M Bergknallen 6 skrev:
Hej,
Sträckan är ca 50m och tomten är 1760kvm.

skickar med några bilder tagna, från ungefär samma håll, under processen.
Tack, fint hus! Något likande jag är intresserad av att bygga, men souterräng.

Följer

Nu vet jag ju inte hur "stadsnära" ditt krav är. Men för 4 milj. skulle jag nog vilja ha en planare tomt. Om det nu inte är så att det är en tomt med vidunderlig utsikt eller liknande speciellt.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet jag ju inte hur "stadsnära" ditt krav är. Men för 4 milj. skulle jag nog vilja ha en planare tomt. Om det nu inte är så att det är en tomt med vidunderlig utsikt eller liknande speciellt.
Jag förstår och håller med, tyvärr har vi noterat att tomtpriserna har stuckit iväg de senaste åren (i snabbare takt än villapriserna enligt min uppfattning då utbudet är mkt begränsat), så för ca 4msek hittar vi inte drömtomten när det gäller både läge och övriga kvaliteter. Kravet är väl i princip att den ska ligga norr om stan och att vi ska kunna ta oss kollektivt till Stockholms alla centrala stadsdelar på under timmen, vi pratar alltså om typ Sollentuna, Täby och liknande.

Den aktuella tomten har faktiskt ganska fin utsikt då den ligger ca 15-20m upp på en kulle. Särskilt ”vidunderlig” skulle jag nog inte säga att utsikten är dock :D

M -MH- skrev:
Jag förstår ju att det är billigare att bygga grund på en plan tomt, men varför envisas så många med att plana ut för en gräsmatta som inte alls följer terrängen?

Som i den här bilden
[länk]
Jag kan helt klart tänka mig att ha tomten på fler nivåer än på den grova skissen, men samtidigt vill jag ha en någorlunda barnvänlig tomt med plats för lite spring, bollek och kanske en studsmatta. Som tomten är nu är det inte utan mycket möda man som vuxen kan gå/”klättra” från den övre till den nedre delen av tomten. Dvs inte lämpligt för någon typ av lek.

• Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare är nog det enda lämpliga alternativet att bygga ett suterränghus, dock är tomten ganska smal så huset skulle behöva vara vänt med kortsidorna mot uppfarten respektive mot slänten. Jag tror att det är en ganska ovanlig kombination med suterränghus där kortsidan är mot slänten. Någon som kan tipsa om bilder eller planlösningar på sådana hus och hur man löser ljusinsläppet på nedervåningen?

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Som tomten är nu är det inte utan mycket möda man som vuxen kan gå/”klättra” från den övre till den nedre delen av tomten. Dvs inte lämpligt för någon typ av lek.
Det är ju perfekt för lek! En liten del av min tomt är plan gräsmatta, det var inte där barnen lekte om jag säger så. Med lite "berg" att klättra i blir det ju perfekt att åka kana på vintern.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det är ju perfekt för lek! En liten del av min tomt är plan gräsmatta, det var inte där barnen lekte om jag säger så. Med lite "berg" att klättra i blir det ju perfekt att åka kana på vintern.
Jag har själv två barn och har fritidshus i skärgården, så jag är van med lek på klippor. Jag förstår charmen med det, men jag kommer inte enbart vilja ha berg och brant sluttning på tomten.

Upplever att tomter är nästan 1m billigare än motsvarande med hus. Det är många som inte kan ha två boenden och många får inte byggkreditiv till ett projekt.

Går rimliga hus i området för 8 bör man kunna bygga något liknande för 7-7,5.

Håller er budget med tomt för 4 och hus för 3-3,5?

R Robert-san01 skrev:
Upplever att tomter är nästan 1m billigare än motsvarande med hus. Det är många som inte kan ha två boenden och många får inte byggkreditiv till ett projekt.

Går rimliga hus i området för 8 bör man kunna bygga något liknande för 7-7,5.

Håller er budget med tomt för 4 och hus för 3-3,5?
Det var i denna frågeställning allt började, för att förstå om vi har råd att bygga eget hus så måste vi få en bättre uppfattning om alla kostnader utöver tomt och själva huset. Baserat på tidigare inlägg i tråden tror jag totalbudgeten kommer landa på ca 9,5-10msek (4msek för tomt, ca 1msek för markarbeten och grundläggning, 3,5-4msek för huset och 0,5-1 msek för övrigt). Hus i området går för 8msek och uppåt, dock osäker på vad marknadsvärdet skulle bli för ”vårt hus”, men troligtvis 10-12msek.

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det var i denna frågeställning allt började, för att förstå om vi har råd att bygga eget hus så måste vi få en bättre uppfattning om alla kostnader utöver tomt och själva huset. Baserat på tidigare inlägg i tråden tror jag totalbudgeten kommer landa på ca 9,5-10msek (4msek för tomt, ca 1msek för markarbeten och grundläggning, 3,5-4msek för huset och 0,5-1 msek för övrigt). Hus i området går för 8msek och uppåt, dock osäker på vad marknadsvärdet skulle bli för ”vårt hus”, men troligtvis 10-12msek.
Har ni kollat med banken vad kan acceptera för slutbelåning?

Kan också vara en idé att kolla med dem som bygger lite "finare" katalkoghus vad en totalentreprenad för ett hus ni skulle kunna tänka er storleks och nivå mässigt kan tänkas kosta att bygga. Jag kollade lite så när vi skulle bygga så jag fick en hum om hur det skulle kunna se ut. Bra riktmärke skulle jag säga är offerterna +10% för huset, +300 för trädgård och +600 för ev dubbel-varmgarage.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Okej, har skissat lite mer bara för att få en bättre förståelse för om det överhuvudtaget är rimligt att bebygga denna tomt.

Baserat på (bristfälliga) tomtkartor har jag skissat upp en tomtkarta med ett möjligt hus och garage/carport inritat (gult). Eftersom tomten är smal och sluttande har jag placerat huset så så nära infarten som möjligt och utnyttjat tomtens koniska form för att maximera ytan på huset. OBS! detta är bara ett exempel.

Skiss av tomt med mått och potentiell placering av hus och garage i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baserat på tillgängliga höjdkurvor har jag även gjort en genomskärning/fasadritning för att förstå hur högt huset skulle placeras och vad som skulle behöva göras med tomten. Svart streckad linje visar tomtens marknivå idag, röd streckad linje är efter tilltänkt markarbete.
Skiss av tomtsektion med hus placerat på sluttning, marknivå före och efter markarbete angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sammanfattningsvis kan man säga att det kommer bli mycket sprängning och mycket utfyllning för att få till detta... vilket inte kommer bli gratis!

Några tankar/idéer?

Nej, vi får leta vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.