Hej
Våra element kommer inte igång.
Behöver man kanske lufta elementen?
Ifall man ska lufta elementen. Måste man stänga av inkommande vatten?
Är det den ratten det står avstängd som man ska vrida på då.
Tacksam för hjälp.

• Rörsystem med ventil och tryckmätare i en byggnad, fokus på värmeelementanslutningar och potentiell ventil för att stänga av vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan även bero på gamla termostater och termostatventiler som kärvar men börja med att avlufta elementen och pannan och fyll upp trycket till ca 1 bar. Man behöver inte stänga av vattnet i huset för att lufta elementen.

Okej, då har jag bara en sådan liten nyckel som jag sätter i det lilla låset och tömmer på vatten?
Ska man låta det rinna tills det tar helt slut?
Dum fråga kanske?

• Nyckel använd för att tömma vatten från elementets ventil.
    Skapa konto
Ja det är viktigt med en nyckel som passar. Kan behövas en stor trasa eller gammal handduk om man inte lyckas fånga upp vattnet i en mugg eller liknande. Det hörs som ett "pys" om det finns luft och sedan när det börjar rinna stabilt stänger man luftningsventilen igen.

M Mariell H skrev:
Ska man låta det rinna tills det tar helt slut?
Låt det rinna så länge det verkar komma ut luft. När du får ett stabilt vattenflöde utan "luftpys" är du klar. Det är eventuell luft överst i elementet som du vill få bort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vattnet som kommer ut luktar skit men det är väll ok?

Ja det kan vara vatten blandat med smuts och magnetit etc.

Tack snälla!
Hoppas jag gör rätt här, rätt mkt vatten men pyser fortfarande.
Har tömt nästan 2 dricksglas

• Vatten läcker från en ventil på en vit radiator, samlas i en grå behållare.
    Skapa konto
Men kommer det en stabil vattenstråle eller är det en blandning av luft och vatten som "pulserar"? Man behöver också kolla på pannan då så att trycket inte sjunker lågt. Då får man fylla på i flera omgångar i pannan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Oj hur vet man det då?
Är så dålig på sådant här!

Finns ingen anledning att släppa ut vatten. När vattnet når upp till luftningsventilen har man full funktion på elementet. All luft får man ändå inte ur hur mycket man än spolar.

Vad ska jag göra då för att få igång alla element?

Lufta elementen och pannan och fyll upp trycket. Kontrollera att cirkulationspumen fungerar.

J Josth skrev:
Man behöver också kolla på pannan då så att trycket inte sjunker lågt. Då får man fylla på i flera omgångar i pannan.
M Mariell H skrev:
Oj hur vet man det då?
Man har koll på mätaren, se till att du har en bar och inte under en halv.
Påfyllning tror jag kan vara denna
Vattenledning med tryckmätare visar 1 bar, kopparrör och ventiler synliga i bakgrunden, med gul pil pekar på mätaren.
Skapa konto

Den är under en halv hur gör man för att fylla på?
Vrider på den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.