Styrman_jansson skrev:
Jag har fått in offerter på kring det dubbla för kakel/klinkers mot plastmatta. Har frågat flera firmor och har valt bland de enklaste vita plattorna. Alla anger de ökad arbetskostnad som den största delen i skillnaden. Jämnas ju ut något med ROT förstås.

Forbo anger förväntad livslängd för sina våtrumsmattor till 20år...

Jag vill inte styra in TS på något speciellt spår, men jag har hört från flera hålla att "det är ingen skillnad i pris numera" när de ska göra om sina badrum. När det sedan är klart så verkar även små badrum 2-4m2 kosta upp emot 60-70tsek att göra iordning. De som valt plastmattor har klarat sig runt 40-50tsek.

Nu kan det ju också vara stor skillnad på vad för standard man väljer i övrigt. Jag tror t.ex. att de som väljer plastmatta generellt även väljer enklare material på blandare/möbler m.m. Men det kanske också kan kännas befogat i ett rum man tillbringar så lite tid i, eller?
Jag tror att de här firmorna vet folks psykologi. De vet att de flesta kommer i slutändan att välja klinkers då ger de dyrare offert än mattan. Annars arbetstiden tycker jag definitiv inte att det skiljer sig så mycket så att den kan motivera stor skillnad mellan offerterna. Det tar inte hälften så mycket tid att lägga matta än att sätta plattor. Om de säger så då är det rent ut sagt sk't snack.
Att det är befogad med enklare material i badrum. Frågar du mig då säger jag blank nej. Badrummet ska vara lyxigare än vardagsrummet. Det är ändå där man spenderar sina bästa stunder.

jag tycker iaf att det tar betydligt längre tid med matta än med kakel, tiden för tätskikt / matta är nästan densamma sen tillkommer plattsättningen.
5-600:-/kvm inkl material för matta i ett nybyggt badrum och 8-1000:-/kvm exkl material (kakel & klinker men inkl tätskikt) är priser som jag har hört från mina kollegor

BirgitS
nino skrev:
jag tycker iaf att det tar betydligt längre tid med matta än med kakel, tiden för tätskikt / matta är nästan densamma sen tillkommer plattsättningen.
5-600:-/kvm inkl material för matta i ett nybyggt badrum och 8-1000:-/kvm exkl material (kakel & klinker men inkl tätskikt) är priser som jag har hört från mina kollegor
Ursäkta nino, men jag får inte ihop det du skriver eftersom du först skriver att det tar längre tid med matta och sen tolkar jag resten som tvärtom. Kan du förtydliga?

Lars48 skrev:
Jag tror att de här firmorna vet folks psykologi. De vet att de flesta kommer i slutändan att välja klinkers då ger de dyrare offert än mattan. Annars arbetstiden tycker jag definitiv inte att det skiljer sig så mycket så att den kan motivera stor skillnad mellan offerterna. Det tar inte hälften så mycket tid att lägga matta än att sätta plattor. Om de säger så då är det rent ut sagt sk't snack.
Att det är befogad med enklare material i badrum. Frågar du mig då säger jag blank nej. Badrummet ska vara lyxigare än vardagsrummet. Det är ändå där man spenderar sina bästa stunder.
Fast oavsett om firmorna "vet folks psykologi" eller om det defacto tar mer tid så blir resultatet detsamma. Det blir en större summa pengar med kakel/klinkers. Dessutom kräver klinkers golvvärme, vilket inte bara ökar installationskostnaderna utan även ibland också driftskostnaderna.

Beträffande var man spenderar sina bästa stunder så skulle jag i alla fall känna att jag levde ett ganska torftigt liv om de bästa stunderna var i badrummet. Jag trivs nog t.ex. bättre lekandes med barnen i vardagsrummet än klämmande på holken. Men smaken är som baken.

Till saken hör ockå att jag som person blir föga imponerad av "lyx", speciellt utan praktisk eller estetisk funktion. Jag tänker t.ex.även avstå från downlights/spotlights i badrummet då jag tycker det är en exceptionellt dålig sorts belysning för utrymmet. En del tycker det är lyxigt, men jag blir bara irriterad på den skuggning som uppstår i t.ex. ansiktet med bara ljus uppifrån.

Det som känns lyxigt för mig är ett rum där det finns ett syfte med var sak. Estetiken blir så mycket vackrare när det är ett resultat av en funktion än att "det är snyggt". Kontentan är att jag inte vill lägga ner pengar på kakel när det inte tillför mer än estetik. Hade det tillfört något till funktionen i rummet, mer än kostnader, hade saken kommit i annan dager.

Redigerat:
BirgitS skrev:
Ursäkta nino, men jag får inte ihop det du skriver eftersom du först skriver att det tar längre tid med matta och sen tolkar jag resten som tvärtom. Kan du förtydliga?
ja jag skrev fel :/ tar längre tid med kakel & klinker så klart

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
Sätta plattor 7-800 kr/ kvm inkl under arbete låter rimlig. TS har redan en sån offert. Lägga matta inkl under arbete, det vill säga skarvspackla och slipa vilket innebär betydlig mer arbete än att sätta plattor, tror jag inte att nån gör för mindre än 6-700 kr / kvm.

Det är mindre arbete med matta än plattor, vi lägger inte så himmla mycket plattor, men generellt tar vi 2.5 gånger så mycket för det gemfört med matta.
Med plattor så lägger vi matta först, så mer änn dubbelt upp mad arbete.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.