Det blev ytterligare två strykningar med kalkmjölk, samt en avslutande med kalkvatten. Efter sjätte strykningen:
Nyputsad vit gavelvägg med täckt fönster efter påstrykning av kalkmjölk och kalkvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter sjunde:
Husvägg efter avslutande kalkvattenstrykning med tydligt renoverat och ljust utseende och ett täckt fönster.
Skapa konto

Efter avslutande kalkvatten:
Husvägg med ny kalkfärg och plasttäckt fönster; subtila färgskiftningar synliga.
Skapa konto

Jag märker att bilderna inte riktigt gör färgen rättvisa. Det ser lite gråare ut på bilderna än i verkligheten.

Jag nämnde också att jag skulle visa lite hur det kan se ut på ställningen när jag "blaskat på":
Byggnadsställning med vit kalkmjölk på plattor och stegar bredvid en nymålad vägg.
Skapa konto

Det är verkligen inget finlir när man kalkar.

Nu har jag rivit ställningen för vintern, och är rätt nöjd med slutresultatet:

Vitkalkat hus i vinterskrud med snö på marken och cyklar parkerade framför.
Skapa konto

Till våren ska jag bättra på den första gaveln jag gjorde eftersom jag gjorde lite nybörjarmisstag där (blandade kalkmjölken för tunn, så det flammar igenom en del.).

• Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd. Inte många som vet mycket om kalkning idag.
Får jag komma med ett inpass?
Som barn bodde jag i sk "Adobe" hus, dvs soltorkat lera. 40 cm tjocka väggar som höll värmen fint på vintern. Minus 15 ute å handvarmt på vägggen på insidan på morgonen. Men till kalken då.

Vartannat-tredje år blandade vi osläckt kalk i en trätåg med vatten. Man lägger i den osläckta kalken å häller på vatten väldigt försiktig, lite i taget. När det slutade koka å stänka blandade vi i färgpulvret.
Efter det målades väggen nerifrån å upp med en ganska långhårig borste.
När ytan härdat blev det hela nästan som cement, hårt å tålde slagregn å det hände inget om man hällde en hink vatten på väggen.

Nu bor jag i ett hus byggt ca 1937 å är kalkputsat på en matta av vass å kycklingnät. Putsen stänktes på med en sk "visp", en roterande borste i en behållare. Blandades med små svarta stenar. Tiden gjorde att topparna på stenarna tappade kalken å det ger fasaden liv å struktur.

Efter så många år är det dags att bättre på på sina håll. Frågan är vad skall man ha idag? Köpa osläckt kalk i så fall var? Eller går det bra med den våtsläckta Gotlandskalen som trådskaparen visar på första bilden? Stänkputsmaskin, handvevad, har jag. Det får absolut inte vara nån "bruk" med lite cement iblandat, vet ej vad det heter. Å vet att vara försiktig när det gäller att handskas med kalken för övrigt. Handskar å glasögon å oömma kläder som man kanske måste kasta sedan.
Tacksam för tips å hoppas mina rader är till nytta för någon.

• Gilla
E.Christina och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.