896 läst ·
12 svar
896 läst
12 svar
Kakelskärare, manuell, vinkelslip eller våtslip?
Vad rekommenderas för verktyg om man ska sätta kakel själv i tre små badrum?
Dela med er av era erfarenheter av det ni testat.
Dela med er av era erfarenheter av det ni testat.
Produkter som diskuteras: "papegojtång"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ja Sigma räknar jag som märkes/proffs maskin. Kostar några tusen mer än Biltema/Amazon. För mig som helt ny på detta ser inte Biltemas kakelkap pro så olik Sigmas ut, men det är garanteras saker det snålat in på och gjort sämre. Viktigaste för mig är att resultatet blir bra, håller med om att ett par tusenlappar är värt det i sammanhanget.
Tog en runda i helgen och kollade på kakelskärare. Biltemas 800 pro kändes stabil och bra, det är något slags gummi under som ska ge vika när man knäcker plattorna. Sen kollade jag på Sigma och Monolit. Där är det fjädrande platta under som stöttar plattan när den ska knäckas och de maskinerna var stabila. Fruktansvärt stabila. Tunga och jobbiga att flytta. Känns som att proffsmaskinerna går bort för mig för jag känner inte att jag orka flytta en sådan klumpeduns.
Ok, jag ska också lägga lite 60x20 kakel och blev inte riktigt klok på om det funkar i biltemas 600 eller inte eftersom jag inte kunde läsa exakt hur stort hålet var. Men om du säger att det funkar är det antagligen lite bredare än 600 mm, eller hur?F F_man skrev:
Ja den kapar 60cm kakel på längden, var väl en centimeter till godo.
Jag rekommenderar att gå tillbaka med skäret och säkerställa att du skårat i början (närmast dig). Jag fuskade lite i början och sabbade en platta pga det.
Jag rekommenderar att gå tillbaka med skäret och säkerställa att du skårat i början (närmast dig). Jag fuskade lite i början och sabbade en platta pga det.
Ok, då går det precis. De flesta maskinerna verkar annars skriva typ 640... antagligen för att det ska vara lättare att börja i kanten som du skriver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden