Jo, det är därför jag nu satt bordsfläkten på en stol lutandes bakåt så att den blåser luft underifrån och upp mot toppen på kakelugnen där det är varmast. Då får jag iväg den varma luften där uppe och lite rotation på den och ut i övriga delar av rummet. Problemet är nog att få fast fläkten där uppe på ett vettigt sätt utan att göra åverkan.Marcussjogren skrev:
Möjligen att en roterande takfläkt i närheten av kakelugnen kan bli en snyggare lösning och även en bra lösning funktionellt. Men är lite nytt ännu det här så jag vill inte ta förhastade beslut om installationer som gör åverkan innan jag riktigt säkert vet vad och hur det blir som bäst.
Har tre kakelugnar som jag eldar i lite beroende på utetemperatur. Ställer in veden stående så att jag kan ha lite längre ved än ugnens djup. Använder samma typ av ved till dem som till kökspannan som klarar 40 cm.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
En takfläkt är förmodligen den absolut bästa lösningen du kan få till, den kommer dels sprida värmen bort från ugnen, men den kommer även trycka ner den varma luften vilket gör att den varma luften inte bara blir stående uppe vid taket.