Hade det varit en ”gabion”mur hade den i mina ögon sett riktigt bra ut! Frimurad på det sättet nja... Känns inte att den kan stå emot jordtrycket! Verka dessutom vara väldigt små stenar överlag om höjden är 50cm

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Botten ser bra ut, men inte över andra lagret. Helt enligt mitt eget tycke.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag tror den kommer hålla och det är inte helt ovanligt att mindre stenar används på detta sätt.
Däremot tycker jag inte den ser särskilt tilltalande ut och föredrar definitivt större stenar. Tycker de har gjort lite lätt för sig genom att använda så pass små stenar.

Ta ett snack med dom om du är missnöjd innan de hinner för långt om du ska lyfta den diskussionen.
Går ju inte riktigt att jämföra en sådan här mur mot en mur som går helt i kullersten.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
M marzet skrev:
Hej,

Undrar om det finns någon erfaren murare i forumet som skulle kunna kommentera den kallmurade stödmur som just nu håller på att byggas på vår tomt? Vi tycker att passningen av stenarna ser bristfällig ut, samt att väldigt mycket småsten verkar ha använts, särskilt högst upp. Vad säger ni, är detta fackmannamässigt utfört? Bifogar bilder.

Tack på förhand!
Jag hade en gammal mur hemma som jag försökte reparera. Tycker detta liknar mitt bygge dvs att de inte varit noga med valet av sten och slängt in lite små i springorna. För min del blev det okej för jag tog all sten jag kunde komma över. Men som ny mur hade i alla fall inte jag varit nöjd

D09
Förmodar att deras leverantör skickat mycket smått och istället för att avstå en stor del av leveransen och beställa mer så har de valt att använda det som de fick. Kan väl vara så att leverantören inte hade mer tillgängligt då de kanske behöver sortera ut direkt efter sprängning.

Tror inte krossverken har dessa storlekar normalt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Förmodar att deras leverantör skickat mycket smått och istället för att avstå en stor del av leveransen och beställa mer så har de valt att använda det som de fick. Kan väl vara så att leverantören inte hade mer tillgängligt då de kanske behöver sortera ut direkt efter sprängning.

Tror inte krossverken har dessa storlekar normalt.
Det konstiga är att de verkar ha hackat till mycket av småstenen själva, alltså utgått från större sten...

D09
M marzet skrev:
Det konstiga är att de verkar ha hackat till mycket av småstenen själva, alltså utgått från större sten...
Ser på bilden att det ligger större sten på plats. Har de hackat ur allt själva dvs ingen sortering från bergtäkt?

Isåfall borde de inte varit ”bakbundna” av leverantören.

UPPDATERING: Det visar sig efter lite vändor att ingen av grabbarna har gjort en mur av den här typen (natursten) tidigare. Företaget i fråga verkar alltså ha försökt göra en fuling och lämpat över uppgiften på sommarjobbarna. Vi kommer kräva att hela jobbet görs om, vilket projektledaren (som inte var närvarande när stora delar av jobbet gjordes) verkar acceptera. Han medger att muren inte ser bra ut, och det är nu uppenbart att den inte heller är stabil nog.

Tack alla som kommenterat! Jag återkommer när vi är klara. Är vi då fortfarande inte nöjda så ska jag också gladeligen dela namnet på firman. De ska dock få en (1) chans att rätta till det.

Två heta tips till de som funderar på liknande projekt:

1. Kolla innan att de som ska bygga muren har kunskap och erfarenhet. Inte bara firman, utan också personerna i fråga.

2. Pröjsa inte en spänn innan ni känner er helt övertygade om att det är proffs ni har att göra med.

Som tur var följde vi mitt andra råd, om än ej det första. Vi har även deras asdyra maskiner som gisslan inlåsta i garaget.

• Gilla
Erik Salhammar och 18 till
  • Laddar…
M marzet skrev:
Vi har även deras asdyra maskiner som gisslan inlåsta i garaget.
Fast detta känns mer som en "slippery slope" än en klok förhandlingstaktik. ;)

Ta det försiktigt vad gäller deras maskiner! Kan kännas bra att ha dessa som "pant" i ditt garage men detta är för dig inte så bra rent juridiskt. Detta är olovligt eller egenmäktigt förfarande.

P perolito skrev:
Ta det försiktigt vad gäller deras maskiner! Kan kännas bra att ha dessa som "pant" i ditt garage men detta är för dig inte så bra rent juridiskt. Detta är olovligt eller egenmäktigt förfarande.
Tack för tipset, men det var bara ett så kallat SKÄMT :) Maskinerna har de bett att få ställa där för att de inte ska bli stulna.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kan denna tjäna som exempel? Lite högre än er, men kan kanske ge inspiration?
Uppförd mellan 1899 och 1904 och står upp fortfarande.
Var tänkt att skydda oss mot de röda.
Myttingelinjen på Värmdö
Gammal försvarsmur i sten i skogsmiljö, Myttingelinjen på Värmdö, byggd i början av 1900-talet.

• Gilla
HomeBase88 och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd kallmur längs uppfart med röd stuga och grusväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte hade råd att anlita någon byggde jag min kallmur själv. Maken grävde dock grunden med grävmaskin. Jag tog hjälp av beskrivningar på nätet. Det var slitigt och tog tid men definitivt värt mödan.

• Gilla
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättevacker mur!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.