Höghus Höghus skrev:
Nope.
Kajor får jagas hela året om de orsakar skador eller olägenhet.

/Höghus

Det blir väl skyddsjakt på eget initiativ, har jag för mig det heter? Gäller väl dem flesta arter som inte är ”skyddsvärda”.

FreddeLind FreddeLind skrev:
Det blir väl skyddsjakt på eget initiativ, har jag för mig det heter? Gäller väl dem flesta arter som inte är ”skyddsvärda”.
Tror inte boet är så djupt i skorstenen i sig, däremot risk att de byggt sig in i gången ner till köket. Eternitrör hela vägen, murat på nå vis.

• Vind med träbjälkar, isolering, elledningar och betongvägg. Oorganiserat, kanske renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering, träbjälkar, spån, kablar och en reflexväst på isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Hade sotare här för ett kajbo. Gick underifrån med någon slags kedja som slog sönder boet. Kostade 1000-lappen ca. Var värt pga får gummiben uppe på taket.
Min kollega slog sönder ovanifrån med ett spett som han knytit fast i ett rep.

Vad som funkar hos dig låter jag vara osagt, men önskar dig lycka till! :)

yoloboi skrev:
Hade sotare här för ett kajbo. Gick underifrån med någon slags kedja som slog sönder boet. Kostade 1000-lappen ca. Var värt pga får gummiben uppe på taket.
Min kollega slog sönder ovanifrån med ett spett som han knytit fast i ett rep.

Vad som funkar hos dig låter jag vara osagt, men önskar dig lycka till! :)
Hade kanalen varit typ rak hade det varit en annan femma. Nu snackar vi en ca 3 meter lång kanal med böj innan man kommer till själva skorstenen.

Och nu börjar jag bli lite fundersam på om de inte har byggt sig in i själva sidokanalen då djupet inte var så stort som väntat. Blir ju lite nervös av att skrapa på eternit i onödan.

Jag är inte sådär supernervös av att stå på tak, men märkt att takpannorna är galet hala, sätter man foten fel så glider man väl ner, eller momentet att kliva tillbaka på stegen igen.

Sotarna går ju upp utan vare sig sele eller nånting. Kan ju iofs som fackombud tycka att arbetsmiljön är lite anmärkningsvärd, om man särskilt ska ha med sig utrustning också.

Sotaren skulle visst ta 2000 för jobbet, och om de behöver filma först skulle de ta betalt för det också.

Skorstenshuv med galler på sidorna?
Finns det verkligen ingen som säljer någon bättre lösning än hönsnät eller gamla ugnsgaller?

För all del. Men man vill ju ha något som både går att fästa fast, och som enkelt går att fälla åt sidan när sotaren kommer.

ricebridge ricebridge skrev:
För all del. Men man vill ju ha något som både går att fästa fast, och som enkelt går att fälla åt sidan när sotaren kommer.
Haha, det där hade jag inte ens tänkt på. Att det skulle vara möjligt att fälla åt sidan

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.