L LisaGr skrev:
Såhär låter det man får höja volymen högt så hörs det. En vaktmästare som var här tyckte det lät som någonting som har med värme att göra men dom lyckas inte lokalisera det. Är någon kunnig på ventilation här som kan veta vad problemet är?
lät som om det hade med värme att göra. En killgissning så god som någon. Vart är ljudet taget? Precis vid aggregatet? Låter mycket.
Du nämde dunkande ljud är det typ ett dunk per sekund eller tätare?
 
L LisaGr skrev:
Jag vet inte såna här grejer men såhär ser det ut i köket ovanför spisen och där står namnet på fläkten iallafall
Det där är FTX-system med korsströmsväxlare.

Det finns både tilluftsfilter och frånluftsfilter, dessa behöver rengöras/bytas minst en gång per år.

Det finns både "sommarkassett" och "vinterkassett", där vinterkasetten återvinner värmen i frånluften
 
I Installation skrev:
lät som om det hade med värme att göra. En killgissning så god som någon. Vart är ljudet taget? Precis vid aggregatet? Låter mycket.
Du nämde dunkande ljud är det typ ett dunk per sekund eller tätare?
Ja det låter mycket som ett dunk per sekund men även ibland ett ihållande ljud, sen andra gånger rytmiskt. Är det systemet som är boven här? Inspelningen är gjord i ett sovrum intill köket så ganska nära köksfläkten
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är FTX-system med korsströmsväxlare.

Det finns både tilluftsfilter och frånluftsfilter, dessa behöver rengöras/bytas minst en gång per år.

Det finns både "sommarkassett" och "vinterkassett", där vinterkasetten återvinner värmen i frånluften
Vad innebär kasetter och bör de bytas ut? Ska inte luften värmas upp för luften i lägenheten är iskall när köksfläkten är igång
 
Kasetten är den kvadratiska kuben som lutar 45⁰ på bilderna som är på själva aggregatet, kuben sitter innanför frontplåten/frontdörren.

Tilluften värms upp om vinterkasetten/värmeväxlaren är monterad, men om sommarkasetten är monterad så är det utan värmeväxlare.
 
  • Gilla
Roffe K
  • Laddar…
L LisaGr skrev:
Ja det låter mycket som ett dunk per sekund men även ibland ett ihållande ljud, sen andra gånger rytmiskt. Är det systemet som är boven här? Inspelningen är gjord i ett sovrum intill köket så ganska nära köksfläkten
I ett annat rum😳 dra åt he….systemet storknar ju. Det är systemljudet.

Men eftersom det blir kallt så känns det som att det kanske är värmeväxlingen som är tokig. Det kanske är bypass spjället som hängt sig.
Finns en massa saker som kan vara tokigt. Kan det vara att växlarn kläggat igen?

Men vi konstaterar att så där ska det inte låta.
Du som bor där ansvarar för filterbyten i systemet och rengöring av synliga delar i systemet. Resten ligger väl på fastighetsägaren. Låtet det så där i alla lägenheter?
 
Redigerat:
I Installation skrev:
I ett annat rum😳 dra åt he….systemet storknar ju. Det är systemljudet.

Men eftersom det blir kallt så känns det som att det kanske är värmeväxlingen som är tokig. Det kanske är bypass spjället som hängt sig.
Finns en massa saker som kan vara tokigt. Kan det vara att växlarn kläggat igen?

Men vi konstaterar att så där ska det inte låta.
Du som bor där ansvarar för filterbyten i systemet och rengöring av synliga delar i systemet. Resten ligger väl på fastighetsägaren. Låtet det så där i alla lägenheter?
Vad innebär det och vad ska jag säga till vvs när som kommer?
Sist vvs var här så sa han att många i huset klagat på ventilationen
 
L LisaGr skrev:
Vad innebär det och vad ska jag säga till vvs när som kommer?
Sist vvs var här så sa han att många i huset klagat på ventilationen
Du ber dem lösa problemet.
Det finns krav på att det inte skall låta mer än 35-40 dB(A) från installationer. Det är en fastighetsägarfråga
 
Inte så lätt de har varit här några gånger men dom kan inte lokalisera felet, borde inte vvs kunna utreda detta ?
 
L LisaGr skrev:
Inte så lätt de har varit här några gånger men dom kan inte lokalisera felet, borde inte vvs kunna utreda detta ?
Jo en VVS:are skall ha koll på detta. I synnerhet en som kan det första V i VVS
 
Jag har lyssnat på ljudfilen.
Dels hör jag ett väsande luftljud som är svårt att göra så mycket åt.
Men jag hör också ett lite mer lågfrekvent brummljud. Det tycker jag låter som ett lagerljud.
Då är kullagren i en eller båda fläktar slut och börjar väsnas.
 
  • Gilla
LisaGr
  • Laddar…
Om jag mäter med termometer vid ventilen i vardagsrummet så är det 12 grader när köksfläkten är på högsta effekt
 
  • Hand håller digital termometer som visar tid, inomhus- och utomhustemperatur med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Jag har lyssnat på ljudfilen.
Dels hör jag ett väsande luftljud som är svårt att göra så mycket åt.
Men jag hör också ett lite mer lågfrekvent brummljud. Det tycker jag låter som ett lagerljud.
Då är kullagren i en eller båda fläktar slut och börjar väsnas.
Menar du att kullagren kan behöva bytas i köksfläkten och den fläkten som sitter ute på husväggen?
 
L LisaGr skrev:
Om jag mäter med termometer vid ventilen i vardagsrummet så är det 12 grader när köksfläkten är på högsta effekt
12? Jo o man håller termometern upp o ner.
 
  • Haha
  • Gilla
eriksaaf och 6 till
  • Laddar…
L LisaGr skrev:
Om jag mäter med termometer vid ventilen i vardagsrummet så är det 12 grader när köksfläkten är på högsta effekt
Hand håller digital termometer som visar temperaturer i Celsius; inomhus- och utomhusvärden med datumfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du håller den rätt så visar den 21,2⁰C
 
  • Haha
  • Gilla
eriksaaf och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.