MrReijer skrev:
Jag varmröker mest, även om det imellanåt blir kallrökning.

Jag är dock av en heeeeeeeeeeelt annan åsikt gällande tider.

Varmrökning brukar få gå en 12 - 15 timmar, kallrökning en 25 - 40,
Såhär varmröker jag:

Denna gång skulle jag röka 29 kilo kött – För mycket för en liten saltlagsbytta – lagom för två!
Hällde upp 20 L vatten i varje bytta, blandade ut så att den färdiga lösningen skulle tillsättas 2.9% salthalt och 0,29% sockerhalt.
Så blandade i 34,5x0,029 = 1 kg salt. (varav 725g nitritsalt, 275g jodfritt salt) (34,5 = 20L vatten + 29/2 kilo kött)
och 34,5x0,0029 = 100g socker
i 20 L vatten
Upprepade för nästa bytta med: (saltet och sockret löses upp i kallt vatten.)
Jag ska prova ditt recept på laxbitarna som jag hittade i frysen. Inga bra fiskbitar direkt men de duger säkert till att testa detta. Dock i väldigt måttliga mängder. 1 liter vatten, 500 g lax, 43 gram salt (ingen nitrit) och 4 gram socker.

Nu har den legat i saltlagen sen igår kväll och ursprungsplanen var att fiskbitarna skulle få ligga till ikväll och sen röka under natten. Men jag tycker att fisken är rätt tunn och sladdrig så jag funderar på att starta en rökning nu under eftermiddagen. Får se om det blir kall eller varmrökning.
 
Det blev en 6-timmars varmrökning. MrReijer har en mycket bra saltformel. Laxen blev god! Jag rekommenderar alla att utgå från den formeln och sen anpassa salthalten uppåt eller neråt om man inte är nöjd. Men denna formel är så pass bra att jag tror många kommer att behålla den som den är.

Nästa gång ska jag öka röktiden ännu mer för det verkar som att MrReijer is the king inom rökning!
 
vilken temp körde du på?
6h låter väldigt mycket för en laxbit, jag brukar ligga på ca 100 grader och då tar det max 1h för att få upp tempen i fisken, den blir iof då mer som ugnslagad med röksmak än riktigt rökt.
Kan man få se en bild på biten eller har du käkat upp den redan :)
 
nino skrev:
vilken temp körde du på?
6h låter väldigt mycket för en laxbit, jag brukar ligga på ca 100 grader och då tar det max 1h för att få upp tempen i fisken, den blir iof då mer som ugnslagad med röksmak än riktigt rökt.
Kan man få se en bild på biten eller har du käkat upp den redan :)
Ja, visst är det länge? Och temperaturen var jättehög. I snitt runt 120 grader så fisken blev såklart för torr. Men inte så torr som jag skulle ha trott. Det var nog tur att det var en så pass fet fisk som lax. Den var faktiskt jättegod, jag lovar. Det blev ett helt annat djup på röken. Förut har jag bara rökt lax i max en timme, oftast kortare.

Jag vill så klart få ner temperaturen. Det är ett problem att man inte kan reglera värmen på ett bra sätt i en weberrök. Det blir väl till att försöka bygga en rök nån gång.

Denna gång hade jag bytt ut min rökspiral och använde istället en Borniak Rökgenerator (http://www.smartfritid.se/borniak-rokgenerator) som jag matade in röken i webern med. Använde äppelspån.

Inte så mycket fisk kvar att fota. Som du kan se så är det såna där styckefrysta laxbitar köpta från frysdisken
Rökt lax i bitar på ett mönstrat fat som visar den brunaktiga ytan och saftigheten efter rökning.
 
  • Styckefryst lax som rökts i hög temperatur på serveringstallrik med grönt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrReijer
  • Laddar…
nino skrev:
vilken temp körde du på?
6h låter väldigt mycket för en laxbit, jag brukar ligga på ca 100 grader och då tar det max 1h för att få upp tempen i fisken, den blir iof då mer som ugnslagad med röksmak än riktigt rökt.
Kan man få se en bild på biten eller har du käkat upp den redan :)

När jag röker fisk, då primärt fet fisk som sik, makrill och lax så försöker jag att sällan gå över 75 - 80 grader i omgivningstemperatur i röken, rökningen är inte en sprint till mål utan det är en resa som måste få sin tid, blir fisken "klar" temperaturmässigt så slår jag av på tempen ordentligt och ökar rökmängden vässentligt.

Något jag sedan har märkt är att jag i alla fall vill ha ett stort luftflöde förbi produkten för att denna skall ta åt sig röksmak, att bara stänga in röken i lådan får ett sämre resultat än om man ser till att den flödar förbi hela tiden.

Jag ser det gärna som en penna, håller man den still blir det inte så mycket avtryck lämnat, men om man rör den hela tiden så blir det vässentligt avtryck...
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Vickan jag brukar göra en snake i min weber 57 och lägga flis ovanpå briketterna, 2 i botten och 1 uppe brukar bli ca 10 grader på sommaren, kanske runt 100 i minusgrader.
Prova med en snake med bara 2 briketter och flis eller chunks på kolen
 
nino skrev:
Vickan jag brukar göra en snake i min weber 57 och lägga flis ovanpå briketterna, 2 i botten och 1 uppe brukar bli ca 10 grader på sommaren, kanske runt 100 i minusgrader.
Prova med en snake med bara 2 briketter och flis eller chunks på kolen
Oh, jag fattar inte. Jag vet vad du menar med en snake men hur gör du för att få 100 grader?

2 briketter för kallrökning, eller? Eller är det två briketter + 1 ovanpå som blir 100 grader på sommaren och 10 grader vid minusgrader?

Hur tänder du två enstaka briketter? Det tyckte jag var en utmaning. Det slutade med att jag tände en brasa i öppna spisen och la in enstaka briketter där. Annars lyckades jag inte tända så få briketter.
 
Nej 2 briketter blir typ 70-80 grader till varmrökning, jag brukar tända i skorstendtändaren och sen plocka därifrån, man kan starta med 4 kanske.
Man får prova sig fram lite och även trixa med ventilerna lite
 
nino skrev:
Nej 2 briketter blir typ 70-80 grader till varmrökning, jag brukar tända i skorstendtändaren och sen plocka därifrån, man kan starta med 4 kanske.
Man får prova sig fram lite och även trixa med ventilerna lite
2?? Då får jag nog vara glad att det bara blev runt 120 grader. Jag hade i en bottenfull skorstenständare. Det är säkert mer än 10 briketter. Det är inte mycket jag gör rätt verkar det som.
 
Alltså 2 briketter i snaken
Man lägger 2 briketter i bredd och sen ytterligare 2 brevid osv i en lång rad sen tänder man i ena ändan med 2 -4 st glödande briketter
 
Jag hade fel - jag trodde jag visste vad en snake var men det gjorde jag inte. Jag trodde det var en slinga av spån, inte briketter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.