Bästa svaret

K Kane skrev:
Vad hände här? Är det högt över sprickan?
[bild]
Ja där skulle man vilja se om det är en skarv bakom gipsen, ser nästan ut som om det är två reglar mot varandra, men svårt att se tydligt.
Men till TS, i detta fall så är det nog ganska säkert att det beror på en sättning eller rörelse, därav kan jag tycka att byggarna ska åtgärda problemet, plattor får inte dessa sprickor av sig själv. Dock förkommer det att plattor har krackeleringar i emaljen från början, men det är inte fallet här!
Slår både snickaren och plattsättaren ifrån sig så får du nog dessvärre hota med ARN el dyl!
Men är dom seriösa så fixar dom det där, som företagare har dom självklart ett garantiansvar!

• Gilla
Elinfasanvägen
  • Laddar…
Vi råkade ut för nästan exakt samma problem vid vår badrumsrenovering, Där sprack fem plattor efter två veckor precis som på TS bilder.

Kakelsättaren vi anlitat bytte plattorna utan diskussion med förklaringen att kaklet spruckit på grund av att han fick använda "lite" mer fix än normalt för att få till hörnet vinkelrätt med lister osv. Enligt han kunde det hända att när det extra tjocka fixet torkade i kombination med torra och kapade plattor så kunde dom spricka. Hos oss bytte han dom spruckna plattorna och satte upp dom nya med någon flexibel fästmassa och fogade om allt.

• Gilla
bHANS
  • Laddar…
när jag byggde mitt badrum satte jag tvärgående kortlingar mellan reglarna för att "haka ihop" alla reglar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
i detta fall så är det nog ganska säkert att det beror på en sättning eller rörelse, därav kan jag tycka att byggarna ska åtgärda problemet,
Är du nu helt seriös ? :dizzy:

Varför skulle det vara byggarnas ansvar om det är rörelser och sättningar i ett hus ??? :surprised:

Ett försäkringsärende möjligtvis och att då byggarna gör om det men inte att byggarna ska göra om detta kostnadsfritt.

I detta fallet ser det ut att vara ganska enkelt åtgärdat att plocka bort plattorna och ersätta dem så det hade nog de flesta seriösa hantverkare fixat till av ren goodwill, men om det händer igen efter en tid, vad gör man då... :rolleyes:

Tror nog man skall ta det med sitt försäkringsbolag i första hand för då finns det ett ärende hos dem också ifall det händer i framtiden igen.

Sprickan är alltså där jag dragit det röda strecket?
Gipsremsan skruvad enradigt och remsan har även fals åt höger. Dvs det är kanske som hos Zorax att man fått bygga på lite extra fix. Vet inte hur en sådan gipsremsa sitter med bara en rad skruv om reglen inte är perfekt, kanske skulle lagt lite PL bakom.

Inre hörn av ett rum under renovering med synlig spricka längs ett rött streck på gipsskivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är regeln som vridit/slagit sig när den torkat och knäckt kaklet, behövs bara någon mm. Lite oturligt.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är du nu helt seriös ? :dizzy:

Varför skulle det vara byggarnas ansvar om det är rörelser och sättningar i ett hus ??? :surprised:

Ett försäkringsärende möjligtvis och att då byggarna gör om det men inte att byggarna ska göra om detta kostnadsfritt.

I detta fallet ser det ut att vara ganska enkelt åtgärdat att plocka bort plattorna och ersätta dem så det hade nog de flesta seriösa hantverkare fixat till av ren goodwill, men om det händer igen efter en tid, vad gör man då... :rolleyes:

Tror nog man skall ta det med sitt försäkringsbolag i första hand för då finns det ett ärende hos dem också ifall det händer i framtiden igen.
Jag är 100% seriös!
Vem skulle annars ta ansvaret för plattorna 6mån efter att hantverkarna lämnade ett helt nybyggt badrum, glöm försäkringsbolaget!
Hantverkarna har konstruerat och byggt ett badrum efter husets förutsättningar, att det senare visar sig att det rör på sig så att plattorna spricker är ju knappast kundens eller försäkringsbolagets fel.
Hantverkarens uppgift att ta reda på, och bygga på ett sätt att konstruktionen är ok för kakel!
Det kommer falla tillbaka på hantverkarna till 100%

• Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Reglarna kanske aldrig ens vart ihopskruvade riktigt...............Mot varann alltså.

