Vi bor i en tvåplansvilla från 2013 med vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna element på ovanvåningen. Vattnet värms av en Nibe F750 frånluftsvärmepump från byggåret. Vi flyttade in i huset för ett drygt år sedan så mycket i huset är ännu nytt för oss.

Senaste ca veckan har vi märkt att temperaturen skiljer mycket mellan våningarna. Samtidigt som vi har 20-21 grader där nere kan vi ha omkring 17 grader där uppe och att gå upp för trappan känns som att byta klimatzon. Alla element på ovanvåningen är kalla utom ett som är ljummet snarare än varmt.

Att lufta elementen har jag testat utan att det gjort någon skillnad. Det kom vatten direkt ur alla element och ingen luft. Dock kändes vattnet som kom ur elementen långt kallare än de ca 30 grader som värmepumpen säger att framledning- & returvattnet ska ligga kring (33,6 resp 30,6 grader anges just nu men varierar naturligt någon grad). Alla termostater står på max ska nämnas också så någonting verkar inte stå rätt till.

Har ni här på forumet några bra gissningar på vad för fel som kan leda till att elementen inte värmer? Jag lutar åt att ringa in en VVS:are för att felsöka i och med att jag uttömt mitt eget arsenal.

Lite ytterligare bakgrund som eventuellt är relevant är att vi för knappt två veckor sedan upptäckte att de trådlösa termostaterna vi har till golvvärmen på nedervåningen slutat fungera (batterisyra hade skadat kretskorten). Detta ledde till att det inte blev någon värme alls i golven. Enligt en VVS:are jag pratade med så fanns just dessa termostater inte att få tag på längre så hela reglersystemet skulle behöva bytas (termostater + centralenhet). I och med att termostaterna ändå alltid står på max så tog jag en billigare och enklare väg framåt och skruvade loss styrdonen från golvvärmeledningarna så att vi återigen fick värme i golven. Detta hände som sagt strax innan vi upptäckte att elementen var kalla och jag vet inte om det är relaterat. Till följd av detta blev alltså först hela huset kallt och sedan blev undervåningen varm igen medan övervåningen förblev kall.
 
En klassiker med GV och element. Har du en Pusch med en pump för golvvärmen och tar bort donen, så kommer GV att öppnas helt, med påföljd att cirkpumpen i VP inte orkar trycka på flödet så det kommer till elementen. Kolla in att pumpen i VP inte är tryckstyrd via datan, ska inte stå på auto. Är den inte tryckstyrd så se om det går att få högre fart på den, kan även hjälpa att ställa ner lite på farten på en pusch. GV stjäl flödet från elementen om det går för fort. Annars så ställs VP inför rätt temp på elementen med alla termostater helt öppna och justeras in på fördelarnas strypskruvar för rätt diff på in/ut ca 4 - 5 C, då böher du inte någon central för GV med don och termostater. Det ska då finnas en maxtermostat på GV, så dom inte får för hög temp i sig.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
P Papa42 skrev:
Vi bor i en tvåplansvilla från 2013 med vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna element på ovanvåningen. Vattnet värms av en Nibe F750 frånluftsvärmepump från byggåret. Vi flyttade in i huset för ett drygt år sedan så mycket i huset är ännu nytt för oss.

Senaste ca veckan har vi märkt att temperaturen skiljer mycket mellan våningarna. Samtidigt som vi har 20-21 grader där nere kan vi ha omkring 17 grader där uppe och att gå upp för trappan känns som att byta klimatzon. Alla element på ovanvåningen är kalla utom ett som är ljummet snarare än varmt.

Att lufta elementen har jag testat utan att det gjort någon skillnad. Det kom vatten direkt ur alla element och ingen luft. Dock kändes vattnet som kom ur elementen långt kallare än de ca 30 grader som värmepumpen säger att framledning- & returvattnet ska ligga kring (33,6 resp 30,6 grader anges just nu men varierar naturligt någon grad). Alla termostater står på max ska nämnas också så någonting verkar inte stå rätt till.

Har ni här på forumet några bra gissningar på vad för fel som kan leda till att elementen inte värmer? Jag lutar åt att ringa in en VVS:are för att felsöka i och med att jag uttömt mitt eget arsenal.

Lite ytterligare bakgrund som eventuellt är relevant är att vi för knappt två veckor sedan upptäckte att de trådlösa termostaterna vi har till golvvärmen på nedervåningen slutat fungera (batterisyra hade skadat kretskorten). Detta ledde till att det inte blev någon värme alls i golven. Enligt en VVS:are jag pratade med så fanns just dessa termostater inte att få tag på längre så hela reglersystemet skulle behöva bytas (termostater + centralenhet). I och med att termostaterna ändå alltid står på max så tog jag en billigare och enklare väg framåt och skruvade loss styrdonen från golvvärmeledningarna så att vi återigen fick värme i golven. Detta hände som sagt strax innan vi upptäckte att elementen var kalla och jag vet inte om det är relaterat. Till följd av detta blev alltså först hela huset kallt och sedan blev undervåningen varm igen medan övervåningen förblev kall.
Men vad har du för framledning och retur när kompressorn går och vad har du för utomhustemeperatur?30grader på framledningen är nog lite lågt om nu inte komressorn gick.
 
