde lära dig att avtala om fast pris istället. Verkar jobbigt att behöva störa sig så mycket när folk arbetar eller äter lunch. Skiter gör dom väl också dom jävlarna för att inte tala om vad dom skitar ner.

Visste du förresten att det finns något som heter kollektivavtal. Kolla gärna på ditt jobb om ni har något lunchrum, wc och t.o.m kanske ett vilorum.
Fast du är väl en sån där reko privatperson som redan kört ut en manskapsbod och en bajamaja innan hantverkaren anländer.

Vi jobbat en hel del med kontorsanpassningar. Vet du vad. En gång såg jag 2 anställda som lämnade sina rum och stod vid fikaautomaten och snackade skit. Helt otroligt provocerande. Det var dessutom en kommun så jag insåg helt plötsligt att det var mina skattepengar dom snackade bort. Nu har ju detta bara hänt en gång på 20 år så det går såklart inte att jämföra med dina upplevelser.

Tack å lov att sådana som dig finns så hantverkarna har något att prata om på lunch å fikarastena.
Jag har jobbat mycket parallellt med olika hantverkare under åren. Det har fungerat bra tycker i alla fall jag (det går förmodligen fortfarande historier i byggboden om mig) och jag har lärt mig mycket. Jag känner igen mig i det du beskriver, det är jävligt stressande att se en snubbe stå och ta en rökpaus när jag samtidigt betalar 600 kr i timmen. Då får man försöka rannsaka sig själv och fundera över hur de ser ut på de flesta arbetsplatser. Pauser i arbetet är fullt naturligt. Speciellt i ett hantverkaryrke skulle jag påstå. Antingen så får man ta en paus för att fundera ut ett problem eller så behöver paus från det ofta monotona och ganska trista jobbet.
Dessutom kommer jag allt som oftast på mig själv med att stå och hänga på spaden!

Med det sagt så tycker jag ändå att det finns väldigt stora problem i branschen.
 
L lukewalker skrev:
Glöm ej nu att jobbet skulle ta cirka 22 dagar, etablering och avetablering kan vi avräknas två arbetsdagar till. Då ger det målarfirman ca 7-8 liter färg att applicera om dagen på objektet.

Den mesigaste färgsprutan för proffs kan applicera 1,5 liter färg i minuten.
[länk]

Så är objektet lättåtkomligt är tidsplanen helt fel.

Så jag anser att målarfirman inte kan påvisa att de målar effektivt och kommer fakturera för effektiv tid.

Högre timpeng för att man kan göra jobbet snabbare hade varit motiverat, det hade ände blivit billigare för slutkund.
Jag har aldrig försökt värdera målarens offert om den är dyr eller billig. Vet ju inte ens hus Ts hus ser ut. Är ställning medräknad mm.
Det jag reagerade på var den dyra bilen för 200 kr/ dag.
Sen om man tror att jobbet skulle ta 22 dagar bara för att Servicebilen verkar vara räknad x 22 förstår jag inte. Hen har väl helt enkelt räknat med att det kommer bli en del dagar som inte blir hela dagar.
Hur denna målare har räknat har jag ingen aning om. Men billigare servicebil var det många år sen jag såg.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
När man påstår något personligt får man gärna citera. Eller hänvisa eftersom du även ”skriver andra trådar”.

”utan skrupler till och med att hantverkarens frånvaro på arbetsplatsen 3 av 8 timmar är för dig helt ok och du tycker att då ska det ändå faktureras 8 timmar till kund..även i andra trådar”
:rofl::crysmile: Är det någon som skriver under min alias? Visserligen är jag full och dum ibland men det du påstår att jag har skrivit har jag aldrig skrivit.
varför skulle jag försvara hantverkare som är borta från arbetsplatsen 3 Tim?
Mina hantverkare får inte ens åka och handla en penna utan att meddela mig. Däremot kan jag pga kollektivavtal inte hindra dom att åka och äta lunch.
Just äta bör man annars dör man så jag skulle självfallet inte försökt hindra dom ändå.