För mig verkar det vara felbyggt från snickare.
1. två reglar hopsatta mot kakelsidan. Risk för att dom rör sig mot varandra. En 2x4 där hade varit bättre.
2. Ser ut som om gipsskivorna sticker lite längre ut än reglarna så att gipsremsan vilar mot skivorna i st f mot regeln
3. Som nämnd: en rad skruv är inte bra nog.

F ö tycker jag att de nya regelväggar ser väldigt tunna och ostabila ut. Tunna regler utan kortlingar ger veka väggar.

Ta bort dom skadade plattorna, skruva ihop de två reglerna ordentligt eller byt mot en 2x4, släta till ytan (regler och gipskanterna, limma dit en ny gipsremsa som går hela vägen upp, och sedan på med kakel. Kanske det finns kakelfix som är något elastiskt.

T Thomas_Blekinge skrev:
1. två reglar hopsatta mot kakelsidan. Risk för att dom rör sig mot varandra. En 2x4 där hade varit bättre.
Var ser du det?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
2. Ser ut som om gipsskivorna sticker lite längre ut än reglarna så att gipsremsan vilar mot skivorna i st f mot regeln
3. Som nämnd: en rad skruv är inte bra nog.

F ö tycker jag att de nya regelväggar ser väldigt tunna och ostabila ut. Tunna regler utan kortlingar ger veka väggar.

Ta bort dom skadade plattorna, skruva ihop de två reglerna ordentligt eller byt mot en 2x4, släta till ytan (regler och gipskanterna, limma dit en ny gipsremsa som går hela vägen upp, och sedan på med kakel. Kanske det finns kakelfix som är något elastiskt.
Tycker det ser ut som en hel regel 70 eller 95 mot gipsremsan, och att det är märgen/ådringen som möjligtvis luras att det ser ut som 2st reglar

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har man inte bara skruvat en regel mot den befintliga väggstumpen och sedan gipsat runt.

T
A AndersS skrev:
Det är regeln som vridit/slagit sig när den torkat och knäckt kaklet, behövs bara någon mm. Lite oturligt.
Troligtvis ja, tror nog att om man byter ut till nya plattor så kommer det att hålla hädanefter då regeln har torkat klart vid detta laget!

J Jörgen Ö skrev:
Jag är 100% seriös!
Vem skulle annars ta ansvaret för plattorna 6mån efter att hantverkarna lämnade ett helt nybyggt badrum, glöm försäkringsbolaget!
Hantverkarna har konstruerat och byggt ett badrum efter husets förutsättningar, att det senare visar sig att det rör på sig så att plattorna spricker är ju knappast kundens eller försäkringsbolagets fel.
Hantverkarens uppgift att ta reda på, och bygga på ett sätt att konstruktionen är ok för kakel!
Det kommer falla tillbaka på hantverkarna till 100%
Ja inte borde det vara plattsättaren som ska ansvara för plattornas kvalitet (som i detta fall TS dessutom köpt själv). :dizzy:

Snickaren har om jag förstår det rätt byggt på en redan befintlig vägg en liten bit och reglat som sig bör... vad mer anser du den personen skulle gjort ?!
Du menar alltså på fullaste allvar att reglar som torkar med tiden eller sättningar i folks hus är snickarens ansvar... :surprised::crysmile:

Det är inte heller försäkringsbolagens fel om det blir sprickor i ett hus vid olika naturfenomen men de lämnar oftast ändå vissa ersättningar så jag hävdar fortfarande att man borde ta detta med försäkringsbolaget i första hand.