J jonaserik skrev:
En klassiker med GV och element. Har du en Pusch med en pump för golvvärmen och tar bort donen, så kommer GV att öppnas helt, med påföljd att cirkpumpen i VP inte orkar trycka på flödet så det kommer till elementen. Kolla in att pumpen i VP inte är tryckstyrd via datan, ska inte stå på auto. Är den inte tryckstyrd så se om det går att få högre fart på den, kan även hjälpa att ställa ner lite på farten på en pusch. GV stjäl flödet från elementen om det går för fort. Annars så ställs VP inför rätt temp på elementen med alla termostater helt öppna och justeras in på fördelarnas strypskruvar för rätt diff på in/ut ca 4 - 5 C, då böher du inte någon central för GV med don och termostater. Det ska då finnas en maxtermostat på GV, så dom inte får för hög temp i sig.
Ajdå, då låter det tyvärr som att jag själv vållat detta problem...

Ska undersöka ifall värmepumpen är tryckstyrd ikväll samt om jag kan strypa flödet till golvvärmen med strypskruvana.

"Pusch" är jag inte bekant med när det kommer till värmepumpar, vad menas med det?
 
V växelventil skrev:
Men vad har du för framledning och retur när kompressorn går och vad har du för utomhustemeperatur?30grader på framledningen är nog lite lågt om nu inte komressorn gick.
Utetemperaturen var omkring 1-4 grader men jag kollade inte ifall kompressorn gick när jag läste av värmepumpen.

Menar du att det skulle kunna vara fel på värmepumpen? Vi har nyligen haft en tekniker här och tittat på den i annat syfte och jag hade själv inte gissat att felet skulle vara där i och med att den lyckas värma golven.
 
P Papa42 skrev:
Utetemperaturen var omkring 1-4 grader men jag kollade inte ifall kompressorn gick när jag läste av värmepumpen.

Menar du att det skulle kunna vara fel på värmepumpen? Vi har nyligen haft en tekniker här och tittat på den i annat syfte och jag hade själv inte gissat att felet skulle vara där i och med att den lyckas värma golven.
Fel behöver det inte vara om kompresson stod still när du lästa av temeperaturena så lättare att förstå när kompressorn går och vilken utetemperatur du har vid tillfället.Lättare om du visar med bild på dina inställningar.
 
J jonaserik skrev:
En klassiker med GV och element. Har du en Pusch med en pump för golvvärmen och tar bort donen, så kommer GV att öppnas helt, med påföljd att cirkpumpen i VP inte orkar trycka på flödet så det kommer till elementen. Kolla in att pumpen i VP inte är tryckstyrd via datan, ska inte stå på auto. Är den inte tryckstyrd så se om det går att få högre fart på den, kan även hjälpa att ställa ner lite på farten på en pusch. GV stjäl flödet från elementen om det går för fort. Annars så ställs VP inför rätt temp på elementen med alla termostater helt öppna och justeras in på fördelarnas strypskruvar för rätt diff på in/ut ca 4 - 5 C, då böher du inte någon central för GV med don och termostater. Det ska då finnas en maxtermostat på GV, så dom inte får för hög temp i sig.
Jag lyckas inte hitta om pumpen är tryckstyrd via menyerna i värmepumpen, men jag hittade däremot att pumpen ska vara en Grundfos Alpha 15-60ES
Närbild på en värmepumps skärm som visar servicemenyn med bland annat kompressor, inkopplad effekt, och Grundfos Alpha 15-60ES pumpinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det de två röda ventilerna till höger i bilden nedan som är strypventiler? Så den nedre för golvvärmen borde då stängas aningen?
Värmepumpsrör med sex röda vred för flödeskontroll, blå ventilhattar och en tryckmätare på Uponor-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha känt på de sex rören övre rören i bilden ovan, som går till elementen på ovanvåningen, så märkte jag att rören var varma så varmvatten verkar komma så långt i alla fall. Vidare märker jag att det bara är sex rör här men vi har åtta element, så några borde vara på samma slinga.

V växelventil skrev:
Fel behöver det inte vara om kompresson stod still när du lästa av temeperaturena så lättare att förstå när kompressorn går och vilken utetemperatur du har vid tillfället.Lättare om du visar med bild på dina inställningar.
Här är bilder tagna från värmepumpen på framledningstemperatur mm. Precis när jag tog bilderna så började värmepumpen att avfrosta.
Digital display på värmepump som visar olika temperaturer och systeminformation, såsom framledningstemp och rumstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display från en värmepump som visar kompressorfrekvens och serviceinformation. Aktuell kompressorfrekvens är 0 Hz; tillåten frekvens 88 Hz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK en pumpen kan ställas i lite olika lägen ´tryckstyrd eller konstanttryck. Här finns en manual som talar om hur man gör. Kontant är 1 - 3 staplar och 3 är högst. Visas på höger sida om pilknappen. Till vänster är det tryckstyrt. Du ska med konstantfart på pumpen antingen ta bort en termostat på ett element eller lyfta av ett ställdon på GV, lämpligt med et som är för dusch/toa. stänger alla termostater så kommer pumpen kanske gå mot stopp och det klarar den inte, utan går sänder.

