Förutsättningar är en putsad grundmur från 1800-talet i varierande höjd runt huset mellan 40-150 cm. Lite svårt att se uppbyggnaden, men troligtvis har den alltid varit putsad, oklart med vad men säkerligen lagad under årens lopp med mer moderna cement-baserade putssorter. Den har också helt klart målats med diverse mer eller mindre moderna färtyper som har haft svårt att hålla kulören över tid, så vår tanke är att ta all puts och börja om från början.

Vi tänker att det bästa vore en ren kalkputs, inte minst för att det då är lättare att få ett naturligt "levande" slutresultat med pigmenterad kalkfärg och som förhoppningsvis åldras bättre än det som sitter idag. Lokala murare vi talat med säger ungefär att kalkputs inte fungerar på en grund med markkontakt på grund av fukt och vill hellre använda något modernt KC-bruk.

Någon som kan bidra med tankar runt kalkputs och som möjligen kan tipsa om någon duktig murare, kunnig på gamla byggnader/metoder och som skulle kunna användas för konsultation? Vi finns i Östergötland men är villiga att ersätta någon som kan resa hit och hjälpa till så tips på kunniga personer även lite längre bort kan vara av intresse.

Om du använder hydraulisk kalkputs så ska det fungera på grund. Luftkalkbruk däremot fungerar inte på grund av den fuktbelastning som alltid finns vid en grund! Luftkalkbruket har också svårt att fästa på natursten.

Jag har själv använt Saint-Astiers kalkbruk när jag lagat grunden, men när jag nu letar efter den exakta beteckningen så ser jag att det finns olika styrkor. Jag tror det var NHL5 jag använde, men det bästa är att rådgöra med försäljaren vilket som passar bäst på din grund. Målarkalk har den i sitt sortiment.

Om du inte får tag i en lämplig murare, så torde detta vara ett ganska enkelt projekt att göra själv om du tar råd av Målarkalk, använder passande puts och rätt arbetsgång. En grundmur har inte några jätteytor!

Redigerat:
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
N
Man kan väl ha luftkalkbruk på muren och sen göra en sockel som man brukar.
Sockeln brukar ju bestå av A eller B bruk, alltså inte KC bruk(eller kc brukar det heta med C bruk)
Man kan göra sockeln med NHL5 om man vill, kalkbaserad enbart.
Men ser ingen riktig vinning, blir mycket dyrare, men troligtvis längre livslängd.
Har ni bilat borta all puts på muren?
Vad är det bakom och hur stora håligheter är det?

• Gilla
krillek
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Sockeln brukar ju bestå av A eller B bruk, alltså inte KC bruk(eller kc brukar det heta med C bruk)
Men ser ingen riktig vinning, blir mycket dyrare, men troligtvis längre livslängd.
Vill man kunna måla grunden med kalkfärg så är det en fördel att ha putsat med kalkputs, så fäster det bättre.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om du använder hydraulisk kalkputs så ska det fungera på grund. Luftkalkbruk däremot fungerar inte på grund av den fuktbelastning som alltid finns vid en grund! Luftkalkbruket har också svårt att fästa på natursten.

Jag har själv använt Saint-Astiers kalkbruk när jag lagat grunden, men när jag nu letar efter den exakta beteckningen så ser jag att det finns olika styrkor. Jag tror det var NHL5 jag använde, men det bästa är att rådgöra med försäljaren vilket som passar bäst på din grund. Målarkalk har den i sitt sortiment.

Om du inte får tag i en lämplig murare, så torde detta vara ett ganska enkelt projekt att göra själv om du tar råd av Målarkalk, använder passande puts och rätt arbetsgång. En grundmur har inte några jätteytor!
Bra tips, tack! Tror inte jag ger mig på det själv. Handlar om ca 70 lpm grundmur X kanske i snitt 0,8-1 m så det bir mer än jag mäktar med. Finns en del andra projekt att pyssla med som vanligt!

N neo11 skrev:
Nej, all puts är kvar än så länge. Tror hela muren består av större stenblock med mer eller mindre glipor - så ser det i alla fall ut om man tittar på insidan i krypgrunden. Har inga planer på att göra en ny sockel utan bara ta bort det gamla, fylla igen springor och lägga på en ny puts, men skulle som sagt helst vilja att en duktig murare som "kan" 200 år gamla grunder gör en bedömning.

krillek krillek skrev:
Nej, all puts är kvar än så länge. Tror hela muren består av större stenblock med mer eller mindre glipor - så ser det i alla fall ut om man tittar på insidan i krypgrunden. Har inga planer på att göra en ny sockel utan bara ta bort det gamla, fylla igen springor och lägga på en ny puts, men skulle som sagt helst vilja att en duktig murare som "kan" 200 år gamla grunder gör en bedömning.
Det är svårt att föreställa sig utan bild, men om det är en naturstensgrund så kanske det snyggaste vore att ta bort all puts och bara foga och putsa igen eventuella glipor? I så fall är cementfritt bruk absolut att föredra eftersom det blir vitare fogar. Är det större glipor så trycker man in mindre stenar i samband med att man trycker in bruk.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Microkatten
Som @Sommartorparn sa. Målarkalk hjälper gärna till att rekommendera något lämpligt kalkbruk.

Vi har t.ex. använt hydrauliskt kalkbruk i grund - tror det t.o.m. var ganska svagt, typ NHL 3,5. Det har hållt i åtta år. Vi har även putsat grundsockel av natursten med hydrauliskt kalk, men det har bara stått två år än så länge.

edit: hittar du inte någon lämplig murare bland Östergötlands byggnadsvårdsföretag?

Redigerat:
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
En bild på grundmuren säger såklart inte så mycket om uppbyggnaden eftersom den är putsad men gissningsvis kan den se ut ungefär som på en av ekonomibyggnaderna. Osäkert om naturstenarna är tillräckligt !"fina" för att bara hantera fogarna, men det får man såklart bedöma när putsen är borta.

Jag ska ta ett snack med målarkalk och höra vad de säger. min murare är duktig (han har bland annat satt upp ett par kakelugnar åt mig med gott resultat, så det handlar nog mest om att han är lite ovan vid kalkbruk.

Tyvärr dåligt med lokala murare bland Östergötlands byggnadsvårdsföretag men ska ringa den enda som var med så får vi se vad vederbörande tycker/tänker.

Putsad grundmur vid trähus med synlig färgskiktning, avloppsrör och trappsteg nära gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av en grundmur med synlig natursten och puts under en rödmålad trävägg med stuprör
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
N
krillek krillek skrev:
Då får du väl ringa ett museum.
Dom bilder du la in, är dom på din mur?
Känns inte så.
Kör NHL5, och sen måla med kalkfärg.

N neo11 skrev:
Dom bilder du la in, är dom på din mur?
Känns inte så.
Huset med den gråa muren har stått sen 1832 och jag tror inte att någon bytt mur under resans gång. Exakt när/hur den putsats vet jag inte.

Du får gärna utveckla vad du menar.

N
Vad ska putsas? dom rena stenen under den röda fasaden?
Din historia om husets murar är för mig ointressant.
Vill veta hur jag ska svar på dina frågor om puts med muren.
Och då behövs bilder. Tror din murare klarar detta utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.