Framförallt eftersom det i detta fallet varit flera kockar och enligt TS har ju snickaren friskrivit sig på något sätt och det är ju inte plattsättaren som konstruerat väggen så vem ska hängas enligt dig då ?!

Hantverkare är inga byggnadsingenjörer ska du veta... ;)

##

En liten story:

Jag renoverade själv ett badrum på andra våningen i ett radhus för många år sedan och där hade bevisligen redan varit problem med sättningar i huset.
När badrummet renoverats enligt alla konstens regler och med de krav som finns på 22mm spån, armering, flytspackel etc. så var allt frid och fröjd men bara ett par dagar efter allt var klart så hade det blivit en knäck på golvet och ännu mer sättningar i huset hade skett och orsakat detta med bakfall som följd.
(Detta märktes på dörren som kärvade innan renovering, justerades av mig, men kärvade igen efter det som hände när allt var klart.)
Detta var för många år sedan och man var ganska novis på ens rättigheter så jag gjorde en deal med kunden där de stod för materialkostnaderna och jag för en veckas arbete då jag rev bort golvet och flöt upp fallet lite till, riktade dörren igen och la ett nytt golv.
Idag hade jag aldrig gett mig på det utan drivit det via försäkringsbolag.
Då har man nämligen även allt dokumenterat om det skulle uppstå problem i framtiden.

Huset i ovan nämnda fall var 25-30år gammalt ska tilläggas. ;)

##

D
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja inte borde det vara plattsättaren som ska ansvara för plattornas kvalitet (som i detta fall TS dessutom köpt själv). :dizzy:

Snickaren har om jag förstår det rätt byggt på en redan befintlig vägg en liten bit och reglat som sig bör... vad mer anser du den personen skulle gjort ?!
Du menar alltså på fullaste allvar att reglar som torkar med tiden eller sättningar i folks hus är snickarens ansvar... :surprised::crysmile:

Det är inte heller försäkringsbolagens fel om det blir sprickor i ett hus vid olika naturfenomen men de lämnar oftast ändå vissa ersättningar så jag hävdar fortfarande att man borde ta detta med försäkringsbolaget i första hand.

Framförallt eftersom det i detta fallet varit flera kockar och enligt TS har ju snickaren friskrivit sig på något sätt och det är ju inte plattsättaren som konstruerat väggen så vem ska hängas enligt dig då ?!

Hantverkare är inga byggnadsingenjörer ska du veta... ;)

##

En liten story:

Jag renoverade själv ett badrum på andra våningen i ett radhus för många år sedan och där hade bevisligen redan varit problem med sättningar i huset.
När badrummet renoverats enligt alla konstens regler och med de krav som finns på 22mm spån, armering, flytspackel etc. så var allt frid och fröjd men bara ett par dagar efter allt var klart så hade det blivit en knäck på golvet och ännu mer sättningar i huset hade skett och orsakat detta med bakfall som följd.
(Detta märktes på dörren som kärvade innan renovering, justerades av mig, men kärvade igen efter det som hände när allt var klart.)
Detta var för många år sedan och man var ganska novis på ens rättigheter så jag gjorde en deal med kunden där de stod för materialkostnaderna och jag för en veckas arbete då jag rev bort golvet och flöt upp fallet lite till, riktade dörren igen och la ett nytt golv.
Idag hade jag aldrig gett mig på det utan drivit det via försäkringsbolag.
Då har man nämligen även allt dokumenterat om det skulle uppstå problem i framtiden.

Huset i ovan nämnda fall var 25-30år gammalt ska tilläggas. ;)

##
vad går det att göra för att minimera risken för sprickbildningar i hus som rör sig.

Jag tänkte skruva extra tätt, använda plåthörn bakom gipsen, flytspackla några mm extra.

vad kan jag mer göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.