Hantverkare har absolut rätt till sina raster och göra vad tusan dom vill på sin rast men jag som kund vill ha 8 timmars arbete om man tänkt fakturera mig 8 timmar. Att deras fik och lunch ställe ligger på andra sidan stan är inte mitt problem.. Såvida man inte informerat mig om det vid offerten att jag förväntas betala för en massa tid som slarvas bort varje dag..

Problemet är att man om man konfronterar folk om detta så får man ofta nödlögner om att det ska hämtas nåt man glömt på firman eller bygghandeln för man försöker maskera denna åktid och göra den lovlig att fakturera kunden.
Hantverkarens rast börjar när han lämnar mitt hus och blir arbetstid igen när han kommit tillbaka..
Inte den tid han sitter på fiket på andra sidan stan.
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Hantverkare har absolut rätt till sina raster och göra vad tusan dom vill på sin rast men jag som kund vill ha 8 timmars arbete om man tänkt fakturera mig 8 timmar. Att deras fik och lunch ställe ligger på andra sidan stan är inte mitt problem.. Såvida man inte informerat mig om det vid offerten att jag förväntas betala för en massa tid som slarvas bort varje dag..

Problemet är att man om man konfronterar folk om detta så får man ofta nödlögner om att det ska hämtas nåt man glömt på firman eller bygghandeln för man försöker maskera denna åktid och göra den lovlig att fakturera kunden.
Hantverkarens rast börjar när han lämnar mitt hus och blir arbetstid igen när han kommit tillbaka..
Inte den tid han sitter på fiket på andra sidan stan.
Saknar fortfarande citat eller hänvisning till det du skrev om mig!
 
H hanson#16 skrev:
Jag har jobbat mycket parallellt med olika hantverkare under åren. Det har fungerat bra tycker i alla fall jag (det går förmodligen fortfarande historier i byggboden om mig) och jag har lärt mig mycket. Jag känner igen mig i det du beskriver, det är jävligt stressande att se en snubbe stå och ta en rökpaus när jag samtidigt betalar 600 kr i timmen. Då får man försöka rannsaka sig själv och fundera över hur de ser ut på de flesta arbetsplatser. Pauser i arbetet är fullt naturligt. Speciellt i ett hantverkaryrke skulle jag påstå. Antingen så får man ta en paus för att fundera ut ett problem eller så behöver paus från det ofta monotona och ganska trista jobbet.
Dessutom kommer jag allt som oftast på mig själv med att stå och hänga på spaden!

Med det sagt så tycker jag ändå att det finns väldigt stora problem i branschen.
Jag håller med dig fullständigt. Jag brottas med dessa frågor varje dag. Hur får jag mina anställda att prestera så bra och effektivt som möjligt. Samtidigt jobbar jag med människor och inte slavar. Även mina kunder är människor. Därför måste man vara en kameleont. Alla ska vara nöja. Kunderna, de anställda, alla ue och även besiktningsmän.

Vi har en del privata kunder men idag är det en ganska liten andel. Mot privatpersoner arbetar vi bara på fast pris. Annars tar vi inte jobbet. Så enkelt är det.
En av anledningarna är att jag har stor respekt för att någon som betalar för sina surt förvärvade pengar stör sig ifall någon hänger på en spade.

Med åren har jag dock lärt mig många saker. En av de viktigaste är att inte tittat på klockan. Istället fokuserar jag enbart på resultat. Vad ska just du hinna med idag? Tar jag och tittar på 2 av mina absolut bästa killar så jobbar dom helt olika. Den ena maler på i ett för mig ganska lågt tempo. Han säger knappt ett ljud utan bara maler på. Den andra är mer hetsig. Mellan 07-11 händer det mesta. Förstår knappt hur han hinner och orkar. Sitter oftast inte ner en sekund. Sen mellan 12-16 så slaknar tempot. Jobbar forfarande effektivt men tar tätare och längre pauser. Verkar som han sitter och laddar i pausen och sen ger han järnet igen innan domaren blåser i hans skalle för paus.

