Googla nattutstrålning. Samma fenomen som gör att man får frost på bilrutorna - men slipper detta när den står i en carport.

Man lär sig så länge man lever ;)

Så nu blir tusenpoängsfrågan vart jag skall placera mina sensorer. På vinden borde man ju vilja veta fukthalt där det är risk för mögel, dvs den plats som är kallast och därmed är mest utsatt för kondens? Troligen kloss an mot råsponten?

Utomhus är ju frågan om man vill mäta temperaturen 2m upp över marken eller om man vill mäta betydligt närmare marken... skall man mäta i ett område som är skyddat för vind eller ej...

Får nog fundera ett varv extra vad det är jag vill få ut från mina mätningar så att jag placerar mina sensorer efter det.

Just nu verkar det vara en skillnad på 0.7 grader mellan temperaturen precis vid råsponten och 50cm nedanför i en papperslåda som står på isoleringen.

Om du har begränsat med sensorer så mät på värsta stället.

Utomhusreferens sätter du i skuggan, skyddad för det värsta.

Temperatur mäter du förslagsvis på samma höjd i alla rum på motsatt vägg som radiatorerna.

enmik skrev:
...För de som är intresserade så har jag nu låtit sensorerna ligga i en papplåda på vinden och temperaturerna ligger nära varandra...
Detta kan ju vara en orsak till eftersläpning och att den registrerade temperaturen fortsätter ned när utetempen redan har börjat stiga.

Lådan gör att tempen du mäter inte har nått ner till vindstempen än och därför ligger ur fas.

Jag har min vindstermometer sittande på högbenet till en takstol.
Utemätaren har jag högt under takutsprånget på norrsidan.

Nu har systemet varit uppe ett tag och jag tänkte dela med mig av lite nya grafer.

Har nu placerat en vattentät temperaturgivare på utsidan (nord-öst sidan) vilken visar lägre temperatur än den kombinerade temp/fukt givaren som sitter under plast-taket (som nu dessutom är täkt med snö, vilket borde isolera lite extra). Nu är det sällan kallare på vinden är utsidan, så det tidigare fenomenet som visat sig berodde delvis på att jag mätte temperatur på ej lämpliga platser.

Fuktigivaren använder sig av tempsensorn som sitter integrerad med fuktsensorn och använder därför ett för högt värde på temperaturen i sina beräkningar, någon som vågar gissa hur stor denna störning kan vara?

Vidare, är det någon som vågar gissa om det är stor eller liten störning på fuktsensorn utomhis nu när det är under ett relativt stort plasttak (2 öppna sidor)?

graph_humidity_1w (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

graph_temp_1w.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man utifrån graferna ovan se om det verkar sippra upp fukt till vinden inifrån (borde vara undertryck i huset pga av två pax fläktar som är på konstant)?

Vill på sikt använda kunskapen från dessa grafer för att förstå om jag vågar tilläggsisolera vinden över ett rum (ett rum i huset som är lite kallare än övriga och jag vill helst inte sätta in ett större element eller öka framledningstemperaturen i hela huset bara för detta rummet). Vad skall jag hålla utkik efter?

(OBS: I grafen står det Attic extra, denna sensor sitter som sagt på utsidan)

M
Om du vill veta om du har ett tillskott av fukt på vinden så är det lättaste att mäta ånghalten istället, dvs hur många gram vatten som finns per kbm luft. Detta är en faktor som inte påverkas av temperaturen som relativ luftfuktighet gör.

Ganska krånglig formel dock. Ser ut ngt sånt här "CDEF:ahute=288.68,1.098,UteTemp,100,/,+,LOG,8.02,*,EXP,*,1,461.4,UteTemp,273.15,+,*,/,UteHum,100,/,*,*,1000,*"

• Gilla
jävla_hus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.