Hej
Jag har denna modell av fläkt inmonterad i mitt hus för vetilation från 1985.
Jag har tidigare tagit ut motorerna och lämnat in dom för lagerbyte, och sen återmonterat dom.
Nu påstår min granne att jag måste ha en behörig elektriker för att lossa kontakten för att ta ut motorn från fäste. Kan det stämma att jag måste anlita en elektriker för detta.
Kontaktstycket på motorn är ingen fastmontering då får jag väll ta ut den själv.
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Jörn Feltsen
Jag har denna modell av fläkt inmonterad i mitt hus för vetilation från 1985.
Jag har tidigare tagit ut motorerna och lämnat in dom för lagerbyte, och sen återmonterat dom.
Nu påstår min granne att jag måste ha en behörig elektriker för att lossa kontakten för att ta ut motorn från fäste. Kan det stämma att jag måste anlita en elektriker för detta.
Kontaktstycket på motorn är ingen fastmontering då får jag väll ta ut den själv.
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning
Jörn Feltsen
Lyssna inte på grannens svammel
Bästa svaret
Nej, du behöver inte vara elektriker för att byta en komponent i ett aggregat eller inne i en apparat. Däremot är installation av komplett aggregat behörighetskrävande.
Ellagen gör en distinktion mellan fast installation och apparat. Den fasta installationen i en byggnad får du i princip inte göra något med. En apparat avsedd att anslutas till den fasta installationen får du göra i princip vad du vill med så länge det är för eget bruk. Du får konstruera, bygga egna, och bygga om befintliga så länge du inte säljer dem. Fläkten på bilden är en apparat och du är fri att laga den.
Det beror på om aggregatet är fast anslutet eller inte.Fotografen skrev:
Mitt FTX-aggregat är anslutet med stickpropp och kräver således ingen elektriker alls för installationen så länge det finns ett lämpligt uttag att koppla in det i.
Klicka här för att svara