När dagen är slut har båda oftast presterat lika bra. En liiiten fördel oftast till hets Pelle som tar pauser.

Nu skrev jag 7-16 i exemplet. Men sanningen är att jag fullständigt skiter i tiden. Men jag förväntar mig det resultat som vi kommit överens om. Om det innebär att du kan gå hem kl 15 en dag och jobba till 16,30 nästa bryr jag mig inte om. Men har du inte klarat av det vi kommit överens om så vill jag ha en förklaring. Vissa sätter för höga mål. Då får man bromsa. Andra sätter för låga mål då får man öka på målet lite.
Men i mål ska vi. Varje gång med bästa tänkbara resultat.
Ibland förlorar vi. Men oftast vinner vi. Så länge vi vinner så överlever vi.

Men det är vi det. Andra jobbat på andra sätt.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag håller med dig fullständigt. Jag brottas med dessa frågor varje dag. Hur får jag mina anställda att prestera så bra och effektivt som möjligt. Samtidigt jobbar jag med människor och inte slavar. Även mina kunder är människor. Därför måste man vara en kameleont. Alla ska vara nöja. Kunderna, de anställda, alla ue och även besiktningsmän.

Vi har en del privata kunder men idag är det en ganska liten andel. Mot privatpersoner arbetar vi bara på fast pris. Annars tar vi inte jobbet. Så enkelt är det.
En av anledningarna är att jag har stor respekt för att någon som betalar för sina surt förvärvade pengar stör sig ifall någon hänger på en spade.

Med åren har jag dock lärt mig många saker. En av de viktigaste är att inte tittat på klockan. Istället fokuserar jag enbart på resultat. Vad ska just du hinna med idag? Tar jag och tittar på 2 av mina absolut bästa killar så jobbar dom helt olika. Den ena maler på i ett för mig ganska lågt tempo. Han säger knappt ett ljud utan bara maler på. Den andra är mer hetsig. Mellan 07-11 händer det mesta. Förstår knappt hur han hinner och orkar. Sitter oftast inte ner en sekund. Sen mellan 12-16 så slaknar tempot. Jobbar forfarande effektivt men tar tätare och längre pauser. Verkar som han sitter och laddar i pausen och sen ger han järnet igen innan domaren blåser i hans skalle för paus.

När dagen är slut har båda oftast presterat lika bra. En liiiten fördel oftast till hets Pelle som tar pauser.

Nu skrev jag 7-16 i exemplet. Men sanningen är att jag fullständigt skiter i tiden. Men jag förväntar mig det resultat som vi kommit överens om. Om det innebär att du kan gå hem kl 15 en dag och jobba till 16,30 nästa bryr jag mig inte om. Men har du inte klarat av det vi kommit överens om så vill jag ha en förklaring. Vissa sätter för höga mål. Då får man bromsa. Andra sätter för låga mål då får man öka på målet lite.
Men i mål ska vi. Varje gång med bästa tänkbara resultat.
Ibland förlorar vi. Men oftast vinner vi. Så länge vi vinner så överlever vi.

Men det är vi det. Andra jobbat på andra sätt.
Intressant inspel. Spännande att höra lite om andra sidan.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P
Självklart lär fakturerade timmar överenstämma med timmarna man faktiskt jobbar, ingen sund branch kan bortse från det och hur det ser ut för kunder när man ska betala för tid ingen vart på bygget. även den dagen nån jobbat bra och ligger lite före , för den gången man ligger efter inte stannar nån kvar och jobbar extra för att jobba ikapp det gratis när man strulat till det..
 
Rätt så ot kanske men..
Jag som är plåtslagare har ju "problemet" att en hel del tid är på att tillverka grejorna på verkstaden vilket kan resultera i att man kanske är hos kund 1-2 timmar, men har lagt kanske 20 timmar på jobbet..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Rätt så ot kanske men..
Jag som är plåtslagare har ju "problemet" att en hel del tid är på att tillverka grejorna på verkstaden vilket kan resultera i att man kanske är hos kund 1-2 timmar, men har lagt kanske 20 timmar på jobbet..
Hur gör du då när du ska förklara en faktura för privatare? Har du en webbkamera i verkstaden så kunderna kan hålla koll så du verkligen lagt ner den tid på deras grej som fakturan visar?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
P
Självklart lär man ju göra skillnad på när det finns saker som att plåtslagaren har mer timmar i sin plåtverkstad än på arbetsplatsen mot när det är jobb som utföres bara på arbetsplatsen. En del yrken har ju inte ens en lokal nånstans till annat än förråd och då blir ju mängden timmar som inte är utförda på bygget men som ändå ska betalas av kunden rätt få.
Sen är det väl tyvärr rätt vanligt att vissa hantverkare försöker ha en del timmar som inte utföres på bygget för det är praktiskt sätt att stjäla timmar till sluta tidigt eller gå till tandläkaren och andra fritids syselsättningar som på alla andra arbetsplatser räknas som obetald frånvaro... Och som till och med försvaras av vissa i tråden som att det är ok...

Skulle jag möta min hantverkare hos tandläkaren på tid som sen faktureras på mig så kommer jag inte att tycka att det är ok

Men allt bottnar ju i vad man kommer överens med den som ska betala om den accepterar att man tar betalt för timmar där man har svårt att påvisa vad man gjort.. att man är kass på att planera och hämtar saker på bygghandeln varje dag kl 9 och 12 som bara råkar sammafalla med frukost och lunch.. visst alla kan glömma nåt men nånstans går gränsen för hur flummig man får vara om det är rätt att kunden ska betala för att vissa flummar runt och slarvar bort hälften av tiden..
 
P polaris78 skrev:
Självklart lär man ju göra skillnad på när det finns saker som att plåtslagaren har mer timmar i sin plåtverkstad än på arbetsplatsen mot när det är jobb som utföres bara på arbetsplatsen. En del yrken har ju inte ens en lokal nånstans till annat än förråd och då blir ju mängden timmar som inte är utförda på bygget men som ändå ska betalas av kunden rätt få.
Sen är det väl tyvärr rätt vanligt att vissa hantverkare försöker ha en del timmar som inte utföres på bygget för det är praktiskt sätt att stjäla timmar till sluta tidigt eller gå till tandläkaren och andra fritids syselsättningar som på alla andra arbetsplatser räknas som obetald frånvaro... Och som till och med försvaras av vissa i tråden som att det är ok...

Skulle jag möta min hantverkare hos tandläkaren på tid som sen faktureras på mig så kommer jag inte att tycka att det är ok

Men allt bottnar ju i vad man kommer överens med den som ska betala om den accepterar att man tar betalt för timmar där man har svårt att påvisa vad man gjort.. att man är kass på att planera och hämtar saker på bygghandeln varje dag kl 9 och 12 som bara råkar sammafalla med frukost och lunch.. visst alla kan glömma nåt men nånstans går gränsen för hur flummig man får vara om det är rätt att kunden ska betala för att vissa flummar runt och slarvar bort hälften av tiden..
Det är inte helt ovanligt att ett företag har kollektivavtal. Då kan det vara så att hantverkaren börjar på firman kl 7 och slutar på firman kl 16. Tiden på arbetsplatsen beror då på hur långt det är till arbetsplatsen.
För mig är det en självklarhet att man ska informera en konsument om detta ifall man ska ingå ett avtal på löpande räkning och har för avsikt att ta betalt för tiden.
Har man nu inte informerat kunden och kunden klagar på timmarna och fallet hamnar hos tinget så ska konsumenten betala det som är skäligt. När hantverkaren lägger upp tids sedlarna och förklara sin syn på skäligheten är jag ganska övertygad om att tinget kommer anse att det är skäligt att ta betalt för arbetstiden till och från kund.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.