28 480 läst · 21 svar
28k läst
21 svar
Kakel/klinker eller plastmatta?
Sida 1 av 2
Jag ska renovera mitt badrum på knappt 5 kvadratmeter och står nu i valet om jag ska fortsätta med matta och våtrumstapet eller gå över till kakel och klinkers.
Efter att kontaktat ett antal firmor säger alla samma sak: det är inte längre någon större prisskillnad mellan matta och kakel.
Stämmer verkligen detta?
Hittills har jag hunnit få in en offert, där jag bad om pris på båda varianterna, och på den kan jag läsa följande:
Plattsättning. Kakel på väggar. Klinkers på golv. Pris: 15.900:-
Våtrumsmatta. Pris: 16.500:-
Det är alltså dyrare att sätta in matta.
Låter det rimligt?
Efter att kontaktat ett antal firmor säger alla samma sak: det är inte längre någon större prisskillnad mellan matta och kakel.
Stämmer verkligen detta?
Hittills har jag hunnit få in en offert, där jag bad om pris på båda varianterna, och på den kan jag läsa följande:
Plattsättning. Kakel på väggar. Klinkers på golv. Pris: 15.900:-
Våtrumsmatta. Pris: 16.500:-
Det är alltså dyrare att sätta in matta.
Låter det rimligt?
När vi byggde hus förra året valde vi kakel på väggar och matta på golvet - standard var annars kakel och klinkers - och det blev några tusen billigare för oss med matta istället, kommer inte riktigt ihåg hur mycket dock, TROR att det var ca 10.000:- för bad, WC och tvättstuga ihop.
Har haft badrum med klinker och det passar inte mig alls, tyckte aldrig att det kändes riktigt rent med fogarna :-/
Har haft badrum med klinker och det passar inte mig alls, tyckte aldrig att det kändes riktigt rent med fogarna :-/
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Välj det du helst vill ha. Jag gillar matta, mjukt och slätt
Medlem
· Blekinge
· 10 473 inlägg
Det finns tekniska skillnader. Hus som rör sig mycket (t ex snålbyggda hus från 70-80 talet) har en benägenhet att skaka sänder fogar. Man måste i vilket fall installera ett dyrt tätskikt innan klinker/kakel som ibland inte kan repareras.
Plastmattor är på detta vis mer förlåtande och kan snabbt lagas/bytas.
Att det skulle vara samma pris tror jag är ett skämt. Men det är nog färre personer som verkligen kan lägga plastmatta. Och så är livslängden på plastmatta kortare. Räkna du med att bo mer än tio år så för du räkna med att byta mattan/väggen en gång.
Plastmattor är på detta vis mer förlåtande och kan snabbt lagas/bytas.
Att det skulle vara samma pris tror jag är ett skämt. Men det är nog färre personer som verkligen kan lägga plastmatta. Och så är livslängden på plastmatta kortare. Räkna du med att bo mer än tio år så för du räkna med att byta mattan/väggen en gång.
What? Men vad är det för påstående?Thomas_Blekinge skrev:
Menar du att dom börjar se dåliga ut eller att dom börja läcka?
För det är ju som med allt annat man måste ju städa för att det ska hålla sig snyggt i många år. Finns ju folk som förstör sina kakelfogar väldigt snabbt.
Har sett badrumsmattor som suttit sen 70-talet som ser nya ut (överpedantisk tant som bott där sen det byggdes)
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Ja att man skulle behöva byta våtrumsmatta var 10:e år har jag aldrig hört. Vi ska börja renovera vårt ena badrum nu och den mattan har hållt i 24 år...
Vi hör tydligen olika saker, det jag har hört från folk i branchen är att plastmatta är det bästa tätskiktet om man jämför med kakel.
Oavsett så måste du räkna på totalen med material, själva grundpriset kommer nog inte skillja så mycket.
Oavsett så måste du räkna på totalen med material, själva grundpriset kommer nog inte skillja så mycket.
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Det är ju betydligt fler moment när man ska sätta kakel.
Nu har jag inte kaklar själv men varit runt både mattläggare och plattsättare och upplever att det tar bra mycket längre tid att kakla än att limma/svetsa en matta.
Den extra arbetstiden bör ju reflekteras i priset.
Nu har jag inte kaklar själv men varit runt både mattläggare och plattsättare och upplever att det tar bra mycket längre tid att kakla än att limma/svetsa en matta.
Den extra arbetstiden bör ju reflekteras i priset.
Medlem
· Blekinge
· 10 473 inlägg
Detta med tio årr livslängd. När jag renoverade badrum för 4-5 år sedan sa firman att dagens plastmattor är betydligt känsligare än förr, pga att många kemikalier får inte användas längre vid tillverkningen. Så det kan vara att gamla plastmattor håller betydligt längre än nya. Men det är bara ett antagande.
Arbetskostnaden är lika och det är rimligt. Det är egentligen mer pyssel med plastmatta än kakel o klinkers tycker jag. Material kostnaden blir oxå ungefär lika. Mattan är inte billigare än klinker. Så att säga någon större besparing blir det inte med matta.
Kör med kakel o klinkers. Det blir snyggast o inte minst billigast.
Då var det antingen plattsättaren som var ovan eller mattläggaren väldigt van. Jag tycker båda två tar lika mycket tid.Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Jag har fått in offerter på kring det dubbla för kakel/klinkers mot plastmatta. Har frågat flera firmor och har valt bland de enklaste vita plattorna. Alla anger de ökad arbetskostnad som den största delen i skillnaden. Jämnas ju ut något med ROT förstås.Lars48 skrev:Arbetskostnaden är lika och det är rimligt. Det är egentligen mer pyssel med plastmatta än kakel o klinkers tycker jag. Material kostnaden blir oxå ungefär lika. Mattan är inte billigare än klinker. Så att säga någon större besparing blir det inte med matta.
Forbo anger förväntad livslängd för sina våtrumsmattor till 20år...
Jag vill inte styra in TS på något speciellt spår, men jag har hört från flera hålla att "det är ingen skillnad i pris numera" när de ska göra om sina badrum. När det sedan är klart så verkar även små badrum 2-4m2 kosta upp emot 60-70tsek att göra iordning. De som valt plastmattor har klarat sig runt 40-50tsek.
Nu kan det ju också vara stor skillnad på vad för standard man väljer i övrigt. Jag tror t.ex. att de som väljer plastmatta generellt även väljer enklare material på blandare/möbler m.m. Men det kanske också kan kännas befogat i ett rum man tillbringar så lite tid i, eller?
Redigerat:
Så är det ju definitivt. Ytterligare en sak att beakta är ju marknadsvärde om man nu planerar att sälja inom överskådlig tid. Majoriteten värderar ett helkaklat badrum betydligt högre.Styrman_jansson skrev:Jag vill inte styra in TS på något speciellt spår, men jag har hört från flera hålla att "det är ingen skillnad i pris numera" när de ska göra om sina badrum. När det sedan är klart så verkar även små badrum 2-4m2 kosta upp emot 60-70tsek att göra iordning. De som valt plastmattor har klarat sig runt 40-50tsek.
Nu kan det ju också vara stor skillnad på vad för standard man väljer i övrigt. Jag tror t.ex. att de som väljer plastmatta generellt även väljer enklare material på blandare/möbler m.m. Men det kanske också kan kännas befogat i ett rum man tillbringar så lite tid i, eller?