file:///C:/Users/46703/Downloads/Grundfosliterature-5261437.pdf
 
P Papa42 skrev:
Är det de två röda ventilerna till höger i bilden nedan som är strypventiler? Så den nedre för golvvärmen borde då stängas aningen?
[bild]
Efter att ha känt på de sex rören övre rören i bilden ovan, som går till elementen på ovanvåningen, så märkte jag att rören var varma så varmvatten verkar komma så långt i alla fall. Vidare märker jag att det bara är sex rör här men vi har åtta element, så några borde vara på samma slinga.
Det två röda kulventilerna till höger är rena avstängningsventiler, ingen flödesreglering på dessa.

Bägge fördelarna är för golvvärmen, övre framledningsfördelaren, nedre returfördelaren.
På den övre är de röda rattarna för injustering av golvvärmeslingornas flöden.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Nu måste vi backa lite, du säger 6 utgående som går till elementen på övervåningen, dom går till din golvvärme. Sen på höger sida uppe, så är det 2 anslutningar för avstängningsventilen, är det lika nertill. Det verkar som att det är kopplat, så uppe får sitt via lådan från GV. Ett foto så alla rör kommer med är bra.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Aha, jag verkar ha varit lite väl snabb med att anta att jag visste något... Tur jag slapp lära mig den hårda vägen :)
Jag verkar också ha varit lite snabb med att anta att alla termostater till golvvärmen var trasiga och lyckades faktiskt hitta en som inte ätits upp av batterisyra. Igår har jag därför skruvat tillbaka styrdonen och kopplat alla sex kanaler till den enda fungerande termostaten. Detta verkar ha fungerat och övervåningen har blivit något varmare. Det är dock fortfarande en temperaturskillnad mellan våningarna och några av elementen är kallare än vad jag skulle önska.

Problemet tidigare var att allt flöde gick till golvvärmen och elementen därför blev kalla. Kan jag då enligt samma logik reglera ned golvvärmen med termostaten för att på så sätt få ut mer värme i elementen på ovanvåningen?

J jonaserik skrev:
Nu måste vi backa lite, du säger 6 utgående som går till elementen på övervåningen, dom går till din golvvärme. Sen på höger sida uppe, så är det 2 anslutningar för avstängningsventilen, är det lika nertill. Det verkar som att det är kopplat, så uppe får sitt via lådan från GV. Ett foto så alla rör kommer med är bra.
Vi har en platsmonterat bänk som blockerar möjligheten att ta ett enda foto som fångar alla rör, men här kommer två på de delar som inte syntes tidigare. Nedan är avstängningsventilerna sett ovanifrån samt kanten på bänken som står framför.
Avstängningsventiler för golvvärme, sett ovanifrån, med rörkopplingar och en bänk som delvis skymmer bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan är taget under bänken med fördelare för golvvärme till vänster och nedre avstängningsventil synlig.
Avstängningsventiler och rörkopplingar under en bänk, med fördelare för golvvärme och ett termostatmärke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dina radiatorer kommer att vara ganska svala, detta eftersom de är kopplade på samma slinga som golvvärmen.

Det är alltså samma temperatur på golvvärmen som på radiatorerna.

Normalt kopplar man inte så, däremot gör vissa hustillverkare det.
Nackdelen med det är att radiatorerna måste vara större.

Hur är returventilerna på radiatorslingorna ställda/injusterade?
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Jag förstår, då blir det samma framledningstemperatur men mindre area att verka över. Men med en framledningstemperatur på 33-34 grader borde jag väl då kunna vänta att radiatorerna kommer upp i ungefär denna temperatur? Förutsatt att vatten faktiskt flödar genom dem.

Här är ventiler från en av radiatorerna. Används returventilerna för att justera värmen? Har aldrig gjort det förut.
Ventiler och rör vid radiator, med kopplingar märkte "MMA" och "REA", monterade nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventiler på en radiator, används för att justera vattenflödet och därmed temperaturen. Vänster ventil kopplad till termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Papa42 skrev:
"Pusch" är jag inte bekant med när det kommer till värmepumpar, vad menas med det?
Pusch är en golvvärmeshunt från Uponor,
En Uponor golvvärmeshunt med fördelare, använd för att koppla golvvärme och radiatorer till panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sådan borde ha suttit mellan radiatorkretsen och golvvärmefödelarna.


Det borde varit något likt följande:
Bild av en Uponor golvvärmeshunt med färgade ringar för att visa framledning och retur från pannan (röd), golvvärmeshunt och fördelare (blå) samt radiatorfördelare (grön).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda ringar = framledning & retur från pannan.
Blå ring = golvvärmeshunt+fördelare till golvvärmeslingorna.
Grön ring = fördelare till radiatorerna
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.