Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 927 inlägg
Fogfärg hade jag aldrig accepterat på ett nytt badrum. Lyckligtvis va vår plattsättare av samma åsikt och krafsade ur fogarna tre gånger innan man bestämde sig för att använda epoxyfogen (dock från Mapei). Den är färdigblandad i burken och får ingen färgskillnad när den torkat, så det va ju ett säkert kort. Däremot dyrare, men den kan aldrig missfärgad heller eftersom den inte suger fukt. Värt att tänka på!A A.Bratt skrev:
Ja det kan helt klart vara värt att slänga upp några extra slantar för att försäkra sig om ett bra resultatOnsalakorven skrev:Fogfärg hade jag aldrig accepterat på ett nytt badrum. Lyckligtvis va vår plattsättare av samma åsikt och krafsade ur fogarna tre gånger innan man bestämde sig för att använda epoxyfogen (dock från Mapei). Den är färdigblandad i burken och får ingen färgskillnad när den torkat, så det va ju ett säkert kort. Däremot dyrare, men den kan aldrig missfärgad heller eftersom den inte suger fukt. Värt att tänka på!
Det är tot ca 9-10m2 kakel 7,5x15 i halvförband, så antar att det går åt en del fogT tank77 skrev:
OBS, såg först nu att jag råkade starta tråden under fel rubrik, skulle vara kök och inte badrum 😁
En 10 kg hink räcker till det. Vilken kulör vill du ha som slutfinish, mellangrå nr. 41 kommer att upplevas ganska mörk mot en vit platta, typ nästan som det ser ut ofogat. En kakelplatta suger även mer ut fukten ur fogen så fogen blir mörkare på kakel än klinker som är hårt pressad och inte bakad som en kakelplatta.A A.Bratt skrev:
Vill man till exempelvis ha en väldigt ljusgrå fog ska man välja antikvit nr. 39
Om du inte är van vid att foga så blanda lite fog i taget bara och dela upp fogningen så att du fogar typ 3 kvm i stöten.
Aha, ja då är det ju onödigt att släpa hem en 20 kilos säck. Har även för mig att utbudet på burk på hylla var lite större när jag svepte över Bauhaus sida nyss, det är min närmsta återförsäljare. Min tanke till en början var att köra rätt ljus fog som är lite mer förlåtande och kanske inte avslöjar alla mina nybörjarmisstag. Men nu har min sambo börjat gilla de lite mer markerade linjerna och önskar sig lite mörkare fog, typ som det upplevs ofogat. Tror det får bli en kompromiss och landa någonstans mitt emellan. Köksluckorna går i ren gråskala ncs s6000-n, så man vill ju inte heller ha en grå fog i samma nyans men som drar åt det varmare hållet som många verkar göra. Nr 42 är väl den som är närmst i färg (kall) med mina luckor om man kollar färgkartan och sticks, men antar att den kommer att upplevas väldigt mörk väl på plats 🧐 Precis som du säger så läste jag häromdagen om hur olika fogen kan bli beroende på om man tex har kakel eller klinker, och de där sticksen man kan spana på i butik är väl inte heller helt att lita på iom att de är i aluminiumramar, som inte suger ut nån vätska 😁 Hade aldrig kunnat ana att man kunde grotta ner sig såhär mycket i fogträsket 😅T tank77 skrev:En 10 kg hink räcker till det. Vilken kulör vill du ha som slutfinish, mellangrå nr. 41 kommer att upplevas ganska mörk mot en vit platta, typ nästan som det ser ut ofogat. En kakelplatta suger även mer ut fukten ur fogen så fogen blir mörkare på kakel än klinker som är hårt pressad och inte bakad som en kakelplatta.
Vill man till exempelvis ha en väldigt ljusgrå fog ska man välja antikvit nr. 39
Om du inte är van vid att foga så blanda lite fog i taget bara och dela upp fogningen så att du fogar typ 3 kvm i stöten.